Praha - První čtvrtletí roku 2010 bylo na drahách vůbec nejtragičtější za posledních několik let.
Od začátku ledna do konce března zemřelo na kolejích 68 lidí, o 34 procent víc než loni a o 39 procent víc než v roce 2008.
Obrovský nárůst je podle Drážní inspekce patrný hlavně v počtu obětí, které si vyžádaly havárie na přejezdech. Tam přišlo o život 15 lidí, což je podle mluvčího Martina Drápala oproti roku 2007 nárůst o 650 procent.
Drážní inspekce registruje za uplynulé čtvrtletí celkem 1200 mimořádných událostí, což je za poslední čtyři roky rovněž nejvyšší číslo.
Na železnici víc mrtvých než zraněných
Kromě 68 mrtvých si nehody vyžádaly i 156 zraněných. Statistika podle Drápala zahrnuje dráhy železniční, tramvajové, trolejbusové, metro i lanovky.
Pokud jde jen o železnici, letos už tam zahynulo 65 lidí a 58 bylo zraněno. "Je to poprvé v historii Drážní inspekce, kdy počet mrtvých přesáhl počet zraněných," uvedl mluvčí.
Výrazně stoupl počet nehod na železničních přejezdech, kromě 15 mrtvých inspekce eviduje i 28 zraněných.
"Tyto údaje řadí rok 2010 na první příčku v počtu obětí na železničních přejezdech v celé historii existence drážní inspekce," uvedl Drápal.
Rekordní je podle něj i počet případů, kdy vlak srazí člověka. Inspekce jich zaznamenala 68, při těchto událostech 49 lidí zemřelo.
Chystá se kontrola přejezdů
Na vysoký počet nehod již v minulých týdnech reagovalo také ministerstvo dopravy. Spolu s policií a Správou železniční dopravní cesty chce zkontrolovat všechny železniční přejezdy. V Česku je 8237 železničních přejezdů, z toho asi čtvrtina je vybavena světelnou signalizací.
Pokud jde o srážky na přejezdech, podle Drápala je mnohdy jejich příčinou neukázněnost řidičů, cyklistů i chodců. "Více než polovina nehod se pravidelně stává na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením," uvedl mluvčí.
Inspekce podle něj podporuje to, aby bylo co nejvíc přejezdů doplněno závorami. "Takové ... zabezpečení přejezdu je z dlouhodobého hlediska i statisticky nejméně rizikové," dodal.