Těsně před body přišly tragické víkendy

Michal Pavec
29. 6. 2006 14:50
Praha - V každém z posledních tří víkendů zahynulo na silnicích kolem 15 lidí. Prázdniny mají bilanci ještě horší. Začíná však platit bodový systém.
Foto: Ondřej Besperát

A právě nastupující přísnější pravidla na silnicích by podle expertů mohla tradici tragických statistik o prvním prázdninovém víkendu změnit.

"Čekám, že řidiči budou více dbát na dodržování předpisů. Vysoké pokuty a body jsou pro ně strašák," řekl Aktuálně.cz Václav Špička z Autoklubu České republiky, dlouholetý odborník na bezpečnost silničního provozu a někdejší šéf BESIP. Řidiči se podle něho zaměří hlavně na to, aby nepřekračovali povolenou rychlost.

"Pojedou opatrně a budou vyčkávat, jak se bude chovat policie," předpovídá také Petr Sobotka z policejního prezídia.

Prázdniny řidičům nepřejí

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Infobox

V SOUVISLOSTECH:

  • VŠE O DOPRAVNÍ REVOLUCI
    Nachystali jsme proto souhrn nejdůležitějších článků, které mapují, co vše se od 1. července změní nejen na silnicích.

Loni se o prvním prázdninovém víkendu stalo 1567 nehod a o život přišlo 15 lidí. Jedny z nejhorších čísel pak přinesl rok 2001, kdy začátek prázdnin přinesl 26 obětí. Podle Václava Špičky v tu doby vrcholí na silnicích trend, který začíná během června - zhoustne provoz a na cesty se vydává mnohem více svátečních řidičů. A ti vyjíždějí právě o víkendech.

Letošní bilance posledních tří červnových víkendů zní: 15 mrtvých, 14 mrtvých, 17 mrtvých. Ve srovnání se předchozími dvěma měsíci jde o výrazně vyšší čísla, ve srovnání s předchozími lety jde v červnu o setrvalý jev.

Například loni byl tento měsíc jediný, kdy na silnicích každý den někdo zahynul. Celkem bylo loni v červnu 118 obětí.

Pomůže bodový systém?

O tom, zda bodový systém pomůže k tomu, aby se příští rok červnové tragédie neopakovaly, se zatím zejména mezi řidičskou veřejností vedou spory. Zkušenosti z ciziny hovoří spíše o tom, že se nová pravidla projeví, ale možná až po delší době.

Petr Sobotka z policejního prezídia však opatrně očekává, že v prvních dvou až třech měsících by se mohla situace zlepšit, protože po tuto dobu počáteční disciplína řidičům vydrží.

Loni na českých silnicích zahynulo 1127 lidí, bylo to méně než v minulých letech. Výrazně však přibylo nehod. Podle odborníků tato skutečnost svědčí o tom, že řidiči jezdí hůře, ale v lepších autech.

Jak uspěl bodový systém v evropských zemích

Itálie: Zákon s bodovým systémem zaveden v roce 2003
Foto: Profimédia
  • Už po roce se ukázalo, že přiměl řidiče k větší ukázněnosti a především ubylo nehod. Za rok klesl počet nehod o 3,1 procenta. Za stejné období zemřelo na silnicích o 7,3 procenta méně lidí. Snížil se i počet raněných. Pozitivní trend podle odhadu úřadů pokračoval i loni, statistiky ale ještě nejsou známy.
  • Italští řidiči mají "k dispozici" 20 bodů. Za nejnebezpečnější přestupky se odečítá až 15 bodů.
  • Pokud se ale řidič nedopustí žádného prohřešku, může počítat s odměnou dvou kladných bodů za každé dva roky bez postihu a celkem tak může na svém kontě mít 30 bodů.
  • Čerství držitelé řidičských oprávnění - tedy do tří let po složení zkoušek - zde ovšem musejí počítat s výchovným trestem, který má podobu dvojnásobného množství trestných bodů.

Maďarsko: Bodový systém byl zaveden v roce 2001
Foto: Aktuálně.cz
  • Nový systém bezprostředně po zavedení počet nehod neovlivnil. Situace se mírně zlepšila až v roce 2005, kdy se stalo o dvě procenta nehod méně. Další zlepšení slibuje letošní rok. Maďarská policie tvrdí, že na tom už má podíl i bodový systém.
  • Maďarský řidič může nasbírat maximálně 18 bodů, poté mu už policie vezme na půl roku řidičský průkaz a k jeho získání zpátky musí absolvovat nové školení a složit zkoušky.
  • Každý bod má "životnost" dva roky, poté se z evidence vymaže.

Irsko: Bodový systém existuje od roku 2002
Foto: Aktuálně.cz
  • Jeho kritici tvrdí, že nefunguje, protože ho policie s výjimkou několika každoročních akcí zaměřených na vybírání pokut za vysokou rychlost příliš neprosazuje.

Rakousko: Právě rok platí takzvaný záznamový řidičský průkaz
Foto: Aktuálně.cz
  • Záznamový průkaz představuje něco jako bodový systém bez bodů. Spáchání přestupku představuje první záznam do registru jen pro výstrahu, druhý záznam znamená povinnost absolvovat sezení u psychologa a "nácvik správného řidičského chování", třetí záznam vynese odebrání řidičáku na tři měsíce.
  • Každý záznam s sebou nese také pokutu v různé výši. Záznam je automaticky vymazán po dvou letech řízení bez deliktu.
  • Autoři rakouského dopravního zákona vidí rozdíl mezi záznamovým a bodovým systémem v "měkkosti a výchovnosti" záznamového řidičáku. Vzhledem k tomu, že toto opatření exituje krátce, nejsou k dizpozici průkazná data, zda to nějak ovlivnilo situaci na silnicích.

Španělsko: Bodový systém začíná platit od 1. července
Foto: Profimédia
  • Úřady si od něj slibují snížení nehod. V prvním roce o pět až deset procent, během čtyř let o 30 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy