A právě nastupující přísnější pravidla na silnicích by podle expertů mohla tradici tragických statistik o prvním prázdninovém víkendu změnit.
"Čekám, že řidiči budou více dbát na dodržování předpisů. Vysoké pokuty a body jsou pro ně strašák," řekl Aktuálně.cz Václav Špička z Autoklubu České republiky, dlouholetý odborník na bezpečnost silničního provozu a někdejší šéf BESIP. Řidiči se podle něho zaměří hlavně na to, aby nepřekračovali povolenou rychlost.
"Pojedou opatrně a budou vyčkávat, jak se bude chovat policie," předpovídá také Petr Sobotka z policejního prezídia.
Prázdniny řidičům nepřejí
Infobox
V SOUVISLOSTECH:
- VŠE O DOPRAVNÍ REVOLUCI
Nachystali jsme proto souhrn nejdůležitějších článků, které mapují, co vše se od 1. července změní nejen na silnicích.
Loni se o prvním prázdninovém víkendu stalo 1567 nehod a o život přišlo 15 lidí. Jedny z nejhorších čísel pak přinesl rok 2001, kdy začátek prázdnin přinesl 26 obětí. Podle Václava Špičky v tu doby vrcholí na silnicích trend, který začíná během června - zhoustne provoz a na cesty se vydává mnohem více svátečních řidičů. A ti vyjíždějí právě o víkendech.
Letošní bilance posledních tří červnových víkendů zní: 15 mrtvých, 14 mrtvých, 17 mrtvých. Ve srovnání se předchozími dvěma měsíci jde o výrazně vyšší čísla, ve srovnání s předchozími lety jde v červnu o setrvalý jev.
Například loni byl tento měsíc jediný, kdy na silnicích každý den někdo zahynul. Celkem bylo loni v červnu 118 obětí.
Pomůže bodový systém?
O tom, zda bodový systém pomůže k tomu, aby se příští rok červnové tragédie neopakovaly, se zatím zejména mezi řidičskou veřejností vedou spory. Zkušenosti z ciziny hovoří spíše o tom, že se nová pravidla projeví, ale možná až po delší době.
Petr Sobotka z policejního prezídia však opatrně očekává, že v prvních dvou až třech měsících by se mohla situace zlepšit, protože po tuto dobu počáteční disciplína řidičům vydrží.
Loni na českých silnicích zahynulo 1127 lidí, bylo to méně než v minulých letech. Výrazně však přibylo nehod. Podle odborníků tato skutečnost svědčí o tom, že řidiči jezdí hůře, ale v lepších autech.
Jak uspěl bodový systém v evropských zemích
Itálie: Zákon s bodovým systémem zaveden v roce 2003 | |
|
Maďarsko: Bodový systém byl zaveden v roce 2001 | |
|
Irsko: Bodový systém existuje od roku 2002 | |
|
Rakousko: Právě rok platí takzvaný záznamový řidičský průkaz | |
|
Španělsko: Bodový systém začíná platit od 1. července | |
|