Mladý vývojář pomáhá studentům s výukou na dálku a lidem s Alzheimerem cvičit paměť

Michaela Endrštová Michaela Endrštová
5. 3. 2021 18:19
Osmnáctiletý student a vývojář aplikací Matěj Krček pomohl svojí škole zavést distanční výuku a spolužákům, z nichž někteří dosud on-line výukové nástroje neznali, zase pomohl pochopit, jak s nimi mají pracovat. Potom se rozhodl, že s výukou na dálku pomůže i dalším českým školám. A tak ve spolupráci s Googlem vytvořil sérii videí pro české studenty i učitele. Kromě toho chystá i další aplikace.
Student a vývojář Matěj Krček
Student a vývojář Matěj Krček | Foto: Archiv Matěje Krčka

Když se vloni v březnu žáci poprvé přesunuli z lavic k obrazovkám svých počítačů a začali se učit na dálku, všiml si tehdy sedmnáctiletý Matěj, že řada z nich s tím má problémy. Nevěděli, jak používat platformy, které se tehdy k učení začaly hojně využívat. Problém jim činilo odevzdat úkol on-line, nevěděli třeba, jak jednoduše pomocí aplikace poslat učiteli něco, co si předtím napsali do sešitu, či jak se zapsat na konkrétní hodinu nebo najít odkaz k přihlášení do výuky. 

Nadšenec do programování a obecně technologií Matěj Krček se proto rozhodl, že na brněnském gymnáziu Vídeňská, kam dochází, pomůže se zavedením výuky on-line. Začal spolužákům na dálku radit, co mají jak používat. Podle jeho učitelky výpočetní techniky Lucie Drimlové Matěj tvořil návody pro studenty, posílal učitelům připomínky a návrhy, jak lépe propojit učitele s žáky, pomohl testovat nastavení systému. Během pár týdnů se tak i díky Matějově pomoci podařilo celou školu převést na nový systém on-line výuky. 

"Jenže jsem si uvědomil, že problém se zavedením výuky na dálku asi nebude jenom u nás ve škole, ale i jinde," líčí Matěj. A tak ho napadlo, že by mohl natočit sérii videí, ve kterých by dal nejen svým spolužákům, ale i dalším studentům jasný a srozumitelný návod, jak používat on-line nástroje v době pandemie. Rozhodl se, že se propojí s lidmi ze společnosti Google, jejíž výukové nástroje používá od jara řada škol.

Matěj navíc předtím působil ve vývojářské komunitě Google Developer Group, která zajišťuje setkávání či přednášky pro zájemce o informační technologie. Díky tomu sehnal rychle kontakt na tým - ten měl později jeho videa na starost -, kterému svůj nápad vylíčil. "Myšlenka se jim líbila, několikrát jsme si zavolali a začali spolupracovat," řekl Matěj.

To potvrzuje i členka týmu Grow with Google v Česku Ivana Kopková: "Matěj se na nás na jaře obrátil sám od sebe, že by rád svým vrstevníkům pomohl s on-line výukou, což jsme velmi uvítali. Poskytl nám tak cenný vhled do potřeb studentů v jeho věku," popisuje.

"Videa díky tomu byla pro jeho vrstevníky i mladší žáky opravdu relevantní a pomohla jim řešit aktuální problémy, což dokazují i vysoké počty zhlédnutí videí. Podle nás je Matěj skvělým příkladem toho, že každý člověk může udělat něco pozitivního pro své okolí," doplňuje Kopková. O jeho iniciativě nyní informoval i globální blog Googlu The Keyword.

Během několika měsíců Matěj nakonec ve spolupráci s Googlem vytvořil několik videí s návody. Sám vymýšlel jejich obsah, společnost jeho videa následně zeditovala. Při zpětném ohlédnutí Matěj přiznává, že nejtěžší pro něj bylo samotné natáčení: "Natáčel jsem sám sebe v pokoji a ze začátku mi to trvalo hrozně dlouho, protože jsem s tím neměl zkušenosti. Musel jsem myslet na to, aby v pokoji bylo dost světla, jestli mi drží stativ, jestli v pozadí není nějaká věc, která nemá být vidět, a podobně," popsal.  

Nejvíc prý Matěje potěšilo, když se dozvěděl, že jeho videa mají reálný dopad: "Zjistil jsem, že některé školy z vlastní iniciativy pouštějí tato videa při hodině. Dozvěděl jsem se to od kamarádů, kteří mi napsali, že moje video viděli u sebe ve škole," uvedl. Dosah videí dokládá i to, že dnes mají celkem přes 70 tisíc zhlédnutí.  

Díky své aktivitě se Matěj na podzim dostal na konferenci ministerstva školství, kde deset minut promlouval k učitelům o tom, jak by mohli vylepšit on-line výuku, a předával jim praktické tipy, jako třeba aby rozdělili studenty v on-line hodinách jazyků na menší skupiny, aby měla konverzace v cizím jazyce skutečně smysl, nebo aby zanášeli plán hodin do on-line kalendáře. 

"Odlétám na utkání Realu Madrid"

Matěj se o technologie a jejich vývoj zajímá odjakživa. "Myslím, že je programování skvělé tím, že může být hodně kreativní. Nabízí úžasnou příležitost zkusit si a rozběhnout podnikání se zajímavými projekty. A dnes se dá naučit i on-line z domu," uvedl. 

O tom, že má na vývoj technologií talent, se přesvědčil v létě 2019, kdy uspěl ve studentské soutěže portálu Kiwi.com. Při sledování fotbalového zápasu ho tehdy napadlo, že by mohl naprogramovat aplikaci s hlasovým ovládáním, která by sportovním fanouškům jednoduše obstarala letenky na daný zápas. Jinými slovy, uživatel aplikace může nahlas říct, že chce letět třeba na zápas Barcelony proti Realu Madridu. A aplikace mu najde nejlepší letecké spojení, aniž by uživatel musel hledat letenky na různých portálech.

Vytvářet aplikace s hlasovým ovládáním Matěje nadchlo, a tak se k tomu později vrátil: aktuálně pracuje s podporou Vysokého učení technického v Brně na virtuálním asistentovi pro lidi s Alzheimerovou chorobou či demencí. Pomocí hlasu bude člověk aktivovat třeba cvičení na procvičení paměti nebo nastaví připomínku, že si má vzít lék. 

S aplikací, která vznikla původně jako školní projekt na půdě brněnského gymnázia, Matěj uspěl v soutěži ministerstva průmyslu a obchodu zvané Robothon, které se účastnilo 120 týmů především z technických škol. 

Aktuálně má hotovou demoverzi aplikace, kterou chce otestovat na uživatelích. "Oslovil jsem proto domovy pro seniory, a to hlavně ve Velké Británii, kde jsou zvyklí používat hlasové ovládání, ale teď během pandemie je komunikace složitější, tak to trvá," uvedl Matěj. Zároveň poprosil i české ministerstvo zdravotnictví, zda by ho nemohlo propojit s konkrétními lékaři, kteří se zabývají Alzheimerovou nemocí.

Právě na britské klienty, ale také americké či německé chce Matěj v budoucnu cílit. Právě tam se podle něj dnes hlasoví asistenti velmi používají a jsou tam na ně zvyklí.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Vrtulník, při jehož nehodě v USA zemřel Petr Kellner a další lidé, před pádem pomalu manévroval těsně nad vrcholem hřebene, uvedli vyšetřovatelé

Vrtulník, při jehož nehodě na Aljašce zemřel na konci března většinový vlastník investiční skupiny PPF Petr Kellner a další čtyři lidé, před pádem po několik minut pomalu manévroval těsně nad vrcholem horského hřebene. Vyplývá to z úterý zveřejněné předběžné zprávy amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB).

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Nové radní České televize poslanci nezvolili. Není jasné, kdy se k volbě znovu dostanou

Sněmovna v úterý čtveřici členů Rady České televize nevolila. Předseda opozičního klubu lidovců Jan Bartošek si po zhruba půlhodinové debatě k výběru televizních radních vzal přestávku do konce jednacího dne, poslanci se opět sejdou ve středu. Kdy bude výběr členů rady pokračovat, není jasné.

K odkladu volby vyzývá část opozice i Senát. Mezi adepty jsou i lidé, kteří podle kritiků představují ohrožení nezávislosti veřejnoprávní televize. Pirát Tomáš Martínek dnes neprosadil návrh, aby výběr pokračoval až potom, co sněmovní volební výbor posoudí výtky senátní mediální komise. Bartošek zase chtěl, aby se výbor zabýval zákonností postupu nynější členky televizní rady Hany Lipovské.

Zdroj: ČTK
Další zprávy