Student Agency prodala letenky za 2,4 miliardy

Kateřina Vokurková ČTK Kateřina Vokurková, ČTK
17. 2. 2014 15:05
Konkurenční Asiana opět zpochybňuje tvrzení o prvenství na trhu
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČSA

Brno - Společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury loni za prodej letenek utržila 2,4 miliardy korun. Přestože celý tuzemský trh s letenkami vykázal dvouprocentní meziroční nárůst, firma podle svého vyjádření rostla o šest procent.

V samotném Česku, kde Student Agency prodala většinu letenek, byl nárůst pětiprocentní. "Na růstu prodeje se neprojevilo ani listopadové oslabení koruny," podotkla obchodní ředitelka Věra Janičinová. Předpokládá, že poptávka po letenkách poroste i letos.

Letenky tvoří více než třetinu celkových tržeb skupiny Student Agency. Firma je již několik let jejich největším prodejcem na trhu.

My jsme první

Na druhém místě se dlouhodobě drží společnost Asiana, která provozuje portál Letuška.cz. Loni dosáhla tržeb 1,67 miliardy korun, což je nárůst o 14 procent.

Podle ředitele Asiany Josefa Trejbala nejsou ale takové žebříčky reprezentativní, jelikož je nesestavuje jeden nezávislý orgán. V jistém ohledu je podle něj totiž Asiana jedničkou na trhu. Spory o to, kdo je největším prodejcem letenek v Česku, trvají mezi oběma firmami již řadu let.

"Podle výsledků za leden, jež jsem obdržel od nejmenované aerolinky a v nichž je žebříček společností podle celého BSP obratu, jsme první právě my," říká Trejbal.

Roste zájem o JAR

V současné nabídce Student Agency je velké množství destinací za ceny okolo 2000 korun. "Velmi oblíbený se stává Tel Aviv či Karibik," sdělila Janičinová. Nejvíce vzrostl zájem o lety do Jihoafrické republiky, a to o 13 procent.

Více letenek si koupili jak individuální zákazníci, tak firemní klientela, přestože klesla jejich poptávka po první či business třídě. "Je stále vidět, že firmy šetří na služebním cestování, ale po hubenějších letech jsme zaznamenali tříprocentní růst tohoto segmentu," řekla Janičinová.

Naopak Letuška.cz vypozorovala změnu trendu. "V loňském roce celý trh s letenkami stagnoval, i přes to ale čísla ukázala zvýšený zájem o letenky ve vyšších cestovních třídách," říká Trejbal s tím, že Letuška.cz zaznamenala skoro čtvrtinový meziroční nárůst cestujících v business a prvních třídách.

Prodeje letenek Student Agency stoupají i díky tomu, že loni umístila na internet vyhledávač, který srovnává ceny letenek od tradičních i nízkonákladových dopravců. Těch už je zde přes 50 a kromě tradičních evropských už zde nabízejí letenky i dopravci z USA či Austrálie. Internetové prodeje už činí z celkového počtu prodaných letenek 60 procent.

Podle údajů portálu Letuška.cz se průměrná cena letenky loni zvýšila z 11 080 korun na 11 150 korun. V letošním roce prodejci podle Trejbala předpokládají nárůst cen až o 10 procent. Důvodem je cílené oslabení koruny, které se pravděpodobně promítne v palivových příplatcích. "Rada pro nákup levnějších letenek v letošním roce je tak jednoduchá. Nakupujte letenky nyní za staré ceny nebo s velkým předstihem," radí Trejbal.

 

Právě se děje

Další zprávy