Praha – V souvislosti s ročním výročím nehody na železničním přejezdu ve Studénce, kde při srážce Pendolina s kamionem zahynuli tři lidé, oznámila Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) výběr stovky rizikových přejezdů na koridorech, které chce buď zrušit, či proměnit na mimoúrovňové. Studénka patří mezi ně.
Navíc slíbila do příštího roku vybavit všechny přejezdy na silnicích první třídy závorami. SŽDC tak reaguje na kritiku, která se na ni snesla kvůli faktu, že rok od tragické nehody jsou tamní přejezd i mnohé další zabezpečeny stále stejně nedostatečně.
„Vybrali jsme celkem 100 přejezdů na železničních koridorech, u kterých analýza posuzovala možnost jejich případného zrušení, omezení silničního provozu či přestavby na mimoúrovňové křížení,“ uvedla tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Na základě studie úřad zahájil přípravu 24 staveb. Celkové náklady na jejich úpravy odhaduje na 1,872 miliardy korun. Každou akci však ještě musí schválit centrální komise ministerstva dopravy. Kdy budou přejezdy přestavěny, proto zatím není jasné.
SŽDC navíc zpracovala seznam všech železničních přejezdů přes silnice I. třídy, které nejsou vybaveny závorami. „Obsahuje přibližně 60 přejezdů a cílem je v nejbližší době všechny tyto přejezdy doplnit závorami. V současné době je dokončena projektová příprava, samotná realizace se předpokládá v roce 2017,“ sdělila mluvčí.
Správce železnic navíc testuje ve Studénce, Olomouci a Pardubicích laserový detektor překážek. Ten by měl odhalit například vozidlo, které brání vlaku v průjezdu, a upozornit na ně strojvedoucího. „První výsledky testů ukazují, že provoz detektorů je spolehlivý. Pro zajištění kompletnosti testů je třeba pokračovat v testování i během zimy, aby byl provoz prověřen i v povětrnostně náročnějším období,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Letos chtějí otestovat i další technologii pro detekci překážek na bázi 3D infrakamery nebo detektor pracující na principu mikrovlnného radaru.
Kromě laserových detektorů správce trati testuje i inteligentní kamerové systémy, které jsou schopny automaticky zaznamenat nedovolený vjezd vozidla na železniční přejezd. Umožňují i rychlé potrestání řidičů. „Systém je testován na třech přejezdech. Ve stanici Úvaly, Uhersko a Polanka nad Odrou,“ uvedla mluvčí Šubová.
Řešením by mohlo být sekvenční sklápění závor
Pro větší bezpečnost přejezdu ve Studénce i dalších rizikových na koridoru navrhovala Drážní inspekce takzvané sekvenční sklápění závor. Což znamená dřívější sklopení dvou ze čtyř břeven vždy na pravé straně silnice. Levá strana by po určitou dobu zůstávala volná, aby mohl případně uvězněný vůz vyjet z přejezdu. Závory vlevo by se zavřely až s určitým zpožděním. „Bezpečnost by to určitě zvýšilo, ale zároveň by to prodloužilo čas uzavření přejezdů. Zejména ve Studénce je už nyní doba, po kterou je silnice neprůjezdná, dost dlouhá. Testujeme to zatím v Pardubicích, kde sledujeme chování řidičů,“ uvedla mluvčí.
Bývalý generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut, za jehož působení ve funkci se nehoda ve Studénce vyšetřovala, otálení nechápe. „Proč trvá zavedení právě ve Studénce tak dlouho, moc nechápu. Norma to zařízení zná, jeho spuštění by neměl být takový problém,“ říká.
V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Při několika stech nehodách ročně na nich zahynou desítky lidí. V drtivé většině jsou viníky řidiči, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje. Počet smrtelných nehod se navíc podle statistik Drážní inspekce zvyšuje. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to při každé šesté nehodě. Na přejezdech vybavených pouze světelným signalizačním zařízením, jichž je čtvrtina z celkového počtu, se odehrává takřka polovina všech nehod.