Praha - I když dosahují chlapci v testech celkově lepších výsledků než dívky, dostávají oproti nim horší známky. A ačkoliv se velikost tohoto rozdílu u různých předmětů liší, dochází k této situaci na všech typech středních škol.
Právě takový je jeden z poznatků vycházející z analýzy vzdělávání na českých středních školách, vypracované společností Scio.
Z výsledků vyplývá, že známkování je u chlapců o poznání přísnější. Ti, kteří dostali na posledním vysvědčení z matematiky trojku, dosáhli v testu z tohoto předmětu lepšího výsledku než dívky s dvojkou.
Co je konkrétně důvodem, ale jasné není. Lepší známky mohou být jednoduše důsledkem větší pečlivosti během školní docházky, nebo být způsobeny lepším projevem či dalšími mnoha faktory.
Jasné je jen to, že každý test i známku z něj by žáci i jejich rodiče měli brát s rezervou a nečinit z jednoho "čísla" předčasné závěry.
Rozdíly ve známkování podle pohlaví
Analýza vychází z dat získaných v rámci projektu Vektor, jenž proběhl mezi lety 2005 až 2011 a při němž se podařilo získat informace o vzdělávání od více než 107 tisíc žáků z 655 středních škol.
"Analýza ukazuje na nesouměřitelnost hodnocení žáků nejen podle typu školy, ale třeba i podle tak překvapivého kritéria, jako je pohlaví," říká Bohumil Kartous ze společnosti Scio.
Skutečně - jak ukazují například výsledky testu obecných studijních předpokladů, pohlaví představuje prakticky druhý nejvýznamnější faktor ovlivňující výsledek; tím hlavním je především typ školy, kterou žák navštěvuje.
Skóre v matematice chlapců a dívek se stejnou známkou na vybraných typech škol