Praha - Odpůrci dálnice D3 přes Posázaví se obávají, že o její stavbě přes výjimečnou přírodu středních Čech může být už v pondělí rozhodnuto - pokud vláda schválí návrh Politiky územního rozvoje.
Z tohoto dokumentu podle nich vyplývá, že se s alternativní trasou, která se má nejproblematičtějšímu úseku na jih od Prahy vyhnout, se už nepočítá.
"Dosud přitom nebyl dokončen ani proces hodnocení vlivů na životní prostředí, které by jednotlivé varianty tras rovnocenně porovnal a doporučil tu ekologicky, společensky a dopravně nejvhodnější. Přesto je tento projekt součástí návrhu Politiky územního rozvoje," řekl Jiří Macák ze sdružení obcí KLID, které prosazuje alternativní trasu Promika.
Stejný názor na dokument mají i další obce, nevládní organizace i tisíce občanů z celé republiky. Jsou přesvědčeni o tom, že Politika územního rozvoje počítá s mnoha kontroverzními stavbami, aniž by se úřady dostatečně zabývaly přijatelnějšími variantami.
Starostové píší Fischerovi
Skupina kritiků Politiky územního rozvoje proto napsala premiérovi Janu Fischerovi dopis s výzvou, aby vláda v pondělí návrh odložila.
Pod dopisem je podepsán například Petr Hejl, starosta Suchdolu, přes něhož má vést severozápadní část pražského okruhu, přestože existuje i šetrnější varianta.
A také právní zástupce obcí na jihu Moravy, kde jsou plánovány rychlostní silnice R42 a R52 z Brna do Mikulova, anebo odpůrci nové ranveje v Ruzyni.
"Politika územního rozvoje je natolik klíčový (a kontroverzní) dokument, že je nepřijatelné a nevhodné, aby byla schválena úřednickou vládou," stojí v dopise, který má Aktuálně.cz k dispozici.
"Máme za to, že jejím schválením by Vaše vláda vykročila z mandátu, který pro sebe přijala v programovém prohlášení vlády. Říkáte zde, že nechcete přijímat 'zásadní politická rozhodnutí' a 'otevírat politicky sporná a vyhraněná témata'. Politika územního rozvoje takovým rozhodnutím je," uvádí se dále v listu.
Dokument neschválila ani Topolánkova vláda
Autoři připomínají premiéru Fischerovi i to, že úředníci při přípravě územního plánu odmítli bezmála devět tisíc připomínek od občanů. K dokumentu mělo vážné výhrady i ministerstvo životního prostředí a Topolánkova vláda nakonec návrh neprojednala.
Mezi odmítnutými připomínkami byly i ty od sdružení KLID, které se snaží prosadit alternativní trasu dálnice D3 přes střední Čechy.
Varianty prý možné jsou
Ministerstvo pro místní rozvoj, které návrh Politiky územního rozvoje připravilo, kritiku starostů odmítá.
"V průběhu pořizování tohoto dokumentu jsme se setkali s názorem, že tento dokument přesně určuje konkrétní trasy a plochy. Tak tomu opravdu není," řekl Aktuálně.cz Jan Štoll z tiskového oddělení ministerstva.
Dodal, že například dálnice D3 je vymezena pouze jako trasa Praha - Tábor - České Budějovice. "V tomto koridoru se má v navazující územně plánovací činnosti hledat a upřesňovat koridor v územně plánovací dokumentaci krajů. Tímto se žádná konkrétní trasa nevymezuje," tvrdí Štoll.
Ministerstvo nesouhlasí ani s tvrzením, že přechodná vláda nemá mandát územní koncepci státu schválit. "Naopak úřednická vláda na základě posouzení věcných argumentů a v jistém smyslu nezávislá na politické situaci může možná lépe posoudit věcná a odborná témata," řekl Jan Štoll. Dodal, že schválení tohoto dokumentu opakovaně požadují kraje.
Mapa ukazuje opak
Jiří Macák ze sdružení KLID ovšem trvá na tom, že ministerský návrh počítá jen s dlouho prosazovanou Stabilizovanou variantou D3, která má překonat údolí Sázavy u obce Luka pod Medníkem.
Podle Macáka to ukazují například mapy, které jsou součástí připravené územní koncepce republiky.
"Zakotvilo by se jedno řešení, které by bylo výhodné pro betonářskou lobby," tvrdí Jiří Macák ze sdružení středočeských obcí KLID.