Praha/Berlín - Ministerstvo průmyslu začalo podle německého vzoru zvažovat, že by stát dotoval nákup nových automobilů.
V Německu od minulého týdne vláda garantuje, že každému zájemci doplatí při koupi nového vozu až 2,5 tisíce eur, pokud předá své staré auto k ekologické likvidaci. Dotace na nové vozy je součást druhého záchranného balíčku pro německou ekonomiku.
"Analyzujeme to a zvažujeme takovou možnost," potvrdil exkluzivně pro Aktuálně.cz mluvčí ministerstva průmyslu Tomáš Bartovský. Dodal, že na jakékoli podrobnosti je zatím příliš brzy. Zatím není ani jisté, zda stát nakonec bude prodej nových aut skutečně dotovat.
V Česku přitom ojetiny od Nového roku zatížila nová ekologická daň, která u nejstarších aut může dosáhnout až 10 tisíc korun, což se mnohdy vyrovná ceně starého vozidla. Německo se vydalo opačnou cestou, která má pomoci automobilovému průmyslu a zároveň zbavit silnice neekologických vraků.
Až 13 milionů autovraků
Na státní dotaci bude mít letos v Německu každý majitel auta, které je staré minimálně devět let a které bylo aspoň rok v provozu. Pokud přinese stvrzenku z vrakoviště, koupí vůz levněji a prodejce si potom částku vyžádá od státu.
Kdo prodá své staré auto do ciziny, nebude mít na podporu nárok.
Německá vláda odhaduje, že dotací může získat 12 až 13 milionů starých aut. Musí ovšem koupit automobil, který splňuje ekologické normy Euro 4 a Euro 5 a nebo vůz vyrobený letos.
Dotace může zvýšit prodej o 300 tisíc aut
Podle údajů deníku die Welt se loni prodalo jen málo přes tři miliony aut, nejméně za posledních dvacet let. Letos se čekal pokles na 2,8 milionu, prognóza PricewaterhouseCoopers však počítá s tím, že vládní "Abwrackprämie" zvýší odbyt o 300 tisíc vozů.
Experti očekávají, že se budou prodávat zvláště malé vozy s cenou okolo 10 tisíc eur, které stát zlevní o čtvrtinu. To se týká zvláště vozů Dacia, Hyundai, Chevrolet, Suzuki a Fiat. Z domácích výrobců může vydělat VW na Polu a Opel na Corsu či Astře.
Blog Radka Špicara ze Škody Auto: Automobilky v roce krize |
Také chceme podporu
Sdružení automobilového průmyslu by takové opatření, jaké zavedli v Německu, uvítalo.
"Českému trhu by to jistě pomohlo," řekl Aktuálně.cz ředitel sdružení Antonín Šípek.
Dodal, že kromě podpory prodeje nových aut a snížení exhalací, by tento krok vedl i ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar uvedl, novela zákona o odpadech, která ekologickou daň na ojetiny zavedla, také motivuje lidi - aby si nekupovali stará auta. "Nijak ale nebráníme, aby si kupovali i starší vozy," řekl Aktuálně.cz mluvčí Kašpar.
Automobilová doprava je spolu s vytápěním domácností hlavním viníkem toho, že se české ovzduší v posledních letech znovu zhoršuje.
Na znečištění jemným prachem a oxidy dusíku se automobilová doprava podílí z jedné třetiny, u emisí oxidu uhelnatého takřka z poloviny a u skleníkového oxidu uhličitého ze třinácti procent. Právě kvůli nárůstu automobilismu se v posledních letech nedaří snižovat emise skleníkových plynů.