Praha - Karta na MHD, která je sice zadarmo, ale občany stála jednoznačně nejvíc. Tak vychází pražská Opencard ze srovnání se třemi jinými kartami, které fungují v dalších českých městech.
Například v Plzni zaplatí lidé za tamní kartu 170 korun, celkové náklady na systém jsou 250 miliónů. V Praze nestojí vydání karty nic, město už ale stála téměř 900 miliónů korun.
Astronomickou ztrátu, kterou odhalil první audit zveřejněný v listopadu, potvrdil i druhý kontrolní audit. Ten si nechal zpracovat přímo primátor Pavel Bém.
Liberec, potažmo Liberecký kraj, zaplatily za svoje karty, které se později sloučily, dohromady 40 miliónů. Za (z dnešního pohledu) směšnou částku pořídili čipovou dopravní kartu v Opavě. V roce 1997 je stála včetně první emise karet 9,2 miliónu korun.
Nákup lístku v autobuse? Neumí jenom Opencard
I když pražský magistrát slibuje, že se situace zlepší, nevede karta Opencard ani v tom, jak je užitečná pro občany.
Všechny ostatní karty, kromě té pražské totiž umožňují koupit si jízdenku přímo v autobusech, trolejbusech nebo tramvajích.
Na pražskou kartu si lze jenom nabít časové kupóny.
Plzeňská karta i liberecká Opuscard jsou před pražskou kartou daleko napřed i v možnosti kartou platit, používat ji jako jiný průkaz a dostávat slevy.
Třeba v Plzni používají kartu v knihovnách, děti ve školních jídelnách, lze s ní platit v bazénu, v divadle, v zoo a několik desítek obchodníků na ní nabízí slevy. Pražská karta slouží také jako průkaz do knihovny, platit s ní jde ale jen za parkování a to navíc jenom ve čtyřech pražských obvodech - 1, 2, 3 a 7.