Praha - Základní potraviny vypěstované na českých polích prohrávají v tuzemských supermarketech s dovozovým zbožím.
Ekologické Hnutí Duha na přelomu ledna a února zjišťovalo, kolik jablek, mrkve, cibule a brambor pochází od českých výrobců a kolik jich přivážejí kamiony ze zahraničí. A zjistilo, že celých 57 procent pochází z ciziny.
Výzkum se uskutečnil v supermarketech Albert, Billa, Kaufland, Penny Market, Globus, Interspar, Tesco a Lidl v Praze, Brně, Olomouci a Pardubicích.
Petra Švambergová z Hnutí Duha uvedla, že i první tři nejlépe umístěné supermarkety dovážejí téměř polovinu potravin, i když tuzemská produkce je schopná pokrýt značnou část domácí spotřeby.
Lidl dováží 40 procent, Billa 43 a Albert 47 procent. Největší podíl dovozových potravin se pohybuje okolo 70 procent dovozových potravin.
Dovezlo se 70 tisíc tun jablek
Petra Švambergová upozornila na to, že v uplynulém roce se do českých obchodů dovezlo například 142 tisíc tun brambor a naopak vyvezlo téměř 35 tisíc tun.
"Jablek se k nám dostalo dokonce 70 tisíc tun, přitom čeští zemědělci zároveň vyvezli 35 tisíc tun, tedy celou polovinu," uvedla Švambergová.
Kamiony převážejí ovoce a zeleninu z jednoho konce Evropy na druhý a mnohdy i z druhého konce světa. Těžké náklaďáky si vynucují stavbu nových dálnic, včetně okruhu kolem Prahy pro tranzitní dopravu, vozidla otravují ovzduší a zatěžují klima exhalacemi, obtěžují lidi zdraví škodlivým hlukem.
Česnek urazí přes 20 tisíc kilometrů
Ekologická organizace v minulosti upozornila na česnekový paradox. Naprostá většina této plodiny se totiž dováží až z Číny, tedy více než 20 tisíc kilometrů.
Čínský česnek se do českých obchodů dostane mnohdy až rok po sklizni. Stejně jako jiné plodiny z dovozu musí být chemicky ošetřen, cestuje ve speciálních chlazených kontejnerech.
S kilogramem čínského česneku si každý zákazník kupuje i kilogram skleníkového oxidu uhličitého. Podobné je to s jinými produkty z dovozu. Například pět kilogramů italských jablek v sobě "skrývá" i kilo oxidu uhličitého.
Jistota? Prodej ze dvora
Hnutí Duha proto připravilo adresář více než 500 kontaktů na místní pěstitele, kteří prodávají své produkty ze dvora nebo v biobedýnkách.
Prodej ze dvora podporuje i Asociace soukromého zemědělství, která ve spolupráci s dalšími institucemi uspořádala na toto téma od ledna do března v mnoha regionech cyklus téměř třech desítek odborných seminářů.