Dobré pro rodiče: Školní inspekce zveřejní své zprávy

Eliška Bártová Eliška Bártová
30. 8. 2007 15:00
Práce inspektorů se má změnit zároveň se školami
Ústřední školní inspektorka ohlásila změny.
Ústřední školní inspektorka ohlásila změny. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nový školní rok bude mít pro učitele jednu příjemnou změnu. Stejně jako se ve školách bude měnit vyučování, změní se i postupy školní inspekce a inspektoři nebudou jednotlivé učitele trestat. 

Budou však na druhou stranu mnohem více sledovat, jak se učitelé dovzdělávají.

Z inspektorské práce mizí udělování sankcí, říká před začátkem školního roku ústřední školní inpektorka Olga Hofmannová. Školy se budou trestat pouze za nedodržení hygienických či bezpečnostních podmínek, anebo v případě, že  by porušovaly práva dětí - diskriminovaly žáky některých etnik nebo nedostatečně bránily šikaně.

Další změna bude příjemná pro rodiče. Inspekce začne zveřejňovat všechny inspekční zprávy. Dostupné budou informace, kdy naposledy byla ve škole inspekce a k jakým závěrům došla.

"Rodiče mají stále větší zájem, často nám volají a chtějí vědět, jaká škola je," říká Hofmannová. "Právě oni by měli být těmi, kteří budou školu "sankcionovat." Dostanou informace a podle toho se budou moci rozhodnout, zda dítě do této školy dají, nebo ne."

Školní rok začíná
Autor fotografie: Ludvík Hradilek

Odklon od represe

Podle Olgy Hofmannové budou inspektoři od prvního září postupovat podle zcela nových metod. "Z dřívějších ukazatelů pro hodnocení škol budeme používat pouze třetinu," říká.

Nově inspektoři budou pracovat v týmech. Nebudou posuzovat práci jednotlivého kantora, ale školu celkově.

"Naše práce se odklání od represe a mění se v moderní formu podpory," říká Hofmannová. "V první fázi budeme školám hlavně radit, jak svůj vzdělávací program vylepšit."

Teprve od pololetí začnou inspektoři chodit do škol a hodnotit je. Naostro se nový způsob inspekcí rozjede až v příštím školním roce.

Nabídneme reflexi

Inspektoři se chystají změnit také způsob svých hospitací ve vyučování. "Už nebudou posuzovat, zda učitel učí podle osnov, a srovnávat ho s jinou školou," říká Hofmannová. "Inspektor bude při hospitacích mapovat, zda učitel využívá účinných postupů k rozvíjení jednotlivých kompetencí, zda například dětem umožňuje vyhledávat k tématu informace."

Pokud inspekce zjistí, že učitel nepracuje podle vlastního vzdělávacího plánu, který si škola vytvořila, promluví si inspektor s ředitelem a doporučí mu, aby lépe vedl své zaměstnance.

"Inspekční tým by měl řediteli nabídnout reflexi a orientovat ho, kam by měl namířit své managerské schopnosti," říká Hofmannová.

Inspektoři tak nesmějí ředitele kritizovat za jejich vzdělávací program, pokud tedy není v rozporu se školským zákonem. "Můžeme ale řediteli doporučit, které věci mu třeba unikly, či upozornit na nové trendy," popisuje Hofmannová.

Gramotnost učitelů

Pod větším drobnohledem ale budou učitelé. Inspekce chce hodnotit jejich zapojení do přípravy a zavádění vzdělávacích programů či jejich informační gramotnost a schopnost orientovat se v projektech a trendech Evropské unie.

"Při pilotních inspekcích jsme například zjistili, že řada učitelů vůbec neví, co je čtenářská gramotnost, ke které mají podle nového zákona děti vést," vysvětluje Hofmannová. "Také nás bude zajímat, zda se dovzdělávají a jak jsou peníze na tento účel využívány."

V zajetí stereotypů

Stejně jako řada učitelů aní někteří inspektoři nebyli ze zaváděných změn nadšeni. "Řada teprve nyní pochopila, že musí změnit myšlení. Největší problém byl naučit je pracovat v týmu a vyhnat je z osnov," říká Hofmannová. "Mají naučené stereotypy, kterých se těžko zbavují. Někteří jsou přesvědčeni, že pokud začnou hodnotit novým způsobem, tak že tím zahodí všechnu svoji předchozí práci."

Podle odhadů paní Hofmannové asi třetina zaměstnanců inspekce se ještě s novými pravidly práce neztotožnila. "U nich budu muset zřejmě zvolit jiné přesvědčovací metody," říká. 

 


 

 

Právě se děje

Další zprávy