Rada pro rozhlasové a televizní vysílání podala kvůli tomu podnět ministerstvu kultury, aby tuto sankci zapracovalo do novely vysílacího zákona.
Pokud by se tento návrh stal součástí novely, šlo by v Evropě o unikátní věc.
Ministerstvo se podnětem bude zabývat stejně jako jiným doporučením rady, podle něhož by měl být stanoven limit, jak hlasitá může být televizní reklama. Ministerstvo zatím neví, zda tyto požadavky do novely začlení.
"Nikdo nechce, aby televize dodržovaly program na vteřinu přesně. Ale především v hlavním vysílacím čase začínají programy i o více než deset minut později. Místo toho běží reklamy," říká člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Pospíchal.
Minutová zpoždění
Podle předloňské analýzy Rady České televize zpožďují svůj program v průměru o několik minut. Nejhůře je na tom Prima, na které podle studie pořady začínají v průměru o 6,6 minuty později, než je uvedeno v programu.
Z analýzy také plyne, že nejvíce televize zpožďují začátek pořadů a filmů v hlavním vysílacím čase. Pořady, které podle programu mají začít například ve 20 hodin, startují běžně i o více než deset minut později.
Místo plánovaného pořadu diváci musí sledovat reklamy.
Televize ostře proti
Proti záměru Rady se ostře staví televizní stanice. "Čas vysílání jednotlivých pořadů je zaokrouhlený. Praxe vysílání je v případě České televize stejná jako u jiných televizí na světě," tvrdí mluvčí České televize Martin Krafl.
Podle něj televize dopředu nemohou tušit, jaký bude objem reklamy v daném vysílacím čase. Několikaminutovým zpožděním tak podle Krafla nelze předcházet.
"Zpoždění delší než 10 minut nastává pouze u sportovních přenosů na ČT 2. V tom případě diváky upozorňujeme přímo ve vysílání, na webu či na teletextu. Většina z nich to chápe," říká mluvčí České televize.