Ztište reklamu, chce Rada po televizích

Zdeněk Mihalco
21. 3. 2007 0:00
Praha - Televizní rada chce, aby televize platily pokutu, pokud pustí příliš nahlas reklamní spoty. Ministerstvo kultury se návrhem bude zabývat.
Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání navrhuje v tomto duchu změnit vysílací zákon. Novela, na které ministerstvo kultury tak jako tak pracuje kvůli digitalizaci vysílání, by mohla stanovit vysoké pokuty za to, když televizní stanice zvyšují hlasitost reklamy.

Součástí podnětu, který dala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ministerstvu, je studie, která dokládá, že soukromé televizní stanice hlasitost reklamy zvyšují. 

"Na příliš vysokou hlasitost reklamy dostáváme velké množství stížností, ale nemáme pravomoc s tím cokoliv udělat," řekl člen vysílací rady Petr Pospíchal. 

Ministerstvo kultury na dotaz Aktuálně.cz uvedlo, že zatím není rozhodnuto, zda paragraf o hlasitosti do novely zapracuje. V současné době televize za rozdíly mezi hlasitostí reklamních spotů a ostatních pořadů nemohou být nijak trestány.

Televize: Za hlasitou reklamu nemůžeme

Televize však popírají, že by hlasitost reklamních bloků záměrně zvyšovaly.

"Naše televize dbá na to, aby se to nestávalo. Dodavatelé reklamy musí striktně dodržovat technické podmínky pro vysílání reklamy a pořadů, aby výkyvy hlasitosti ve vysílání byly co nejmenší," říká mluvčí televize Nova Veronika Šmítková.

Podle mluvčí za zvýšenou hlasitost mohou zadavatelé reklamy. "Hlasitost reklamy je daná celou řadou faktorů, kterou nedokážeme ovlivnit," tvrdí. Jde podle ní o technické parametry reklamy, které určují tvůrci reklamy, a o subjektivní vnímání diváka.

Mluvčí České televize Martin Krafl přidává: "Mnohdy agresivní zvuková povaha reklam je tvůrčím i obchodním záměrem inzerenta a jakýkoliv zásah by byl porušením smluvních podmínek."

Hlasitá reklama není účinná

Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec tvrdí, že ani inzerenti rozhodně nemají zájem na tom, aby byla reklama příliš hlasitá.

"Je-li skok v hlasitosti výrazný, divák často reaguje negativně, protože ho reklama ruší," říká Brabec. "To může být kontraproduktivní, protože divák přepíná a hledá azyl na jiném programu." 

Loni dosáhly investice do televizní reklamy podle údajů Asociace českých reklamních agentur 8,6 miliard korun, což je zhruba 47 procent všech monitorovaných výdajů do reklamy.

Slovensko: Nevíme, jak hlasitost měřit

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se inspirovala novelou mediálního zákona na Slovensku, která začala platit od začátku února letošního roku. Návrh na omezení hlasitosti televizní reklamy schválil slovenský parlament s velkou podporou.

Slovenské televize přislíbily, že budou zákon respektovat, avšak i kdyby normu porušily, je zatím malá pravděpodobnost, že by dostaly pokutu. Ta by sice podle zákona mohla dosahovat až několika milionů korun, technicky však není možné porušení zákona dokázat.

"Musíme dořešit, jak hlasitost měřit a kontrolovat. Jeden způsob navrhla Akademie múzických umění, druhý telekomunikační úřad. Nyní probíhají testování obou způsobů," řekla předsedkyně slovenské televizní vysílací rady Valéria Agócs. "Za porušení zákona jsme proto zatím nikoho nepokutovali," dodala.

Jak by technicky probíhala kontrola hlasitosti v Česku, zatím také není vyřešené. "Informace o zkušenostech s aplikací tohoto zákona na Slovensku zatím nemáme, ale bude užitečné je vzít v úvahu především z hlediska vymahatelnosti dané povinnosti," řekla Edita Novotná z mediálního odboru českého ministerstva kultury.

 

Právě se děje

Další zprávy