Silničáři v protiútoku: Nezaspali jsme!

Pavel Baroch
16. 2. 2007 11:20
Praha - Silničáři se zlobí na novináře. Už mají dost článků o tom, že při sněhové kalamitě "zaspali". A podepisují petici za objektivnější zprávy. Uvnitř: ANKETA
Pracujeme ze všech sil
Pracujeme ze všech sil | Foto: Ludvík Hradilek

Silničáře vyprovokovalo k sepsání petice mediální pojetí sněhové kalamity ve středu 24. ledna, kdy byla uzavřena dálnice D1, ale také letiště v Ruzyni. Byla to poslední "mediální kapka", stejné novinové články či televizní reportáže se podle silničářů objevují každý rok.

Silničáři nezaspali! Sněžit začalo na Vysočině v poledne
Silničáři nezaspali! Sněžit začalo na Vysočině v poledne | Foto: Ludvík Hradilek

"Po hustém sněžení se ve sdělovacích prostředcích objevují informace o tom, že silničáři 'zaspali' nebo že nezvládají dostatečně svoji práci a že byli překvapeni povětrnostními podmínkami," píše se v tiskové zprávě Ředitelství silnic a dálnic.

Články prý vznikají předem

Proti takovým článkům se silničáři ohradili. Tvrdí, že nasazení lidí i techniky bylo enormní. A začali podepisovat petici za objektivnější zpravodajství o jejich práci. Od 26. ledna do 9. února se k petici připojilo 1051 zaměstnanců údržby silnic a dálnic.

  • Úplné znění petice silničářů - čtěte ZDE

"Zaznamenáváme dokonce i případy, kdy se v novinách objevily články typu silničáři zaspali, které evidentně musely být napsány ještě den před tím, než začalo sněžit," řekl bez bližších podrobností mluvčí Ředitelství silnic Jan Hoření.

Silničáři vyčítají novinářům, že se v jejich článcích takřka neobjevily údaje o jejich pracovním nasazení, které v tiskových zprávách a na své internetové adrese s názvem 'Silničáři zvládají rekordní výkony' zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic.

Tisíce sypačů v akci

Ředitelství například uvedlo, že osudného 24. ledna projely sypače každý kilometr českých dálnic 60krát za den a že na ně vysypaly 2,5 tisíce tun soli a více než 550 tisíc litrů solanky. Anebo že v plném pracovním nasazení bylo maximum z 1700 sypačů a další techniky.

"Nelze všechnu vinu směřovat na správce komunikace, je přece dokazatelné, že v konkrétních případech jsou na vině neukáznění či nedostatečně vybavení řidiči. Dokud si řidiči i média neuvědomí, že v těchto třech, čtyřech kalamitních dnech za rok nebude sjízdnost bez závad, situace se nezlepší," dodal mluvčí Hoření.

Zimní údržba dálnic, rychlostních silnic a silnic I. tříd stojí ročně zhruba 1,2 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy