Rychlou jízdu mají hlídat i soukromníci, žádá poslanec

tsc
3. 10. 2007 10:00
Karel Sehoř z ODS chystá změnu zákona
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku.
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Příběh obecních radarů k měření rychlosti, který nedávno rozvířil soudní verdikt o jejich nelegálnosti, pokračuje. Poslanec Karel Sehoř (ODS) podle Hospodářských novin chce, aby chystaný zákon o autoškolách, který má sněmovnou projít tento měsíc, soukromé radary povolil.

Kvůli ochraně osobních údajů je měření rychlosti zatím výhradně v kompetenci obecních a státních policistů. Řada obcí, jimiž vedou frekventované silnice, si však kvůli slabé policejní aktivitě na měření rychlosti najala soukromé firmy. Podle dvou verdiktů krajských soudců však z pohledu současných zákonů takové radarové snímky nelze brát jako důkaz o dopravním přestupku.

Jak problém s ochranou osobních údajů navrhuje řešit poslanec Sehoř? Soukromá firma, která měření provádí, by musela záznamy neprodleně předat obci, jakákoliv další manipulace s daty je pro ni zakázána.

Výnosné podnikání?

Ačkoliv má návrh podporu ministerstva dopravy, Václav Špička z Autoklubu ČR upozorňuje, že nový návrh bezpečnost provozu nevyřeší. "Firmám půjde jen o zisk," řekl listu. Poslanec Sehoř namítá, že k návrhu jej přiměli hlavně starostové obcí.

Právník Jan Kněžínský k tomu dodává, že "nikde není řešeno, že to je služba za úplatu. Podle tohoto znění by to soukromé firmy měly dělat zadarmo, protože ze zákona je sto procent vybrané pokuty příjmem obce." Například v Mělníku však podle HN má již dnes soukromá firma z vybrané pokuty šedesát procent.

Škola zachrání body

Nový zákon o autoškolách, který by měl platit od 1. dubna 2008, chtějí doplnit například i komunista Pavel Hojda a Oldřich Vojíř z ODS.

Hojda u soukromých radarů navrhuje, aby firmy měřily rychlost vždy jen pod dohledem policie. Není však jasné, v čem by pak pro obce spočívala výhoda soukromníků, pokud na místě vždy byli i policisté, kterých je nedostatek.

Vojíř chce řidičům, kteří mají deset bodů, nabídnout možnost absolvovat školu bezpečné jízdy, za což by si jednou za rok mohli umazat tři body.

 

Právě se děje

Další zprávy