ŘSD: Za zvlnění dálnice D47 může Eurovia, máme důkaz

Markéta Žižková
21. 3. 2012 16:17
Ředitelství se odvolává na posudek, který prý dosud neznalo, firma to odmítá
Problematický úsek dálnice D47.
Problematický úsek dálnice D47. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Praha - Společnost Eurovia nese jednoznačnou vinu za zvlněný úsek dálnice D47. Alespoň to podle Ředitelství silnic a dálnic vyplývá z odborného posudku, který nyní ředitelství získalo.

Podle něj také stavební firma zkreslovala informace.

"Jde o odborný posudek, který měl na pokyn ŘSD nechat zhotovitel zpracovat již v roce 2008, kdy bylo zvlnění komunikace poprvé zjištěno. Tento posudek je již od roku 2009 zpracovaný, ale společnost Eurovia jej nikdy ŘSD oficiálně nepředala a zatajila jej veřejnosti," uvedla tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Firma ale toto obvinění odmítá a namítá, že ředitelství výsledky posudku znalo.

ŘSD ve středu uvedlo, že společnost Eurovia díky materiálu přesně ví, co je příčinou zvlnění dálnice a jak je možné vadu odstranit.

"Namísto sestavení jasného návrhu odstranění vad společnost Eurovia odvádí pozornost veřejnosti řadou nepodstatných informací," dodala Ledvinová.

Posudek prý jasně ukazuje, že zvlnění dálnice způsobilo použití ocelárenské strusky. Odborný materiál, který je vypracovaný už několik let, ale společnost ředitelství údajně oficiální cestou nikdy neposkytla.

"To považuji za vážné porušení zákona, smlouvy a poškození investora," uvedl k tomu ředitel ŘSD René Poruba.

Eurovia se soudí s dodavatelem strusky

Posudek prý ŘSD získalo tak, že nahlédlo do soudního spisu sporu, který v současnosti vede společnost Eurovia s dodavatelem problematické strusky.

A materiál má dokazovat, že za objemové změny na dálnici může ocelářská struska. V posudku je prý také uvedeno, že proces hydratace a karbonatace problematického materiálu je teprve nastartovaný, zdaleka ne ukončený.

Následuje prý i doporučení materiál odstranit a nahradit vhodným štěrkovitým kamenivem. 

Eurovia podle ŘSD při sporu uvedla, že použitý materiál (struska) neodpovídá svými vlastnostmi projektové dokumentaci, technickým podmínkám a vykazuje objemovou nestálost, která je příčinou reklamovaných nerovností na předmětném úseku D47.

ŘSD: Společnost tak doznala svou vinu

Tím prý společnost přímo doznává svoji vinu za špatně odvedené dílo a uvádí veřejnost v omyl.

"Eurovia na jedné straně nyní veřejně tvrdí, že zvlnění nezpůsobila ocelárenská struska, ale na druhé straně se právě kvůli nasypané ocelárenské strusce do zvlněné dálnice soudí se svým dodavatelem tohoto materiálu o více než 30 milionů," řekl Poruba.   

Podle Eurovie odpovědní pracovníci ŘSD výsledky posudku znali. Firma je prý i veřejně prezentovala na tiskové konferenci v listopadu minulého roku. Zveřejnila je i na svých webových stránkách.

Materiál, který je příčinou zvlnění, je podle ní takzvaný studený odval, což je to samé, co ocelárenská stružka.

Využití tohoto materiálu do náspu dálničního tělesa podle firmy nařídilo přímo ŘSD.

ŘSD reklamuje devítikilometrový úsek mezi Bohumínem a Ostravou, kde údajně zjistilo 901 vad mimo jiné vzniklých použitím nekvalitního podkladového materiálu.

Ředitelství tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle generálního ředitle Eurovie Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy