Praha - Ministerstvo dopravy posouvá dál kontroverzní projekt propojení řek Dunaje, Odry a Labe 380 kilometrů dlouhým kanálem. V zadávacím řízení vybrala společnost, která má zpracovat studii proveditelnosti projektu.
Výsledná analýza, kterou pro ministerstvo vypracuje Sdružení DOL zastřešující Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquadis, by měla posoudit jednotlivé varianty provedení stavby a má zahrnovat mapové zobrazení všech alternativ. Zpracovatel studie má porovnat náklady a náročnost realizace stavby kanálu s přínosy projektu.
"Plníme tak programové prohlášení vlády. Studie ukáže, jaké by stavba z odborného hlediska měla přínosy a náklady. Pokud studie proveditelnosti pro některou z variant vyjde, mohou se dělat další kroky,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Stavba by podle předběžných odhadů měla vyjít na 400 miliard korun, z čehož velkou část má podle zastánců kanálu zaplatit Evropská unie. Ta ale s financováním této vodní cesty zatím nepočítá.
Výstavbu dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, který za propagaci kanálu v roce 2013 získal ekologickou antigenu Ropák. O projektu mluvil i během letošní návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Práce na kanálu se týkala jedna ze smluv, které čínské a české firmy podepsaly na ekonomickém fóru na Žofíně.
Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, blízko k realizaci měla vodní cesta například ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil alespoň Baťův kanál. České vlády se možnou stavbou kanálu zabývaly od 90. let, ovšem bez konkrétních výsledků. Současný projekt má řadu odpůrců, zejména z řad ekologů. Výhrady se ozývají i k jeho trase, jež by často kopírovala železniční či dálniční síť.