Ranní ptáčata jedí a žijí zdravěji. Nočním sovám hrozí obezita

ČTK ČTK
26. 3. 2017 23:45
Ranní ptáčata se těší lepší postavě a mají ukázněné stravovací návyky. Naopak ti, co ponocují, mají sklon k přejídání. Navíc se méně věnují sportovním činnostem. Tvrdí to vědci z Alabamské univerzity ve své studii, kterou publikovali v časopisu Obesity. Tento závěr prokázali na vzorku 1854 mužů a žen ve věku od pětadvaceti do čtyřiasedmdesáti let
Lidé, kteří vstávají brzy, bývají štíhlejší.
Lidé, kteří vstávají brzy, bývají štíhlejší. | Foto: iStock

Řím - Jste ranní ptáčata, nebo noční můry? Ti, kdo brzy vstávají, mají lepší stravovací návyky. Naopak ti, kdo dlouho ponocují, mají sklony jíst hůře, spát méně a málo se pohybovat. Jestliže tedy chcete žít zdravěji, bylo by ideální, kdybyste byli ranními ptáčaty.

Přinejmenším to říkají vědci, kteří publikovali na stránkách časopisu Obesity studii vypovídající o tom, jak časné ranní vstávání zlepšuje naši volbu potravin a přispívá k tomu, že během dne jíme zdravěji.

Vědci z Alabamské univerzity v Birminghamu srovnávali údaje získané od 1854 mužů a žen z Finska ve věku od pětadvaceti do čtyřiasedmdesáti let. Ti, kdo chodili spát velmi pozdě, jedli k snídani jen velmi málo, ale zkonzumovali mnohem více cukrů, sacharidů a nasycených tuků než ti, kdo vstávali brzy.

A jako by to nestačilo, i večer jedli více cukrů a tuků. Koncem týdne se ukázalo, že jedli nepravidelně, měli větší sklony se přejídat a jíst cukry a potraviny bohaté na tuky. Kromě toho ti, kdo málo spali, a to byly téměř vždy noční můry, byli i méně fyzicky aktivní, a tím se vystavovali nebezpečí obezity a metabolických poruch.

Autoři studie však zdůrazňují, že se lidé mohou přizpůsobit různým cirkadiánním rytmům. "Ti, kdo ponocují, mají větší tendenci žít proti vnitřním biologickým hodinám. Naše společnost je strukturovaná tak, aby lépe uspokojovala ty, kteří nevstávají časně ráno.

Trump a Berlusconi spí sotva čtyři hodiny

Přesto je možná adaptace, protože naše cirkadiánní hodiny jsou předurčeny z poloviny geny a z poloviny životním prostředím. Jestliže člověk zná vlastní chronotyp, může ho to povzbudit k tomu, aby věnoval větší pozornost volbě zdravějšího životního stylu," uvedl hlavní autor studie Mikka Maukonen, jehož citoval italský deník Corriere della Sera.

Někteří velmi úspěšní lidé tvrdí, že spí sotva čtyři hodiny za noc a budí se časně ráno, aby toho udělali co nejvíce. Je to případ jedné z nejvýraznějších osobností počítačového průmyslu posledních čtyřiceti let Steva Jobse, jeho nástupce v čele společnosti Apple Tima Cooka, šéfky Yahoo! Marissy Mayerové, amerického prezidenta Donalda Trumpa či bývalého šéfa italské vlády Silvia Berlusconiho.

K časnějšímu vstávání nám může dopomoci:

1. Motivace. Může to být jakýkoli druh motivace, počínaje konstatováním, že nestihnu jinak za den všechno, a konče touhou trávit více času s rodinou nebo vyřídit všechny resty.

2. Včasné ulehnutí. Samozřejmě nemusíte následovat extrémního příkladu George Bushe a spát v noci jen dvě hodiny; stačí jít na lože včas, kolem desáté večer, abyste spali alespoň sedm hodin.

3. Nestimulujte před spaním příliš mozek. Nejezte a nevykonávejte před spaním fyzicky namáhavou činnost, ale zapovězte si také používání mobilního telefonu nebo sledování televize. Ložnice musí být "screen free zone".

4. Probouzejte se v klidu. Nejlepší jsou moderní budíky, které budí jemně a postupně příjemnou hudbou a světlem.

5. Spěte ve tmě. Jestliže si chcete před spaním číst, je lépe tak činit v jiné místnosti.

6. Naše tělo si snadno může zvyknout na to, abychom se brzy ráno budili. Můžete se naučit být unaveni v určitou večerní hodinu tak, že se každý den budíte o 15 minut dříve, až dosáhnete kýženého času.

7. Omezte pití kávy a alkoholu. Alkohol narušuje klíčovou fázi spánku REM, a proto se cítíte ráno unaveni bez ohledu na to, jak dlouho jste spali.

8. Ranní fyzická aktivita dodává energii po celý den. Jestliže ji vykonáváme v poledne, přispívá k tomu, že půjdeme do postele v předem určený čas.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Slovenští autodopravci chtějí obnovit blokády hranic s Českem, Polskem a Maďarskem

Slovenští autodopravci plánují v úterý dopoledne po dvou týdnech obnovit blokády hraničních přechodů s Českem, Polskem a Maďarskem. Důvodem je skutečnost, že ministerstva dopravy a financí zatím nepřistoupily na požadavky dopravců upravit silniční daň a mýtné. Detaily o rozsahu blokád nejsou zatím známé. "Pojedeme zpět na hraniční přechody. Takže je to znovu ve stávce," řekl Rozhlasu a televizi Slovenska místopředseda Unie autodopravců Slovenska Stanislav Skala.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Ve finské nominaci na Švédské hry jsou čtyři mistři světa

Čtyři mistry světa a čtyři nováčky zařadil do nominace na Švédské hry v Helsinkách a Stockholmu trenér hokejistů Finska Jukka Jalonen. U loňského triumfu na šampionátu v Bratislavě byli obránce Miika Koivisto z Växjö a útočníci Jere Sallinen z IFK Helsinky a Juhani Tyrväinen z Luley. Zlato už z roku 2011 rovněž ze slovenské metropole má forvard Jani Lajunen z Lugana.

Debutovat ve finské reprezentaci budou bek Oskari Manninen z Kouvoly a útočníci Jere Innala z Hämeenlinny, Lauri Pajuniemi z TPS Turku a Matias Maccelli z Ilvesu Tampere, který bude v 19 letech benjamínkem týmu. Na přelomu roku reprezentoval na mistrovství světa dvacítek v Třinci a Ostravě.

Poprvé od Světového poháru 2016 v Torontu se vrací do reprezentace Jori Lehterä z Petrohradu. Dvaatřicetiletý bývalý hráč St. Louis a Philadelphie má na kontě 307 zápasů v NHL. Ještě po delší pauze se představí další útočník Teemu Pulkkinen z Dynamo Moskva, který naposledy v květnu 2016 v Moskvě s národním týmem získal na světovém šampionátu stříbro.

Finové vstoupí do turnaje ve čtvrtek 6. února v Helsinkách proti Rusku, o dva dny později je po přesunu do Stockholmu čeká česká reprezentace a v neděli 9. února změří síly v severském derby se Švédskem. Finové jsou po dvou turnajích Euro Hockey Tour v tabulce druzí s 11 body o skóre za Českem.

Nominace Finska na Švédské hokejové hry v Helsinkách a ve Stockholmu (6.-9. února):

Brankáři: Frans Tuohimaa (IFK Helsinky), Harri Säteri (Novosibirsk/KHL),

obránci: Valtteri Kemiläinen, Veli-Matti Vittasmäki (oba Tappara Tampere), Elmeri Eronen, Petteri Nikkilä (oba Hämeenlinna), Miika Koivisto, Ilari Melart (oba Växjö/Švéd.), Julius Honka (Jyväskylä), Oskari Manninen (KooKoo Kouvola), Jarkko Parikka (Ilves Tampere), Mikael Seppälä (KalPa Kuopio),

útočníci: Matias Maccelli, Arttu Ruotsalainen (oba Ilves Tampere), Otto Paajanen, Jere Sallinen (oba IFK Helsinky), Jere Innala (Hämeenlinna), Julius Junttila (Kärpät Oulu), Jere Karjalainen (Tappara Tampere), Aleksi Mustonen (Pelicans Lahti), Julius Nättinen (Jyväskylä), Lauri Pajuniemi (TPS Turku), Jani Lajunen (Lugano/Švýc.), Jori Lehterä (Petrohrad/KHL), Joel Mustonen (Frölunda/Švéd.), Teemu Pulkkinen (Dynamo Moskva/KHL), Juhani Tyrväinen (Lulea/Švéd.).

Zdroj: ČTK
Další zprávy