Praha 2029: Nový most přes Vltavu, vlak na letiště a návrat tramvají do centra

15. 10. 2018 9:50
Návrh na přejmenování stanic metra strhl velkou pozornost, ale čerstvě představená koncepce pražské MHD do roku 2029 v sobě obsahuje zejména plány na výstavbu nových železničních a tramvajových tratí. Pokud se dá dokumentu věřit, do konce třetí dekády tohoto století má takových tratí v Praze přibýt téměř dvacet. Návrhy jsou seřazeny podle toho, kdy by mohly být dokončeny. Jde však pouze o odhad. Jsou také doplněny o odůvodnění společnosti Ropid, která koncepci připravila.
Koncepce pražské MHD do roku 2029
Koncepce pražské MHD do roku 2029 | Foto: Ropid

Železniční trať z Ruzyně na Letiště Václava Havla

Modernizace železniční trati Praha-Kladno s připojením Letiště Václava Havla je prioritní dopravní stavbou české vlády a jedním z nejrozsáhlejších připravovaných infrastrukturních projektů v ČR.

Jejím cílem je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající trať mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících do hlavního města. Praha by se jejím dokončením zařadila mezi 40 největších metropolí s přímým napojením mezinárodního letiště na železnici.

Na Letiště Václava Havla povede nově vybudovaná odbočka ze stanice Praha-Ruzyně. Železniční infrastruktura se rozšíří o pět nových zastávek. Modernizovaná trať z Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na Letiště by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná.

Základní provozní koncept počítá s provozem "letištní" linky 555 v trase Praha Masarykovo nádraží - Praha-Bubny - Praha-Výstaviště Holešovice - Praha-Dejvice - Praha-Veleslavín - Praha-Liboc - Praha-Ruzyně - Praha-Dlouhá Míle - Praha-Letiště Václava Havla, která má jezdit s intervalem 10 minut ve špičkách. Dále se počítá s linkami SS/RS v intervalu 15 minut, které budou pokračovat ze stanice Praha-Ruzyně dále na Kladno.

Po realizaci kolejového napojení letiště a modernizaci trati do Kladna dojde k zásadní redukci souběžně provozovaných autobusových linek, a to včetně linky 119 z Nádraží Veleslavín. Linka 119 nově převezme úlohu současné linky 100 a propojí letiště s metrem B ve Zličíně.

Do té doby bude snahou ve velmi krátkém horizontu na linku 119 nasadit velkokapacitní autobusy kategorie KB+. Po napojení Letiště Václava Havla na železnici by velkokapacitní autobusy měly být přesunuty na autobusovou linku 125.

 

Právě se děje

Další zprávy