Praha 2029: Nový most přes Vltavu, vlak na letiště a návrat tramvají do centra

15. 10. 2018 9:50
Návrh na přejmenování stanic metra strhl velkou pozornost, ale čerstvě představená koncepce pražské MHD do roku 2029 v sobě obsahuje zejména plány na výstavbu nových železničních a tramvajových tratí. Pokud se dá dokumentu věřit, do konce třetí dekády tohoto století má takových tratí v Praze přibýt téměř dvacet. Návrhy jsou seřazeny podle toho, kdy by mohly být dokončeny. Jde však pouze o odhad. Jsou také doplněny o odůvodnění společnosti Ropid, která koncepci připravila.
Koncepce pražské MHD do roku 2029
Koncepce pražské MHD do roku 2029 | Foto: Ropid

Tramvajová trať od Národního muzea na Hlavní nádraží

Hlavním důvodem pro výstavbu nových tramvajových tratí v centrální části města je přetížení současné tramvajové sítě, mnohde již za hranou provozních možností. Jde především o uzlové body Karlovo náměstí (Ječná ulice) a Lazarská, které nelze v případě mimořádných situací objet.

Při současném omezeném rozsahu sítě v centru dochází k přílišnému zahušťování tramvajové dopravy a k postupnému zahlcování tramvajových křižovatek a zastávek až za únosnou míru, což snižuje průměrné cestovní rychlosti tohoto systému.

V minulosti byly tramvajové tratě v centru rušeny s tím, že jejich funkci plně nahradí nové linky metra. Současné tratě v centru města jsou tak pouhým torzem, které zbylo po zrušených tratích v Celetné, Pařížské, Na Příkopě, Václavském náměstí, ulici 28. října, Opletalově, Koněvově, Husitské, Mezibranské a Sokolské. Již koncem 80. let se však prokázalo, že tramvaje mají i přes zprovoznění metra v Praze nezastupitelnou roli a proto nebyly nakonec zrušeny, jak se rovněž plánovalo, v ulici Vinohradské, Sokolovské, v Karlíně či v Chotkově.

Metro je stále více přetížené a rozvoj tramvají v centru může nyní přispět k výraznému zkvalitnění systému hromadné dopravy.

Prvním projektem obnovy tratě v centrální části města je úsek před budovou železniční stanice Praha-Hlavní nádraží propojující tramvajové tratě v Bolzanově ulici s tratěmi na Vinohradské a Škrétově ulici.

Základní myšlenkou je přímé propojení Náměstí Republiky a Masarykova nádraží s Hlavním nádražím a stanicí metra Muzeum. Podstatné je také opětovné napojení tramvajové tratě ve Vinohradské ulici na centrum, které bylo přerušeno v roce 1980.

Linkové vedení pro uvedenou trať je navrženo s maximálním důrazem na respektování současného stavu. Linka 6 je ve směru od Palmovky ze zastávky Karlovo náměstí vedena přes Albertov na Kubánské náměstí a linka 24 je v úseku Masarykovo nádraží - Otakarova odkloněna nově přes I. P. Pavlova, Muzeum a Hlavní nádraží. Tím dojde v úseku Ječná - Karlovo náměstí - Lazarská - Vodičkova - Jindřišská ke snížení počtu projíždějících linek o jednu.

Spojení z Václavského náměstí na Náměstí Republiky a do Holešovic bude zachováno současnou linkou 6 a nově vznikne spojení z Karlína k Hlavnímu nádraží, Muzeu a na I. P. Pavlova linkou 24.

Linka 13 ve směru z Čechova náměstí, Francouzské ulice a z Náměstí Míru zajistí spojení k Muzeu, na Hlavní a Masarykovo nádraží a dále ve směru Náměstí Republiku, Dlouhá třída, Malostranská, Pražský hrad a Malovanka.

Tím vznikne atraktivní propojení z oblasti Vršovic a Vinohrad k Hlavnímu nádraží a na Náměstí Republiku, a také turistické spojení Muzeum - Hlavní nádraží - Masarykovo nádraží - Náměstí Republiky - Hradčany. Po dokončení tramvajové trati na Strahov bude linka 13 prodloužena k vysokoškolským kolejím a zajistí tak žádanou vazbu k vlakům na Masarykově a Hlavním nádraží. V době každoročních výluk lanové dráhy na Petřín bude mít linka 13 částečný efekt náhradní dopravy v podobě spojení zastávek Malostranská a Stadion Strahov.

Další úpravou trasy projde linka číslo 5, která od Barrandova z Myslíkovy ulice a zastávky Jindřišská pojede dále po trase Hlavní nádraží - Muzeum - Jiřího z Poděbrad - Flora - Ústřední dílny DP.  V úseku Černokostelecká - Muzeum nahradí provoz současné linky číslo 13.

 

Právě se děje

Další zprávy