Praha 2029: Nový most přes Vltavu, vlak na letiště a návrat tramvají do centra

15. 10. 2018 9:50
Návrh na přejmenování stanic metra strhl velkou pozornost, ale čerstvě představená koncepce pražské MHD do roku 2029 v sobě obsahuje zejména plány na výstavbu nových železničních a tramvajových tratí. Pokud se dá dokumentu věřit, do konce třetí dekády tohoto století má takových tratí v Praze přibýt téměř dvacet. Návrhy jsou seřazeny podle toho, kdy by mohly být dokončeny. Jde však pouze o odhad. Jsou také doplněny o odůvodnění společnosti Ropid, která koncepci připravila.
Koncepce pražské MHD do roku 2029
Koncepce pražské MHD do roku 2029 | Foto: Ropid

Expresní autobusy 125, 126 a 127 v městských tunelech

Dlouhodobým dluhem Prahy vůči veřejné dopravě je zatím minimální provoz expresních autobusových linek po Městském a Pražském okruhu. V současné situaci je velmi komplikované provozovat autobusové linky v tunelovém komplexu Blanka a Strahovském tunelu.

Vzhledem k absenci východní části Městského okruhu z Balabenky do Štěrbohol, je velká část automobilového provozu vedena spíše po jeho západní části, čímž dochází k zásadnímu přetěžování křižovatek Anděl, Malovanka a Prašný most.

Po dobudování celého komplexu Městského okruhu, tedy i jeho východní části Pelc Tyrolka - Balabenka - Malešice - Štěrboholy, lze předpokládat celkové snížení zatížení jeho západní části automobilovou dopravou a tedy i vyšší celkovou plynulost provozu. Zároveň současný Městský okruh supluje nedokončený Pražský okruh, a tedy je značně zatížen tranzitní automobilovou dopravou, v úseku Spořilov-Štěrboholy navíc dálkovou kamionovou dopravou.

Po dokončení stavby 511 dojde ke snížení přetížení Jižní spojky a i to umožní úvahu o nasazení rychlého segmentu páteřních autobusových linek vedených po dálničních komunikacích.

Linka 125 je v úseku Smíchovské nádraží - Jižní Město - Horní Měcholupy - Skalka v provozu od roku 2010, a přestože je její provoz ovlivňován kolonami na Jižní spojce, jednotlivé městské části jsou s tímto spojením velmi spokojeny. Zájem cestujících trvale roste, a proto je linka vzorem pro případné další
projektu podobného typu.

V prověření linek, které by mohly jezdit tunely Městského okruhu, vyšla jako jedna z nejvhodnějších linka spojující Dejvickou, Hradčanskou, Prosek a Letňany. Tato linka by v budoucnu mohla mít číslo 126. Z hlediska efektivního vynaložení finančních prostředků ve vztahu k nabízené jízdní době
považuje Ropid za nutné, aby taková linka končila v oblasti Vítězného náměstí.

Tento záměr je bohužel dlouhodobě odmítán městskou částí Praha 6, která nechce jakékoliv navyšování počtu autobusů v oblasti stanice metra Dejvická. Nicméně Ropid i nadále linku v trase Dejvická-Letňany podporuje a bude se snažit o její zprovoznění, například v návaznosti na zásadní omezení autobusových spojů na Vítězném náměstí po dokončení tramvajových trati na Suchdol i Strahov.

Vzhledem k aktuálnímu omezenému počtu řidičů lze o nasazení další linky, tentokrát 127, uvažovat až v delším horizontu. Její provoz je současně podmíněn dostavbou východní části Městského okruhu, který by využívala.

Linka 127 v trase Sídliště Čimice - Kobylisy - Střížkov - Prosek - Vysočanská - Skalka - Kačerov - Nemocnice Krč - Lhotka - Poliklinika Modřany - Na Beránku by mohla vzniknout například spojením linek 150 a 152. Mezi ulicí K Žižkovu a Skalkou a od Zahradního Města na Kačerov by spoje této linky mohly využívat nadřazenou komunikační síť a co nejrychlejším způsobem propojit koncové úseky linek metra A, B, C i D.

 

Právě se děje

Další zprávy