reklama
 
 

Proč odchází Roman? ČEZ ztrácí výkon, začíná ekozakázka

16. 9. 2011 6:00
Zisk ČEZu klesl o třetinu. Spřízněná firma má na dosah gigantickou státní zakázku

Praha - Zisk obří polostátní společnosti ČEZ poklesl o třetinu a vyhlídky nejsou lepší. Přitom se rozjíždějí investice za stovky miliard.

Dva dostatečné důvody, aby generální ředitel opustil podnik.

Jeden z nejmocnější manažerů v zemi Martin Roman navíc odchází z čela firmy ve chvíli, kdy má spřízněná firma na dosah gigantickou státní zakázku.

Negativní překvapení

Zprávu z patnáctého srpna o tom, že čistý zisk společnosti ČEZ poklesl ve druhém čtvrtletí na 6,7 miliard korun, označili analytici za „negativní překvapení".

Společnost ČEZ reagovala prohlášením, že plánovaný zisk v roce 2011 dosáhne v každém případě 40 miliard. Už tím však nezakryla fakt, že letošní výhled stejně zaostává za výsledky loňského roku o sedm miliard a že se hodnota firemních akcií přiblížila k hodnotě 750 korun, která je nejnižší za poslední čtyři roky.

Důvody jsou expertům jasné. ČEZ prodával během ekonomické recese elektřinu za nízké ceny. Část dodávek se odehraje ve čtyřleté lhůtě, a tak se energetici musí smířit s nižšími příjmy až do roku 2013.

Zvyšovat cenu pro spotřebitele přitom půjde obtížněji také v nových smlouvách. Už loni dosáhly české ceny elektřiny na německou úroveň.

Výsledky roku 2009, kdy ČEZ vydělal 52 miliard a státní pokladně z toho odvedl státu na dividendách 20 miliard, tak zůstanou ve vzpomínkách na odcházejícího ředitele Martina Romana.

Nejistá budoucnost

Zároveň ČEZ dokončuje přestavbu hnědouhelných elektráren Ledvice za 30 miliard korun a Tušimice za 27 miliard.

Začíná modernizaci Prunéřova za 25 miliard a stavba paroplynové elektrárny v Počeradech za 20 miliard. Dalších 25 miliard spolkne podle údajů mluvčího Ladislava Kříže větrný park v Rumunsku.

Starost zajistit financování zůstane na Romanovu nástupci Danielu Benešovi. Nový ředitel může jedině spoléhat na příslib ministrů za ODS, že jeho firmě přidělí na rekonstrukce uhelných elektráren emisní povolenky v hodnotě 30 miliard korun.

Premiér Nečas ale od Beneše čeká víc. Měl by během příštích čtyř let rozjet stavbu dvou nových jaderných bloků v Temelíně za nejméně 200 miliard a peníze přitom sehnat z vlastních zdrojů.

Beneš si může půjčit, jeho firmě se však blíží doba splatnosti starších dluhopisů. Zčásti byly využity na investiční expanzi do zemí Balkánu, která ČEZ přišla na 50 miliard, zatím však nepřinesla očekávané výnosy.

Kariéra šéfů Škody Plzeň

Den před vydáním zprávy o Romanově odchodu také otevřela výběrová komise ministerstva financí obálky s nabídkami na ekologickou zakázku.

Nejnižší nabídku na 56 miliard poslalo konsorcium Marius Pedersen Engineering. Pokud se tato cena vejde do odhadu, který poslala ministerstvu v zapečetěné obálce auditorská společnost Deloitte, bude mít konsorcium značnou šanci nabídku získat.

Obálku vláda otevře v listopadu.

Existují indicie, že se Roman může zakázky na odstranění všech ekologických škod zúčastnit. Členem představenstva Marius Pedersen Engineering se například stal Zdeněk Vostracký, který byl do roku 1992 předsedou představenstva Škody Plzeň, tedy ještě osm let před nástupem Martina Romana do stejné funkce.

Romanova ekologická zakázka

Společnost Marius Pedersen Engineering má akcie na doručitele, deklaruje však tři zakladatele.

Nadnárodní společnost Marius Pedersen, která se zabývá likvidací odpadů, a vídeňskou investiční skupinu VCP, která financuje společnost Kapsch při projektu elektronického mýta pro české dálnice. Třetím majitelem akcií je stavební a projekční firma CIAS, jejímž hlavním obchodním partnerem byla v uplynulém desetiletí plzeňská Škoda a skupina firem, které z ní vznikly.

Vůbec první zakázku CIAS získala od Škody v roce 2000, když Roman nastoupil na ředitelské místo. Shodou okolností šlo o „sanaci ekologických zátěží". CIAS poté dostala od Škody, kterou dál vedli Romanovi spolupracovníci, pět dalších velkých zakázek, poslední z nich byla stavba fotovoltaické elektrárny v Tuchlovicích s výkonem osm megawattů.

Roman bývalým kolegům ze Škodovky svěřoval až do roku 2009 zakázky pro ČEZ, v roli člena dozorčí rady Českých drah asistoval až do loňska při zakázkách pro Škodovku v dopravní oblasti. A prostřednictvím bývalých kolegů, se kterými se stále schází na golfových turnajích, může Roman udržovat dobré vztahy také s manažery CIAS.

autor: Petr Holub | 16. 9. 2011 6:00

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama