Menší kopie Martina Romana. Novým šéfem ČEZ je Beneš

Zdeněk John
15. 9. 2011 14:55
Představenstvo energetické firmy ČEZ oficiálně zvolilo nového CEO - Daniela Beneše (41).
Daniel Beneš, příští šéf ČEZ (zcela vpravo) na golfu s důležitými lidmi z ČSSD: Davidem Rathem a Petrem Bendou.
Daniel Beneš, příští šéf ČEZ (zcela vpravo) na golfu s důležitými lidmi z ČSSD: Davidem Rathem a Petrem Bendou. | Foto: Golf Resort Barbora

Praha - "Martin běží vpředu a někdo musí běžet za ním a celé to kultivovat." Takto lapidárně popsal dosavadní rozdělení rolí v ČEZ nový šéf energetického gigantu Daniel Beneš.

Mluvil přitom o svém vztahu k odstupujícímu Martinu Romanovi a o tom, co který z nich měl v posledních letech na starosti v polostátní firmě.

Beneš má k Romanovi velmi blízko, média často píší, že si dokonce v Praze-Chuchli postavil dům hned vedle jeho nemovitosti. Dá se předpokládat, že tvář, kterou vtiskl ČEZ Roman, nebude Beneš transplantovat za jinou.

Daniela Beneše (41 let) už oficiálně zvolilo představenstvo ČEZ novým šéfem firmy.

Beneš - člověk s úzkými vazbami například na Jiřího Paroubka (loni dorazil na křest čerstvě narozené Margarety Paroubkové) - nastoupil do ČEZ v roce 2004, tedy ve stejnou chvíli, kdy se Martin Roman stal jeho generálním ředitelem.

Začal jako šéf Nákupu

Začal v pozici ředitele úseku Nákup, ale stoupal žebříčkem nahoru, až skončil v roli muže číslo 2: výkonného ředitele a prvního místopředsedy představenstva. Tuto roli firma zřídila speciálně pro Daniela Beneše, do té doby se místopředsedové představenstva ČEZ na prvního, druhého či řadového nijak nerozlišovali.

Podobně jako Martinu Romanovi i Danielu Benešovi angažmá v energetické firmě vyneslo miliony, především díky motivačnímu programu, který Beneš zažil ještě v jeho původní štědré podobě, kterou po veřejné kritice firma zredukovala.

Například  v roce 2009 Beneš v rámci motivačního programu investoval do nákupu 75 tisíc akcií ČEZ  44,6 milionu korun, vzápětí je prodal a získal tím 67,7 milionu. To přitom byla jeho historicky nejméně výdělečná transakce s akciemi firmy.

O rok později, v březnu 2010, vydělal Martin Roman stejným postupem 32 milionů před zdaněním, jeho dvojka Daniel Beneš necelých 24 milionů.

Cost-cutting, to mám rád

Když z něj Martin Roman svou dvojku udělal, poskytl Daniel Beneš rozhovor Hospodářským novinám. "Cost-cutting, to je moje oblíbené slovo," prozradil listu. Věděl, že ho čeká nepopulární práce v podobě "řezání nákladů", ale mluvil o ní zapáleně a s radostí. Jako by se bavil například o jídle nebo autech, podotkl list.

Zatímco Roman měl v ČEZ na starosti koncepční rozvoj a především expanzi firmy na evropské trhy, Beneš mu jistil záda. Dělal takové kroky, aby i ve špatných časech, kdy ceny elektřiny půjdou dolů, dosáhl ČEZ na svůj obvyklý roční zisk v desítkách miliard.

Rekordním byl z tohoto pohledu rok 2009, kdy ČEZ došel k číslu téměř 52 miliard. Žádná tuzemská firma do té doby nikdy tak vysoký zisk neměla. A Beneš se pod toto číslo podepsal přinejmenším stejnou měrou jako Martin Roman.

Roman přenechává firmu v konsolidovaném stavu, ale některé bitvy však už bude muset vybojovat Beneš - a jsou přitom pro hodnotu firmy zásadní: například emisní povolenky nebo výstavbu nových bloků v Temelíně.

Nebude na to ale sám. S Martinem Romanem za zády se leccos řeší líp.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Praha mění pravidla pro pouliční umění v centru, zakáže obří pandy či bublifuky

V centru Prahy už nebudou moci vystupovat lidé v obřích kostýmech pand a dalších zvířat. Zakázané bude také dělání bublin, které znečišťuje chodníky. Změnu vyhlášky o pouličním umění, tzv. buskingu, schválili zastupitelé. Vyhláška také rozšiřuje místa se zákazem pouličního umění na celé Staroměstské náměstí a další místa.

Další zprávy