reklama
 
 

Příští šéf: Spravedlivý plat učitele je 28 až 32 tisíc

17. 1. 2014 5:30
Nástupní plat by však měl podle Marcela Chládka zůstat na nynějších 20 tisících

Praha - Kandidát na post ministra školství Marcel Chládek považuje platy učitelů za nedostatečné a míní, že by měly vyrůst v průměru na 28 až 32 tisíc korun hrubého měsíčně.

"Myslím, že je vhodné, aby se průměrný plat učitele v regionálním školství pohyboval mezi 28 až 32 tisíci hrubého," představil svou představu spravedlivě ohodnoceného učitele v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Podle údajů ministerstva školství za rok 2012 je nyní průměrný měsíční plat učitelů v regionálním veřejném školství výrazně níž. Při započtení platů vedoucích zaměstnanců škol činil průměr 26 654 korun, průměrný měsíční plat pedagogických pracovníků bez vedoucích zaměstnanců v regionálním školství pak byl 24 395 korun.

Nástupní plat se měnit nebude

Nástupní platy učitelů by však Marcel Chládek neměnil - měly by podle něho zůstat na úrovni 20 tisíc korun.

"S nástupním platem myslím v českém školství problém nemáme. Jinde nastoupíte za daleko méně," míní kandidát na ministra školství. 

Chládkovi spíš vadí, že učitelský plat roste s postupující kariérou příliš pomalu. "Není tam žádná progrese, po x odučených letech se posunete jen o pár stovek," řekl navržený ministr. "Podle našich představ by se učitel mohl posunout až k těm 32 tisícům hrubého."

Podle Chládka je nelogické, aby měl začínající učitel pomalu stejný plat jako člověk s desetiletou praxí. "Takže nástupní plat bych ponechal, ale další kariérní schůdky bych navýšil," přibližuje své plány.

Oddělit "zrno od plev"

Další možnost, jak si finančně přilepšit, by mohli učitelé najít v chystaném kariérním řádu, který je však zatím ve velmi neurčitém výhledu. Termín zavedení ani konkrétní podoba ještě jasné nejsou a Marcel Chládek o něm zatím mluví také v obecné rovině. 

"Není možné, aby to (kariérní postup) záviselo pouze na absolvování kurzu. Musí to být také na základě kvality učení. Znám celou řadu lidí se skvělým vzděláním, kteří neumí učit," říká.

Odpověď na otázku, jak a kdo by měl posuzovat, zda daný člověk učit umí, či nikoliv, je také spíše obecná. "Jednak existují vnitřní hodnocení školy jako hodnocení zpětnou vazbou od rodičů, dětí, ředitelských hospitací a podobně. Potom je tu Česká školní inspekce, která by měla být více metodickým orgánem, který musí po kontrole jasně říct, co daný učitel dělá dobře a co špatně," říká Chládek.

Více by do systému hodnocení měli podle něj promluvit také samotní ředitelé škol. "Ředitel školy by měl mít možnost v rámci variabilní složky posílit kvalitu učitele tím, že dá vyšší plat pedagogovi, o kterém má zpětnou vazbu, že je dobrým učitelem," míní.

Učitel by se mohl podle Chládka v rámci kariérního růstu vydat buď "manažerskou" cestou - tedy směrem k místům ve vedení škol, nebo by si mohl zvolit čistě pedagogickou dráhu, jejímž vrcholem by byl post inspektora.

Budoucí učitelé musí absolvovat více stáží

Pod novým ministrem by se měl změnit i přístup k samotné výuce na pedagogických fakultách. "Již jsem jednal s pedagogickými fakultami, že musí dojít ke změně způsobu výuky budoucích učitelů. Učitel má být odborníkem na danou oblast, kterou učí, ale také na didaktiku a psychologii," říká.

Cestou k tomu by však nebylo podle něj navýšení podílu didaktických předmětů na úkor těch znalostních, ale rozšíření praxe. "Šlo by o více praxe, více stáží - aby bylo možné získané informace ze školy přímo ověřit v praxi. Mělo by také dojít k větší provázanosti mezi fakultami a školami," plánuje Chládek.

autor: Jakub Novák | 17. 1. 2014 5:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama