Přistáváte na vlastní riziko, slyšel pilot, který z Kábulu zachránil nejvíc Afghánců

Jan Horák Jan Horák
20. 8. 2021 14:39
U vojenského letectva slouží přes dvacet let, je plukovník a jeho zázemím je 24. základna dopravního letectva Praha-Kbely. Své jméno si nepřeje zveřejnit, přestože by jeho hrdinské nasazení veřejné ocenění zasloužilo. Pilotoval druhý letoun, v němž do Prahy dopravil 87 lidí ze zhrouceného Kábulu včetně českého velvyslance Jiřího Balouna. Bylo to vůbec nejvíc ze všech tří evakuačních letů.
Český airbus čeká na letišti v Kábulu na nástup afghánských spolupracovníků českých sil a jejich rodin.
Český airbus čeká na letišti v Kábulu na nástup afghánských spolupracovníků českých sil a jejich rodin. | Foto: US Ministry of Defense

Podle dostupných záběrů vládl na kábulském letišti chaos. Jak vypadala situace přímo na místě vašima očima?

Letiště v Kábulu je v současné době pod kontrolou amerických a koaličních vojáků. Na ploše je vytvořený perimetr, který zabraňuje nekontrolovanému pohybu osob po ploše, což se dělo v prvních dvou dnech probíhajících evakuačních letů.

Jak přesně zněl úkol vaší mise, než jste ve Kbelích sedl do letadla a vznesl se směr Kábul? 

Mým úkolem bylo bezpečně realizovat oba lety, tam a zpět, s pasažéry za daných podmínek. Let byl podřízen tomu, odvézt maximální možnou kapacitu cestujících. Museli jsme ale brát v potaz klimatické podmínky a fakt, že na kábulském letišti jsme nemohli dotankovat palivo.

Když vaše letadlo nabíralo na letištní ploše v Kábulu pasažéry, za jakých okolností to probíhalo? 

Letoun byl stále připraven k odletu, posádka byla proto po celou dobu v pohotovosti pro případ evakuace letiště.

Měl přílet a odlet z Kábulu nějaká specifika, musel jste improvizovat?

Posádka při přistání komunikovala s věží a po ověření příletového povolení je informována o možnosti provedení přibližovacího manévru a nutnosti ozvat se na určité vzdálenosti od letiště. Bylo tedy nutno během krátkého časového intervalu klesat zhruba z letové výšky, s ohledem na okolní provoz, oznámit letiště v dohledu, obdržet informaci o možnosti přistát na vlastní riziko a provést pak samotné přistání.

Bylo pro váš letiště v Kábulu známým terénem?

Letiště v Kábulu naše posádky důvěrně znají, takže jsou schopny se dostat na určenou stojánku bez jakékoli asistence. Odlet byl koordinován pouze časově. Vzlet, stoupání a odlet od Kábulu bylo nutno provést s ohledem na okolní provoz v plné zodpovědnosti posádky.

"Na palubě byla i úplná mimina"

Jaká byla atmosféra při letu, měl jste možnost vnímat, jestli jsou cestující v klidu?

Kapacita letounu Airbus je 98 sedadel. V mém letu jsme přepravili do České republiky 87 lidí. Limitní pro nás spíše byly klimatické podmínky a fakt, že na kábulském letišti jsme nemohli dotankovat palivo. Na palubě byly i velmi malé děti. Některé z nich byly úplná mimina. Mnoho z cestujících letělo letadlem vůbec poprvé. 

Zažil jste nějakou mimořádnost během samotného letu z Kábulu, nebo v tomto ohledu probíhalo všechno hladce? 

Samotný let probíhal naprosto klidně.

Jak vypadalo mezipřistání v Baku na cestě z Kábulu, pustili jste třeba cestující ven na plochu?

Při mezipřistání, pro dotankování paliva, zůstali cestující na palubě, aby se co nejvíce zkrátila doba k opětovnému vzletu.

Mělo vlastně mezipřistání v Baku nějaký vliv na kvalitu letu, neletělo by se vám lépe na jeden zátah? 

Let byl dám podmínkami v Kábulu. Ano, byl samozřejmě delší.

Byl tohle pro vás první evakuační let, nebo už s takovou situací máte zkušenost? 

Naše posádky již mají zkušenost s evakuací. V minulosti jsme evakuovali ambasády v Libyi a v Japonsku po zemětřesení. 

 

Právě se děje

Další zprávy