Ostrava - Má nejhorší ovzduší v Česku, prosadil obří továrnu Hyundai přímo v podhůří Beskyd, je tu stále zaostalá infrastruktura pro turisty. To všechno platí o Moravskoslezském kraji, který se rozhodl změnit svou image a utratí za to miliony korun.
Jak to chce kraj udělat? Podpoří projekty na zlepšení ovzduší? Zastaví budování průmyslových zón na zelené louce? Nabídne pomoc podnikatelům v cestovním ruchu?
Ani úředníci z hejtmanství, ani krajští politici o něčem takovém zatím nemluví. Špatnou pověst severní Moravy a Slezska se rozhodli změnit reklamní kampaní s billboardy kolem silnic a s inzeráty ve vlacích Českých drah. V Česku dosud nevídaná marketingová akce začala na podzim a skončit má v březnu.
Hlavní slogan? "Moravskoslezský kraj - Užívejte všemi smysly," hlásají billboardy s fotografií Stodolní ulice v Ostravě nebo s usměvavými turisty na hřebenech hor.
Můžete vidět podél cest. Necháte se zlákat?
|
Desítky takových billboardů nechal kraj rozmístit po celé republice. Následovat má inzerce v novinách i multimediální klipy. "Je to tu Pěkné a Fajné," doplňuje inzeráty určené pro vlaky Pendolino parafráze refrénu jedné z písní Jaromíra Nohavici.
"Moravskoslezský kraj letos na marketingovou strategii uvolnil 15 milionů korun. Osm a půl milionů z této částky je věnováno přímo na prezentaci značky a rozvoje regionu," uvedla mluvčí kraje Barbara Odstrčílková.
Krása Beskyd s obří továrnou
"Především je třeba poukázat na přírodní krásy v podobě Jeseníků a Beskyd, které jsou od velkých měst velmi blízko," uvedl hejtman Evžen Tošenovský z ODS.
"Napadá mě staré pořekadlo. Nahoře huj a dole fuj," říká naopak na adresu kampaně ostravská poslankyně za Stranu zelených Věra Jakubková. "Přemýšlím, jak to asi zaonačí, aby si případní zájemci nevšimli, že ta černá skvrna na mapě znečištění České republiky je kraj zaslíbený - Moravskoslezský."
Právě Moravskoslezský kraj a jeho hejtman Evžen Tošenovský přesvědčovali před dvěma lety majitele půdy v Nošovicích, aby ji prodali pro stavbu největší továrny korejské automobilky Hyundai v Evropě.
Kvůli stavbě zmizelo z Nošovic šest set tisíc kubíků mimořádně kvalitní půdy, kterou nahradí haly, betonové silnice a zkušební polygon. Projekt kritizují ekologičtí aktivisté, odborníci na ochranu krajiny i ministr životního prostředí Martin Bursík.
"Takzvané trvalé zakrytí zemského povrchu se stává jedním z nejvážnějších ekologických problémů dneška," uvedl děkan Agrobiologické fakulty České zemědělské univerzity profesor Josef Kozák.
Žádná panenská krajina to nebyla
Moravskoslezský kraj to však jako problém nevnímá. "Automobilka nestojí přímo v Beskydech, ale v jejich podhůří," uvedla tisková mluvčí krajského úřadu Barbara Odstrčilíková.
"Plocha, na které bude továrna stát, přímo sousedí s pivovarem Radegast, z druhé strany s velkou rozvodnou elektro-stanicí a vedle mezinárodní silnice a železniční trati. Nešlo tedy o žádnou panenskou lokalitu," obhajuje mluvčí stavbu pod Beskydami.
Hyundai však zřejmě není poslední továrnou, která v kraji vyrostla na zelené louce. V současné době totiž dál pokračují přípravy průmyslové zóny v Dolní Lutyni.
"Obáváme se, že zabírání volné krajiny pro výstavbu průmyslových zón ještě stále nemusí být konec," říká Martin Skalský z ekologického sdružení Arnika. "Výstavba továren navíc může navždy zablokovat rozvoj regionu postavený na významných přírodních hodnotách a turistice. Tedy na oblastech štědře podporovaných fondy Evropské unie."
Turisté nejsou spokojeni. Co dělá kraj?
Beskydy a další turistické regiony na severní Moravě přitom investice podporované rozpočtem z Bruselu ke svému rozvoji nutně potřebují. Patří totiž k nejhůře hodnoceným turistickým oblastem v republice.
Vyplývá to z průzkumu agentury CzechTourism mezi turisty, kteří kraj navštívili v létě 2006. Agentura dělala šetření mezi třemi tisícovkami návštěvníků kraje, 235 z nich přijelo na sever Moravy a do Slezska ze zahraničí.
Turistům přitom nechyběly billboardy. Nespokojeni byli zejména s kvalitou ubytování, špatnou dopravní dostupností a malou nabídkou atrakcí zejména pro volný čas dětí.
Na otázku, co dělá Moravskoslezský kraj, aby se tato situace zlepšila, však jeho mluvčí prakticky neodpověděla.
"Ve zviditelnění Moravskoslezského kraje v oblasti cestovního ruchu mají napomoci i připravované info-balíčky pro turisty nebo třeba rodiče s dětmi. V našem zájmu je, aby se návštěvníci chtěli do kraje vracet a vždy zde našli něco nového," uvedla Barbara Odstrčilíková.
Vnímat všemi smysly? Třeba čichem
"Slogan kampaně je svým způsobem vtipný. Znám jen málo lidí, kteří nepoznali zejména čichem, že jsou například v Ostravě," říká poslankyně strany Zelených Věra Jakubková.
Kraj patří skutečně mezi nejznečištěnější oblasti České republiky. Letošní údaje Českého hydrometeorologického ústavu totiž potvrzují, že v loňském roce se nejvíce zhoršil vzduch na Ostravsku.
Statisíce lidí v regionu běžně dýchají vzduch, ve kterém koncentrace nebezpečného prachu a karcinogenních látek překračují stanovené normy. "Předpokládáme, že k vysokým koncentracím přispívají zdroje v regionu, ale také v Polsku," řekl Aktuálně.cz Libor Černikovský, vedoucí oddělení ochrany ovzduší ostravské pobočky ČHMÚ.
"Situace je tu velmi špatná," řekl Jiří Bílek ze Státního zdravotního ústavu v Ostravě. "Lidé jsou trvale vystaveni zdravotnímu riziku, které je vyšší než je státem uznaný limit."
Tisková mluvčí Odstrčilíková s tím ovšem nesouhlasí. "Není pravda, že se ovzduší v Moravskoslezském kraji zhoršuje. Daleko výstižnější by bylo sdělení o sezónním kolísání. V regionu máme místa, která naopak můžeme zařadit do oblastí s nejčistším ovzduším, jako např. Bruntálsko a Osoblažsko."
Dětská lékařka z Ostravy-Radvanic a dnes už známá aktivistka Eva Schallerová má ale jiný názor: "Pokud chce kraj, aby sem lidé přicházeli, musí jim především zajistit lidské podmínky pro život a ty tady prostě nejsou. Zdraví patří k základním předpokladům a to je nám všem vědomě ničeno. Kampaň takto postavenou já osobně vnímám jako klamání veřejnosti."