Přes to jede vlak. Vídeň vyvlastňuje pozemky a nové metro stihne včas. V Praze se trasa D zadrhla

Kateřina Frouzová Kateřina Frouzová
19. 2. 2017 21:00
Zatímco Praha stavbu metra D opakovaně odkládá, Vídni se daří v přípravách nových tratí pokračovat, přestože se potýká s obdobnými problémy. Původně měla obě města spustit provoz automatického metra bez řidičů stejně v roce 2023. Nyní už je téměř jasné, že rakouská metropole tu českou minimálně o tři roky předběhne.
Vizualizace pražského metra D.
Vizualizace pražského metra D. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Vídeň - Metro bez řidičů. Jak pražský, tak i vídeňský dopravní podnik mají stejný plán, obě společnosti se chystají pustit do tunelů vlaky, které nebudou potřebovat strojvůdce. Rozdíl je v tom, že rakouský projekt se v přípravách dostal dál a zřejmě stihne původně slibovaný termín, zatímco Praha plány již několikrát odložila. 

Soupravy řízené počítačovým programem namísto člověkem se mají objevit na nově vybudovaných trasách metra - to platí pro rakouskou i českou metropoli. A právě chystané pražské metro D z Pankráce do Písnice se zpožďuje.

Přitom se obě města potýkají s obdobnými komplikacemi. Jenže v Rakousku mají přísloví "přes to jede vlak", které vzniklo v období rozmachu železnice, kdy se státu dařilo projekty rychle realizovat třeba i přes odpor majitelů pozemků.

"Podle železničního práva máme možnost pozemky vyvlastnit. Když jsme stavěli jednu z linek metra, dva z majitelů pozemků se nechtěli pouštět do jakýchkoli diskusí a byli podle rakouského práva vyvlastněni," řekl Markus Kellner z vídeňské obdoby pražského dopravního podniku Wiener Linien. Praha se také utkává s majiteli pozemků, s nimiž se magistrátní rada nedokáže dohodnout na cenách, a proto stavbu odsouvá. Situace tak odpovídá spíše českému rčení "přes to vlak nejede".

Pokud se projekty podaří dokončit, využijí dopravci speciální vlaky na nově vybudovaných linkách metra. Pražská trasa D má stát zhruba padesát miliard korun. Ražba tunelů měla začít podle původních předpokladů již letos, nyní náměstek Petr Dolínek (ČSSD) o přesném termínu nehovoří a doufá, že na přelomu let 2018 a 2019 dokončí výběrové řízení dodavatelů stavby.

Vídni se zřejmě podaří dodržet termín v roce 2023, kdy už má nové metro jezdit. Nyní záleží především na tom, zda město Vídeň projekt odsouhlasí. Za odhadovanou miliardu eur, tedy asi 27 miliard korun, prodlouží trasu U2, která z lokálního železničního nádraží u náměstí Matzleinsdorfer odveze pasažéry centrem města a třeba na hlavní nákupní třídu. K tomu postaví ještě první část nové trasy U5, která propojí Frankhplatz s náměstím Karlsplatz. Celkem se počítá s pět a půl kilometru dlouhými tunely.

"Úsek od Karlsplatzu do Frankhplatzu bude plně automatický. Tyto vlaky mají být bez řidičů a jedna souprava vyjde na 11 milionů eur," uvedl Kellner. Přepočteno na české koruny se suma za jednu soupravu blíží ke třem stům milionů. Výběrové řízení právě vrcholí. "O zakázku má zájem Siemens a Bombardier," doplnil Kellner.

Vlaky řídí počítač

Soupravy bez strojvůdce propojuje počítačový program s dispečinkem, který - zjednodušeně řečeno - jejich provoz řídí. Jestliže kupříkladu vlak zastaví ve stanici, cestující nastoupí a dveře se zavřou, aniž by detekovaly překážku, dostane vlak pokyn vyrazit vpřed. "Systém také vyšle signál, jak rychle smí vlak jet a podobně. Soupravy ví, kdy má otevřít nebo zavřít dveře," popsal Kellner. Obdobné vozy má například Paříž nebo Barcelona, ve Francii dokonce dopravce pasažérům umožnil cestovat v původní kabině řidiče, takže mají možnost sledovat cestu.

Pražský dopravní podnik dosud cenu automatických vozů odhadoval na 233 milionů korun za kus, počítal přitom s tím, že jich bude potřebovat celkem dvanáct. 

Podle původních předpokladů optimističtí politici doufali, že asi osmikilometrové metro D zprovozní v roce 2023, nyní primátorka Adriana Krnáčová (ANO) i náměstek Dolínek nepředpokládají, že se to podaří před rokem 2026. Zmíněné průtahy s výkupy pozemků se týkají například okolí zámku svatého Havla v Krči, parcel v Písnici či u Thomayerovy nemocnice. Vedení Prahy dokonce prohlásilo, že metro klidně postaví i bez stanic, jen jako spojnici mezi Pankrácí a Písnicí.

 

Právě se děje

Další zprávy