Tramvaje v Praze jezdily už od roku 1875. Po kolejích je ale táhly koně. Trať koněspřežné tramvaje začínala poblíž tehdejšího Řetězového mostu, na jehož místě nyní stojí most Legií, a pokračovala do Karlína až k Invalidovně. Nešlo o první koněspřežku v Čechách. Už padesát let předtím byla vybudována dráha České Budějovice - Linec.
První elektrickou trať ve městě zprovoznil podnik vynálezce Františka Křižíka na Letné 18. července 1891. Vedla Oveneckou ulicí mezi horní stanicí letenské lanové dráhy u Letenského zámečku a dnešním Výstavištěm. Postavena byla u příležitosti konání Jubilejní zemské výstavy v Praze, stejně jako letenská (nedochovala se) i petřínská lanovka a Petřínská rozhledna.
Trať byla dlouhá 766 metrů, nejvyšší povolená rychlost byla stanovena na 10 kilometrů v hodině a jízda trvala čtyři a půl minuty. Později byla prodloužena o necelý kilometr až k Místodržitelskému letohrádku v parku Stromovka.
Z počátku cestující jezdili v otevřených vozech. Jízdenka až na konečnou stála osm krejcarů. "Za zavazadla, jež cestující budou míti na klíně, neplatí se ničeho, ale za zavazadla do 50 kilogramů odvede se poplatek 8 krejcarů jako za osobu," psala dále o jízdném v odpoledním vydání Národní politika.
Tramvaj jezdila od šesti ráno do devíti večer, vůz z obou stanic vyjížděl každých deset minut. Dráha byla po skončení výstavy v provozu vždy jen v letní sezoně až do roku 1900, kdy byl provoz zastaven. Definitivně byla trať zrušena o dva roky později.
Druhá tramvajová dráha v Praze vznikla roku 1897 na dnešních Vinohradech. Trať byla dlouhá 5,8 kilometru a měla 17 stanic. Později dopravu začalo řídit město, pod které se roku 1907 všechny dráhy sjednotily. V tu dobu už bylo v provozu 55 kilometrů tratí se 17 linkami.
Jen o rok později zahájily Elektrické podniky dopravu na první české autobusové lince z Malostranského náměstí na Pohořelec. První trolejbusy se pak v Praze objevily v druhé polovině třicátých let. V metropoli tak už počátkem dvacátého století fungovala poměrně moderní veřejná doprava.
Jako poslední do pražské MHD přibylo metro. O nutnosti podzemní dráhy se uvažovalo již od konce 19. století. Ještě v polovině 20. století existoval projekt podzemních tramvají. Nakonec dostalo přednost metro. Výstavba začala v roce 1966. Prvním cestujícím se otevřelo 9. května 1974.