Praha - Každoroční tahanice o dotace na provozování pražské hromadné dopravy jsou blíž konce. Rada hlavního města totiž schválila návrh desetileté smlouvy s Dopravním podnikem. Nyní zbývá projednání v představenstvu DPP a podpisy smluvních stran.
Schválení smlouvy radou potvrdila deníku Aktuálně.cz náměstkyně primátora Markéta Reedová za SNK-ED.
Výsledkem dlouhých jednání je, jak zjistil deník Aktuálně.cz, že na některých linkách ubude spojů.
Napříště jen za osm
Smlouva totiž stanovuje přesnou výši úhrady, kterou je magistrát na příští roky ochoten poskytovat. A druhá smluvní strana nového kontraktu, organizace ROPID (tedy objednatel služeb od všech dopravců Pražské integrované dopravy), ji nesmí překročit.
Pokud by chtěla od Dopravního podniku větší výkon, musí si na to nejdřív vyjednat novou dotaci.
Konečný návrh smlouvy přitom jasně stanovuje, že magistrát na dopravu pošle příští rok osm miliard korun.
"Maximální přípustná a nepřekročitelná výše kompenzace, která bude hrazena objednatelem dopravci za rok 2010 při dopravním výkonu v rozsahu uvedeném v příloze č. 1a této smlouvy, činí 8.080.000.000,- Kč," píše se v návrhu, který má deník Aktuálně.cz k dispozici. Na další roky se má pak navyšovat o inflaci.
Přitom jen letos si ROPID objednal výkon za devět miliard korun. To tedy znamená, že je třeba najezdit méně kilometrů po Praze.
Pojede k Dvořákovi dál metro i tramvaj?
"Dojednaný objem je asi o 5,5 procenta nižší než v letošním roce," potvrdil deníku Aktuálně.cz generální ředitel DPP Martin Dvořák. "Ale nechceme horší službu. Úspory najdeme v paralelních linkách tak, aby obslužnost jednotlivých oblastí neutrpěla," dodal.
To znamená, že se bude šetřit v místech, kde jezdí po stejné trase například metro a tramvaje. Což je kupříkladu Sokolovská ulice (na níž mimochodem DPP sídlí).
Nově platná směrnice Evropské unie, podle níž je desetiletý kontrakt uzavírán, dále požaduje, aby poskytovatel veřejných služeb měl také "přiměřený zisk".
Alternativně lze zvýšit kapitál firmy, aby měla prostředky na investice. I na to smlouva pamatuje. "Do půli roku má DPP dostat 450 milionů korun na investice například do vozového parku," potvrdil Dvořák. Radní pro dopravu Radovan Šteiner požadoval původně na investice 1,8 miliardy korun.
Právě snížení částky kritizují odpůrci návrhu smlouvy z řad magistrátní opozice. "Experti navržení za dopravní podnik i ROPID navrhovali celkovou částku výrazně vyšší. Takto nebude mít DPP dost prostředků na nákup nových vozů, a to ani těch, které už má objednány," uvedl pod podmínkou anonymity jeden ze zastupitelů.
Konec tahanic...
Dopravní podnik podle informací deníku Aktuálně.cz nyní přejednává smlouvy s dodavateli na pozdější termíny předání techniky, tak, aby si zajistil odklad termínů placení. Ale zadarmo to nebude - jednotlivé vozy například tramvají se tím celkově prodraží.
Desetiletá smlouva by nicméně celkově byla prvním hmatatelným řešením vlekoucích se problémů DPP, které vyvrcholily v listopadu a hrozily přerůst až ve stávku dopravních odborů. Kamenem úrazu přitom byl systém financování.
Dosud magistrát na podzim stanovil výši dotace, která má DPP kompenzovat provozování nevýnosných linek, které jsou však nutné pro komfortní zajištění dopravní obslužnosti Prahy.
Linky, a tím tedy náklady dopravního podniku, ale objednává organizace ROPID, která je příspěvkovou organizací magistrátu. O penězích však ve skutečnosti vůbec nerozhoduje.
Proto došlo letos k patové situaci - magistrát stanovil dotaci na sedm miliard korun a ROPID objednal služby tak, že předpokládaná prokazatelná ztráta byla devět miliard.
Jak už dříve uvedl deník Aktuálně.cz, nakonec není rozdíl necelé dvě miliardy, ale ke konci roku se vyšplhá ještě o půl miliardy výš.
Díky nové evropské legislativě se tento komplikovaný "trojúhelník" srovná v úsečku: Magistrát dá peníze ROPIDu, který si za ně objedná služby DPP.