Garáže za 145 milionů v centru Prahy pronajala radnice za 20 tisíc. Ušetříme, hájí se

Tomáš Klézl Tomáš Klézl
11. 7. 2024 12:56
Mělo jít o řešení problémů s auty ve Štěpánské ulici v centru Prahy. Vedení městské části před deseti lety rozhodlo o stavbě nového parkovacího domu. Jenže brzy se ukázalo, že náklady na provoz významně převyšují příjem. Garáže, jejich stavba stála 145 milionů korun, se tak radnice rozhodla pronajmout. Za 20 tisíc měsíčně. Udělali jsme správně, hájí se radní.
Vjezd do parkovacího domu ve Štěpánské ulici v době výstavby v roce 2017.
Vjezd do parkovacího domu ve Štěpánské ulici v době výstavby v roce 2017. | Foto: Jakub Plíhal

Ten výpočet vypadá děsivě. Praha 1 by parkovací dům pár metrů od Václavského náměstí musela pronajímat 604 let, aby se jí investice vrátila.

Podle veřejně dostupné smlouvy se městská část loni v červnu dohodla s firmou Ecimona na tom, že jí pronajme celý parkovací dům s 66 místy za 20 tisíc měsíčně. Podobná garáž ve stejné ulici je přitom v nabídce za nejméně 3700 korun měsíčně bez daně, v závislosti na velikosti auta. 

Starostka Terezie Radoměřská (TOP 09) i další radní si přesto stojí za tím, že jde o správné rozhodnutí. "Dnes jen řešíme zděděný problém. A podařilo se nám ho vyřešit takzvaně s černou nulou. Z velkých nákladů jsme se přehoupli do malého zisku," uvedla starostka na Facebooku.

"Provoz garáží byl prodělečný, a proto jsem i já souhlasil s pronájmem. Po sečtení nákladů ostrahy, energií, revizí, úklidu, atd. a při velmi malém zájmu uživatelů se to prostě nevyplatilo," hájil se pod kritickým příspěvkem na stejné sociální síti radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (nezávislý, dříve ANO). 

Jedno místo za dva miliony 

Příčiny současného obchodu je třeba hledat deset let zpět. Vedení v čele se starostou Oldřichem Lomeckým (tehdy TOP 09) tehdy schválili stavbu garáží. Do té doby zde na dvorku v místě bývalého lihovaru parkovala asi padesátka aut, garáž měla jejich počet zvýšit na více než osmdesát.

O pět let později už parkovací dům stál. Jenže problémy nevyřešil - oproti původnímu projektu zde mohlo parkovat aut jen 66. Přibylo tak zhruba 16 míst. Naopak cena garáží výrazně přesáhla plány, radnice za ně zaplatila 145 milionů. Jedno parkovací místo tak vyšlo na 2,2 milionu. 

Nové vedení radnice rozhodnutí kritizovalo. "Projekt považuji za mimořádně nešťastný. Z ekonomického hlediska se jedná o nesmysl. Investice se městské části nikdy nevrátí, budeme rádi, když platby za stání pokryjí náklady na provoz," uvedl v říjnu 2019 radní pro investice Vladan Brož (Praha 1 sobě).

Dodal, že Praha 1 se alespoň bude snažit zajistit provoz tak, aby neprodělávala. Ani to se nepovedlo. Například za rok 2021 činily výdaje za elektřinu, servis a další více než 2,3 milionu. Zato příjmy byly více než desetkrát nižší.

Zájem měla jediná firma

Jako jediné možné řešení tak radnice zvolila pronájem. S cenou byla ochotná jít nízko - hlavní bylo, aby na sebe někdo vzal náklady na údržbu parkovacího domu.

A to se opakovaně nedařilo. Městská část vyhlásila podle své mluvčí Karolíny Šnejdarové záměr o pronájmu třikrát, než našla zájemce. "Společnost Ecimona splňovala všechny požadavky vypsaného záměru a byla jedinou společností, která se o záměr přihlásila," uvedla. Dodala, že cena nájemného byla stanovena na základě nabídky této firmy.

"Podmínky záměru byly poměrně přísné a zahrnovaly požadavky na ponechání parkovacích míst pro rezidenty a abonenty za zvýhodněné ceny, převzetí všech provozních nákladů a údržby objektu. Společnost se také zavázala při převisu poptávky upřednostnit vždy rezidenty Prahy 1," upřesnila mluvčí obsah smlouvy.

Firma musí ponechat dvě místa radnici, jedenáct pro zdejší obyvatele a tři pro abonenty, tedy například vlastníky nemovitostí a podnikatele. Místní za parkovací oprávnění platí 1200 korun ročně.

Exstarosta Lomecký, za jehož vedení se projekt schválil, si ale za investicí stojí, napsal v úterý Deník N. "Na vině je ten, kdo s tím hospodaří, ne že by investice byla nevýhodná. Projekt byl samozřejmě výhodný," řekl.

Video: Nestíháme stavět byty a školy. V Česku obvykle čekáme na průšvih a pak se řeší, říká Boháč (17. 6. 2024)

Spotlight Aktuálně.cz - Ondřej Boháč | Video: Tým Spotlight
 

Právě se děje

Další zprávy