Polovina středoškoláků nepozná rozdíl mezi reklamou a zprávou, ukázal průzkum

ČTK ČTK
6. 9. 2018 18:55
Většina mladých neví moc o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě, i když z nich čerpají většinu zpráv.
Ilustračí foto.
Ilustračí foto. | Foto: iStock

Praha - Čeští středoškoláci mají potíže s porozuměním zprávám a neumí je kriticky hodnotit. Zhruba polovina studentů středních škol nepozná rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením. Vyplývá to z výzkumu, který pro vzdělávací program Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni udělala agentura Median.

Informovala o tom mediální koordinátorka programu Táňa Abrhámová. Výsledky průzkumu mimo jiné ukázaly, že takzvaná mediální gramotnost ovlivňuje to, jak lidé vnímají novináře.

Průzkumu se v květnu a červnu zúčastnilo 1002 žáků gymnázií, středních odborných škol a učilišť. Jeho autoři zjistili, že většina mladých neví moc o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě, i když z nich čerpají většinu zpráv. Nejsou si také jisti tím, která média jsou veřejnoprávní, co jsou dezinformační weby a kdo vlastní soukromá média.

Mediální gramotnost, tedy schopnost porozumět informacím a třídit je, má podle autorů výrazný vliv na vnímání role médií v demokratické společnosti. Žáci s větší mírou této gramotnosti výrazně častěji souhlasí s tvrzením, že jsou nezávislá média důležitá pro fungující demokracii. Tito středoškoláci také považují za méně důvěryhodná média, která vlastní politici, ukázal průzkum.

Kolem třetiny dotázaných v průzkumu uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent žáků zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď polovina středoškoláků.

Žáci středních škol si v průzkumu nebyli jisti, která média jsou veřejnoprávní. Mnozí označili za veřejnoprávní i komerční televize, rádia nebo weby. Například web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní, nebo neví, zda je či není médiem veřejné služby, přibližně 57 procent žáků, uvedli autoři průzkumu.

Respondenti se neorientovali ani ve vlastnících soukromých médií. Nejvíc znali Jaromíra Soukupa, kterého správně k TV Barrandov přiřadilo 62 procent dětí. U ostatních soukromých médií klesl podíl správných odpovědí pod polovinu. Například web iDNES.cz spojilo správně s premiérem Andrejem Babišem (ANO) 48 procent respondentů a web Aktuálně.cz se Zdeňkem Bakalou 35 procent studentů.

To, že obsah zobrazovaný na síti Facebook řídí matematické algoritmy, věděly v průzkumu asi dvě pětiny žáků. Podobné množství jich nevědělo, že příspěvky s označením "Sponzorováno" jsou placená reklama. Studenti z gymnázií odpovídali celkově lépe než ti z ostatních škol.

Politolog Miloš Gregor v DVTV:

Mladí lidé nezkoumají zdroje informací, pokud kamarád nasdílí něco na Facebook, berou to jako zprávu, tvrdí politolog Miloš Gregor. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 43 minutami

Barcelona kvůli pandemii odložila prezidentské volby

FC Barcelona musela kvůli koronavirové pandemii odložit volby nového prezidenta, jež měly být 24. ledna. V termínu se nemohou uskutečnit kvůli v současnosti platnému omezení pohybu osob v Katalánsku.

Barcelona proto požádala vládu autonomního společenství, aby se mohly volby uskutečnit poštou. Katalánská vláda tuto možnost prověřuje. Nový termín voleb nebyl určen.

Jeden z nejslavnějších klubů světa je bez řádného prezidenta od konce října loňského roku, kdy odstoupil Josep Bartomeu. Barcelonu vede jako prozatímní šéf Carles Tusquets, jenž se voleb účastnit nebude.

Kandidáty na prezidentskou funkci jsou Joan Laporta, Víctor Font a Toni Freixa. Za favorita je považován bývalý šéf Barcelony z let 2003-2010 Laporta, který slíbil, že udělá maximum pro udržení klubové ikony Lionela Messiho, jemuž v červnu vyprší smlouva.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Polská vláda chce zabránit Facebooku a Twitteru v mazání obsahu a uživatelských účtů

Polské ministerstvo spravedlnosti v pátek oznámilo, že připravuje nový zákon, který by měl omezit moc sociálních sítí jako jsou Facebook a Twitter mazat obsah příspěvků a zavírat účty. Podle chystaného zákona by tak směly činit jen v případě, že by obsah porušoval polské zákony, upozornila agentura AFP. Experti podle opozičního tisku mají pochyby, zda by nový polský zákon mohl být něčím více než jen politickým gestem.

Chystaný zákon o svobodě slova na internetu počítá podle listu Gazeta Wyborcza se vznikem rady, která by mohla nařídit sociálním médiím obnovit odstraněný obsah, pokud je v souladu s polskými zákony. Mohla by také udělovat pokuty sahající od 50 000 po 50 milionů zlotých (asi od 288 000 po 288 milionů Kč), uvedl před novináři ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro. Pět členů rady by volili poslanci třípětinovou většinou na šest let.

Zdroj: ČTK
Další zprávy