Praha - Zřejmě ani do Iráku se české armádě nepodaří prodat nepotřebné bitevníky L-159 ve větším počtu.
Iráčané dávají stále jasněji najevo, že nestojí o české "ležáky", ale o nové stroje.
Ministr obrany Alexandr Vondra v pondělí po schůzce se svým iráckým protějškem Saadúnem Dulajmím řekl, že ve hře zůstávají obě varianty, tedy prodej nových strojů i těch, které na své využití čekají od konce 90. let minulého století.
Ty už také česká vláda nabízela v několika desítkách zemí po celém světě, například v Indonésii, Mali, Venezuele či Jemenu, vždy však bezúspěšně.
Napjatá atmosféra
Původně se mluvilo o tom, že v Iráku Vondra udá až dvacítku nepoužívaných letounů z Aero Vodochody.
"Zákazník v tuto chvíli preferuje variantu nových letadel," řekl ale už minulý týden prezident Aero Vodochody Ladislav Šimek deníku Insider.
Pondělní návštěva irácké delegace, kterou vedl vicepremiér irácké vlády Husajna Šahristáního, jeho slova potvrdila.
"Irák má logicky zájem o nová letadla," poznamenal na tiskové konferenci Vondra.
Pondělní návštěvu iráckých představitelů ale provázela nepřehlédnutelně neklidná atmosféra. V pondělí ráno vyšel najevo incident, který se začátkem ledna odehrál v Bagdádu. Tehdy byl údajně na bagdádském letišti zadržen pracovník české ambasády, jenž byl podle iráckých úřadů nadměrně ozbrojen.
Ministři obrany obou zemí pak v Praze konstatovali, že jde o zveličený problém a že zadržený Čech už je zpět v Praze a nebyla proti němu vznesena žádná obvinění.
Kalendář premiéra Málikího
České úřady navíc krátce před návštěvou z Iráku rozhodila změna složení delegace. Původně měl totiž do Prahy přijet přímo irácký premiér Núrí Málikí. Ten ale svoji účast krátce před cestou zrušil. Už tento fakt Prahu znervóznil právě s ohledem na prodej L-159.
"Máme zájem o tyto letouny, ale jak jsme zjistili, doba na jejich přípravu je dlouhá," uvedl v Praze irácký ministr obrany Dulajmí.
Česko irácký zájem o nové stroje podle Vondry podporuje, neboť se může stát zárukou dlouhodobé spolupráce. Zároveň ale může blízkovýchodní zemi poskytnout nepoužívaná letadla z armádních rezerv, která mohou být připravena rychleji, než budou vyrobeny stroje nové.
Češi si teď ostražitě hlídají Málikího kalendář, chystá se totiž do Jižní Koreje, tedy do země, která je se svým nadzvukovým strojem T-50 (a ve spolupráci s americkým zbrojním gigantem Lockheed Martin) v "letounovém tendru" v Iráku největším konkurentem Česka a jeho L-159.
Body mínus za Izrael?
Už dříve se spekulovalo o tom, že Česku mohou v arabských zemích uškodit proizraelské postoje zdejší vlády. Konkrétně pak negativní postoje vůči snahám palestinské samosprávy vybojovat si uznání nezávislosti na půdě OSN.
O podmínkách prodeje strojů L-159 jedná v Iráku výrobce letadel Aero Vodochody s podporou české vlády. Soupeří ale jak se svým tradičním konkurentem, britským letadlem Hawk, tak s již zmíněnými Korejci, kteří mají být hlavními favority na dodávky pro iráckou armádu.
Vyřazené L-159 zatím leží už několik let zakonzervované ve speciálních hangárech. Česká armáda nakoupila na konci 90. let 72 kusů L-159. Záhy ale vyšlo najevo, že tolik strojů armáda nepotřebuje.
Nečasova vláda po pondělním jednání také připomněla, že Česko s Irákem nadále vyjednává také o modernizaci iráckých tanků T-72 a vrtulníků Mi-17. Ministr obrany Dulajmí v pondělí zmínil také možnost spolupráce v oblasti výcviku vojáků. Hovořil také o možnosti začít v Iráku znovu vyrábět lehké zbraně. "To by mohlo pomoct i české ekonomice," uvedl.
Nečas pak dále informoval, že se české firmy účastní výběrových řízení na rekonstrukci současných či výstavbu nových ropných zařízení a že se zapojují se i do rekonstrukce v oblasti vodohospodářské infrastruktury.