ODS chtěla zesměšnit ČSSD, neuspěla

Vendula Křížová
30. 1. 2006 16:28
Praha - V den zahájení kampaně ČSSD chtěla ODS rozvěsit plakáty, které ji zesměšňují. Uvnitř: Galerie
Ivan Langer (ODS) představuje jeden z plakátů, které ODS nechá vyvěsit v okolí pražského Kongresového centra, kde bude ČSSD na svém sjezdu dokončovat předvolební kampaň.
Ivan Langer (ODS) představuje jeden z plakátů, které ODS nechá vyvěsit v okolí pražského Kongresového centra, kde bude ČSSD na svém sjezdu dokončovat předvolební kampaň. | Foto: Ondřej Besperát

Firma euroAWK však plakáty v den jejich plánovaného zveřejnění odmítla vyvěsit. "Bez udání důvodu," řekl v pátek mluvčí občanských demokratů Jiří Sezemský. Podle něj má tento krok možný politický podtext.

ODS: Zvažujeme právní kroky

Dnes vydala ODS prohlášení, podle něhož celou záležitost konzultuje s právníky a posuzuje případné právní kroky proti firmě euroAWK. "Kampaň byla řádně smluvně dojednána a podepsána. Zhotovitel si ve smlouvě vyhradil právo ukončit kampaň pouze v případě, že plakáty budou doporučeny ke stažení Radou pro reklamu nebo veřejnoprávními orgány. Ve skutečnosti nebyla kampaň vůbec zahájena, ačkoli měla firma včas k dispozici veškeré podklady," píše v tiskovém prohlášení hlavní manažer ODS Jaroslav Jurečka. ODS podle něj nedostala ani žádný přípis o porušení smlouvy.

euroAWK: Udělali jsme chybu, nikdy bysme tohle nevyvěsili

Jednatel firmy euroAWK Jaroslav Hanika uznal, že firma udělala chybu. Stalo se tak však podle něho na začátku jednání, když zakázku přijala, aniž věděla, oč přesně půjde. "Takovéhle ironizující plakáty my nikdy nevyvěšujeme a vyvěšovat nebudeme," řekl Hanika s tím, že šlo o nestandardní objednávku. Plakáty měly být vyvěšeny jen na jeden den a místo týden před rozvěšením je zadavatel dodal dvě hodiny předem. Za akci si chtělo euroAWK účtovat 25.000 korun, protože ale od vylepení společnost ustoupila, občanským demokratům neposlala fakturu.

"Považujeme toto rozhodnutí za další příklad zakazování politické satiry, cenzury a snahy nasazovat oponentům sociální demokracie "Paroubík"," uvedla v pátečním prohlášení ODS. Připravené plakáty se objevily v inzerci sobotního denního tisku. "Vyvěsit je jinou formou už nezvládneme, musí se to objednat a načerno je vyvěšovat nemůžeme," dodal Sezemský.

Co měla kampaň přinést?

Dvaceti pěty citylighty s nápisy KSČSSD, fotografiemi Jiřího Paroubka a Bohuslava Sobotky s divadelními maskami pod heslem "Myslíme to upřímně" chtěla ODS obklíčit pražské Kongresové centrum, kde bude ČSSD zasedat.

Kampaň měla podle nejsilnější opoziční strany s nadsázkou a ironií ukázat, jak ČSSD neplní své předvolební sliby a jak se nebezpečně sbližuje s komunisty. "Sociální demokracie si vždy před volbami nasadí masku, kterou si krátce po volbách sundá. Spoléhá přitom na to, že lidé zapomenou, a tak si ji nasadí znovu," řekl na tiskové konferenci místopředseda ODS Ivan Langer.

Odborníci: Je to jen hra

Odborníci na reklamu předvídají, že kampaň může mít dva konce. ODS se na krátkou dobu dostane do médií a bude se o ní mluvit. "Ovšem posměšek protivníkovi není vždy tím správným prostředkem k tomu, jak získat lidi na svou stranu. A mohl by i uškodit," říká prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.

Druhá možnost je, že krátkodobá a jen místní kampaň, kterou vylepení plakátů podle ODS je, bude jen pouhým plácnutím do vody. "Může ale odradit vzdělané voliče, kteří to mohou vnímat trapně. Spíše ale nebude mít zásadní význam, protože lidé vnímají politiku kontinuálně," dodává Brabec.

ODS představila novinářům plakáty, které nechá rozvěsit v okolí pražského Kongresového centra, kde bude zasedat ČSSD.
ODS představila novinářům plakáty, které nechá rozvěsit v okolí pražského Kongresového centra, kde bude zasedat ČSSD. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

O tom, že kampaní u Kongresového centra ODS nové voliče nezíská, je přesvědčen i kreativní ředitel agentury Ogilvy v České republice Daniel Bartek. "Podle mě je to spíše jen poselství pro ČSSD. 'Podívejte se, my víme, že jste vlevo.' To je ovšem známá věc, protože premiér Paroubek nikdy netvrdil, že by byl vpravo," říká Bartek. Nerozhodnuté voliče je podle něj nutné přesvědčit o kvalitách strany, a ne poukázáním na levicovost sociálních demokratů.

Politika není obchod

V každém případě je podobný styl politické kampaně v České republice nezvyklý. Popíchnout konkurenci podobným "naschválem" by si v ekonomické soutěži nikdo nedovolil. Takový krok by byl považován minimálně za překročení etických pravidel. "Politická reklama má ale trochu volnější regule," říká Petr Kůta, advokát, který se specializuje na reklamní právo. "Dá se v ní akceptovat víc než v hospodářské soutěži," dodává.

#reklama

Podle Kůty nelze plakáty, které ODS nechá kolem Kongresového centra rozvěsit, považovat za nekalou soutěž. "Pokud se plakáty drží v politické rovině a jejich obsahem jsou politické narážky, nevidím v tom nic špatného" říká. Problém by mohl být, kdyby se na plakátech objevily nepravdivé údaje nebo by nějakým způsobem zasahovaly do intimní sféry zobrazených osob.

Pošťuchování odvádí politiky od konkrétních témat

Snaha získat voliče na svou stranu vedením konfrontačních kampaní se ODS příliš nevyplácí. Její preference neustále klesají od přelomu loňského května a června, kdy vláda i opozice předkládaly své vize daňové reformy.

V lednu loňského roku by ODS volilo 32 % voličů, ČSSD 14,5. Nově jmenovaný premiér Jiří Paroubek se do funkce lídra dostával postupně a opoziční ODS tak ještě v květnu a červnu dokázala přinášet konkrétní témata. V květnu 2005 dokázala ODS naposledy na ČSSD zatlačit představením své vize daňové reformy. Tehdy by se pro ODS rozhdlo 30 procent lidí, pro ČSSD 16.

Pak však Paroubek získal převahu svým nesmlouvavým a rázným vystupováním a několikrát vyprovokoval opozičního lídra Mirka Topolánka i Václava Klause. Skončilo období věcných debat a politici se začali vzájemně osočovat. Z této situace nyní těží ČSSD, její preference stále rostou a v prosinci byl rozdíl mezi oběma stranami pětiprocentní.

Současně se sarkastickou kampaní "Masky" vydali občanští demokraté také brožuru, v níž vypočítávají 50 nesplněných slibů a
"nejkřiklavějších volebních lží" ČSSD. Místopředseda Petr Nečas se zmínil například o slibech 200.000 nových pracovních míst,
léků pro seniory zdarma, plošných dětských přídavcích nebo 50.000 korun za narozené dítě. Podobnou knihu hříchů sociální demokracie, kterou ODS vydala, označil premiér Paroubek za blábol.

 

Právě se děje

Další zprávy