Aktuálně.cz záměrně vybralo dotazy, které si denně pokládají voliči. Například: Kdo má rozhodovat podle ministra zdravotnictví o tom, který pacient má nárok na nejdražší léky?
Nebo otázka na ministryni školství: Měli bychom zrušit přijímací zkoušky?
Anebo na ministryni zemědělství: Má stát zvýhodnit lidi, kteří se rozhodli žít na vylidňujícím se venkově?
Některé odpovědi členů vlády jsou ještě z doby, kdy kabinet tvořila trojkoalice, v níž také dotyční měli zasednout. Proto také ministr Martin Říman na otázku o prolomení těžebních limitů odkazuje na tehdejší koaliční dohodu.
A dnešní ministr pro místní rozvoj Petr Gandalovič dostal otázky, které se týkaly evropské integrace. Původně se měl stát ministrem pro evropské záležitosti. Vzhledem k tomu, že i jako ministr pro místní rozvoj bude - podle vyjádření premiéra Topolánka - řešit především evropské záležitosti, jsou jeho odpovědi aktuální.
Předkládáme odpovědi třinácti členů vládního týmu. Chybí jen premiér, který byl dnes na cestách, a ministr kultury Martin Štěpánek, který je v nemocnici.
Přečtěte si odpovědi a názory nových ministrů:
Koaliční smlouva obsahovala závazek, že limity prolomeny nebudou. Je však nutno zdůraznit, že vláda zde má poměrně malé možnosti, říká nový ministr průmyslu Martin Říman. PODROBNOSTI ČTĚTE ZDE | |
Ministr vnitra Ivan Langer má jasno: v čele policie nemohou sloužit bývalí funkcionáři SNB a policie by neměla využívat stálé sítě agentů provokatérů. ODPOVĚDI NAJDETE ZDE | |
Nejmladší ministr Jiří Pospíšil nechce měnit minimální věk soudce, který je dnes 30 let. Rozhodně nesouhlasí s tím, aby vězni měli na celách mobilní telefony. MISTR ODPOVÍDÁ ZDE | |
Za parkování na místě pro invalidy by nový ministr dopravy Aleš Řebíček řidičský průkaz nezabavil. Každopádně chce podporovat stavbu dálnic - když na ni budou peníze. ŘEBÍČKOVY NÁZORY NAJDETE ZDE | |
Musíme čelit novým hrozbám typu íránského raketového programu, říká ministr zahraničí Alexandr Vondra, který podporuje stavbu americké základny v Česku. TŘI ODPOVĚDI NAJDETE ZDE | |
Budu se zasazovat o to, aby náš vstup do schengenského prostoru byl co nejméně problematický, slibuje ministr pro místní rozvoj Petr Gandalovič. PODROBNĚJI ZDE | |
Nejdražší léky mají dostávat pacienti, kteří je nejvíce potřebují, tvrdí ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Stát podle něj také nemůže nařizovat lékařům pracovní dobu. DÁLE ČTĚTE ZDE | |
Kdo nechce pracovat, nemá nárok žádat od svých spoluobčanů aby mu na to přispívali, říká nový ministr prácce a sociálních věcí Petr Nečas. MINISTROVY ODPOVĚDI NAJDETE ZDE | |
Stát nemá podporovat lidi za to, že se rozhodli žít mimo města. Podporu je nutné zaměřit na vytváření podmínek pro kvalitní život na venkově, tvrdí ministryně zemědělství Milena Vicenová. ČTĚTE ZDE | |
Školy by si samy mohly určit začátek vyučování s přihlédnutím ke svým podmínkám a okolí, a to v určitém rozpětí, např. od 7 do 9 hodin, připouští ministryně školství Miroslava Kopicová. O ŠKOLSTVÍ ČTĚTE ZDE | |
Vojenské újezdy je možné otevřít veřejnosti, například v turisticky atraktivních částech, ale ne zcela, to by bylo nebezpečné, soudí ministr obrany Jiří Šedivý. O ARMÁDĚ ČTĚTE ZDE | |
Dostavba dálnic nevadí novému ministru životního prostředí Petru Kalašovi. Při podobných stavbách ale vyžaduje pečlivé posouzení jejich vlivu na životní prostředí.DALŠÍ NÁZORY ČTĚTE ZDE | |
Přijetí eura není třeba uspěchat, říká ministr financí Vlastimil Tlustý. Chce také více motivovat lidi k tomu, aby se na důchod připojistili. PODROBNOSTI NAJDETE ZDE |
Martin Říman, ministr průmyslu
A: Má stát poskytnout investiční pobídku dalšímu výrobci automobilů?
Závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu je již dnes vysoká a po realizaci projektu firmy Hyundai se dále zvýší. Vláda by proto neměla umělými zásahy zvyšovat jednostrannou specializaci české ekonomiky. Ovšem pokud si nějaký investor v tomto oboru vybere Českou republiku pro svou investici na základě jiných kritérií, než je vládní podpora, pak mu v tom není možno bránit.
A: Je třeba prolomit těžební limity?
Koaliční smlouva obsahovala závazek, že limity prolomeny nebudou. Je však nutno zdůraznit, že vláda zde má poměrně malé možnosti. Podle zákona rozhoduje Báňský úřad poté, co se zájemce o těžbu vyrovná s vlastnickými vztahy. Významná je rovněž úloha krajské samosprávy.
A:Mají vůbec nějaké firmy zůstat státní nebo polostátní? Jaké?
Existují podniky významné z bezpečnostního hlediska. Například MERO, Čepro nebo ČEPS. Za stávající energetické situace v Evropě si nemyslím, že by měly být privatizovány.
Ivan Langer, ministr vnitra:
A: Mají být v čele rozhodujících útvarů policie lidé se zkušenostmi z SNB?
Ne.
A: Kdo má vyšetřovat trestné činy policistů?
Generální inspekce policie.
A: Má mít policie kvůli boji s korupcí stálou síť agentů-provokatérů, nebo si je má najímat ad hoc?
Ne.
Jiří Pospíšil , ministr spravedlnosti:
A: Má být věkově omezena možnost pracovat jako soudce?
Osobně si myslím a jsem skeptický k tomu, že by byl stanoven věk. V českém právu je stanoven minimální věk soudce na 30 let a my nebudeme usilovat ani navrhovat změnu tohoto nařízení. V SRN ale takové omezení například není. Spíš bychom zpřísnili podmínky, za kterých by se mohl mladý právník stát soudcem, ale nesnižovali bychom věk.
A: Na jak dlouho by měl jít do vězení člověk, který jiného úmyslně zraní nožem, a na jak dlouho ten, kdo ukradne auto?
Je třeba přihlédnout k tomu, jaká je míra společenské nebezpečnosti činu. Ten, kdo druhého zraní nožem, tak činí úmyslně a je to fakticky pokus o vraždu. Rozhodně by měl být přísněji potrestán než ten, který spáchá majetkový delikt.
A: Mají mít vězni povolené mobilní telefony na celách?
Absolutně ne. To je vyloučeno, proti tomu budeme vždy bojovat. Vězení je formou trestu a naopak mobil v něm může být nebezpečný, protože odsouzení nebo i lidé ve vazbě by mohli mařit vyšetřování a ovlivňovat svědky. Nebo domlouvat pašování drog.
Aleš Řebíček, ministr dopravy:
A: Je přiměřené, když řidič přijde o řidičský průkaz za to, že zaparkuje na místě pro invalidy?
Ne.
A: Má se zahajovat stavba dalších dálnic, byť jsou třeba naplánovány?
Pokud bude dostatek peněz, tak ano. Mám ovšem obavu, že nebude dostatek zdrojů ani na dostavbu již zahájených staveb.
A: Má být vlak dražší než autobus?
Ceny železniční i autobusové dopravy musí usměrnit trh, nikoliv ministerstvo.
Alexandr Vondra, ministr zahraničí:
A: Mají být zrušena víza pro Ukrajince?
Zatím bych se držel dál vstřícných kroků, aby Ukrajinci nemuseli za víza platit. Úplné zrušení z naší strany, myslím, není ještě na pořadu dne.
A: Mělo by se Česko pokusit vrátit k nějakému užšímu státnímu svazku se Slovenskem?
Vztahy se Slovenskem jsou velmi dobré, překážky k mezilidským kontaktům jsou minimální, a proto nevidím žádný důvod, proč je zatížit nějakým návrhem, který by mohl vyvolat kontroverze na obou stranách. Jsme společně v Evropské unii a nemyslím, že potřebujeme nějaký užší svazek.
A: Podporujete vytvoření americké raketové základny v Česku?
Ano, jsem pro. Musíme čelit novým hrozbám typu íránského raketového programu. Je v našem zájmu posilovat euro-americké spojenectví. A v neposlední řadě základna může prospět rozvoji chudšího regionu, jakým je například Libavá. Těm, kdo pochybují, lze říci: od dnešních diskusí k možnému rozmístění radarů nebo raket uběhne ještě hodně času, který je vhodné využít k vysvětlení, proč něco takového má u nás a v Polsku smysl. Nebyli bychom ostatně první, ani poslední v Evropě, kdo se na protiraketové obraně podílejí. Například Britové nebo Dánové na těchto systémech s Američany již dávno spolupracují.
Petr Gandalovič, ministr pro místní rozvoj:
A: Kdo bude mluvit za Česko ve vztahu k EU? Vy nebo ministr zahraničí Vondra?
V oblastech vnitřní politiky ministr pro evropské záležitosti. V oblastech společné zahraniční politiky - ministr zahraničních věcí
A: Co uděláte proto, aby od příštího roku jezdili Češi po EU stejně jako třeba Němci, tedy bez kontrol na hranicích?
Budu se zasazovat o to, aby náš vstup do schengenského prostoru byl co nejméně problematický. Konkrétní opatření jsou však v kompetenci MV.
A: Máme zavést odvetná opatření vůči Německu a Rakousku a omezit jejich občanům možnost u nás pracovat? Ani když v roce 2009 tyto země svoje ochranná opatření prodlouží?
Na jednání je ještě čas. Já jen připomínám, že každá odvetná opatření se mohou obrátit proti tomu, kdo je zavádí.
Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví
A: Měl by stát nařizovat privátním lékařům, jakou mají mít pracovní dobu?
Stát určitě ne. Mělo by to být součástí smluvního vztahu zdravotní pojišťovny a lékařů.
A: Kdo má rozhodovat o tom, kteří pacienti dostanou nejdražší léky ať jsou potřebné pro přežití (u onkologických pacientů) či pro kvalitu života (u pacientů např. s revmatoidní artiritidou)?
Ze zákona musí být vše jasné. Nejdražší léky mají dostávat pacienti, kteří je nejvíce potřebují.
A: Má vláda ze státního rozpočtu platit pět miliard na přestavbu dětské kliniky v Praze-Motole?
Teprve přebírám ministerstvo, včetně agendy týkající se rozpočtu. Samozřejmě se budu podílet na tom pro příští rok - až poté je možné zaujmout stanovisko k investicím, včetně té, na kterou se ptáte.
Petr Nečas, ministr práce a sociálních věcí
A: Má mít člověk právo nepracovat a brát byť minimální státní podporu?
Kdo pracovat může a pracovat nechce, tedy aktivně nehledá práci, nemá nárok žádat od svých spoluobčanů aby mu na to přispívali.
A: V jakém poměru má být důchod k průměrnému platu?
Ve stávajícím průběžném systému by se měl poměr pohybovat minimálně na 42 procentech a blížit se 45 procentům.
A: Má by rodinné vstupné pro dva rodiče a dvě děti, jak je to obvyklé, nebo povinně i pro rodiny s třemi a více dětmi?
Já sám mám 4 děti a beru jako těžkou diskriminaci například to, když nemám právo jít do pražské zoo s rodinnou slevou. Ale není to jen zoo, celá řada institucí nepočítá s vícečetnými rodinami. Setkal jsem se s tím a myslím, že rodiny by neměly být diskriminovány.
Milena Vicenová, ministryně zemědělství
A: Má stát podporovat lidi za to, že se rozhodli žít na venkově?
Je v zájmu společnosti, aby venkovské oblasti zůstaly osídlené, aby v nich bylo dobře jak lidem, kteří na venkově žijí trvale, tak i těm, kdo na venkov jezdí za odpočinkem a rekreací. Nejde však o to, podporovat lidi za to, že se rozhodli žít na venkově. Podporu je nutné zaměřit na vytváření podmínek pro kvalitní život na venkově. Tím se rozumí nejen podpora péče o krajinu, nepotravinářské produkce, například pěstování energetických plodin, podnikatelských aktivit, cestovního ruchu, ale také zajištění služeb na venkově dostupné zdravotní péče, dopravy, internetu, a v neposlední řadě spolkového života.
A: Má stát zemědělce odškodňovat za přírodní katastrofy stát, nebo pouze pojišťovny?
U přírodních katastrof, které postihnou značnou část území státu a mají dopad na hrubý domácí produkt, je jistě účast státu namístě, samozřejmě po přesně zaznamenaných škodách a za definovaných podmínek. U škod menšího rozsahu nastupuje role pojišťoven. Je na zváženou, zda by do budoucna nemohla mít větší roli při pomoci zemědělců některá z fungujících institucí, například PGRLF (Podpůrný garanční, rolnický a lesnický fond).
A: Má stát nějak hlídat, kolik soukromí vlastníci lesů těží dřeva?
Zákon o lesích má za cíl "stanovit předpoklady pro zachování lesa, péči o les a obnovu lesa jako národního bohatství, tvořícího nenahraditelnou složku životního prostředí, pro plnění všech jeho funkcí" a pro podporu trvale udržitelného hospodaření v něm. Není záměrem omezovat nakládání soukromých subjektů s majetkem, nýbrž respektovat zásady trvale udržitelného hospodaření v lesích, a aby byly zachovány všechny funkce lesa a chráněny i vzácné lesní dřeviny.
Miroslava Kopicová, ministryně školství
A: Jste pro, aby se posunul začátek vyučování v základních školách z osmi na devět hodin?
Jsem pro to, aby školy měly stanoveno určité časové rozpětí, např. od 7 do 9 hodin, v jehož rámci by si samy určily začátek vyučování s přihlédnutím ke svým podmínkám a okolí. Toto rozpětí kromě toho podle mého názoru vůbec nemusí určovat ministerstvo, nýbrž třeba zřizovatelé škol.
A: Měl by plat učitele činit dvě stě procent průměrného platu?
Platy učitelů by se zajisté měly zvýšit, což by pomohlo mj. zvýšit i prestiž učitelského povolání, a tím i kvalitu výuky. Reálnou míru zvýšení platů je ovšem potřeba najít s přihlédnutím k řadě dalších věcí, například k reálným ekonomickým podmínkám, k výsledkům jednání s odbory apod. Jsem také zastáncem větší diferenciace učitelských platů v návaznosti na kvalitu práce jednotlivých učitelů.
A: Je mravné, když o tom, jakou školu bude člověk studovat, rozhodují přijímací zkoušky?
O tom, jakou školu bude člověk studovat, přijímací zkoušky nerozhodují. Ty rozhodují o tom, jestli někdo bude přijat na školu, kterou si vybral, ale už ne o tom, kterou jinou školu si má někdo vybrat. Otázka přijímacích zkoušek je složitější, než se na první pohled může zdát. Je třeba hledat správnou míru mezi dvěma nesprávnými extrémy: mezi absolutní libovůlí a absolutním limitováním. Ostatně přijímací zkoušky se dělají jen na některých školách, ne na všech.
Jiří Šedivý, ministr obrany
A: Měly by ve vysokých funkcích generálního štábu pracovat ženy?
Není důležité, zda na vysoké štábní funkci působí muž nebo žena, ale jestli je dotyčná osoba kompetentní po stránce vzdělání, výkonnosti, komunikačních schopností a manažerských dovedností. Pro ženu existuje přirozené omezení u bojových jednotek. Může se v nich uplatnit jen výjimečně prostě proto, že nesnese takovou fyzickou námahu jako muž. U štábních funkcí ale takové omezení neplatí. V armádě je v současnosti 12 procent žen, mezi nimi i několik podplukovnic. Doufám, že Armáda České republiky se někdy v budoucnu dočká i ženy v generálské hodnosti. Ostatně v jiných armádách NATO se nejedná o nic neobvyklého.
A: Mělo by se posoudit, zda Česko potřebuje gripeny a případně se jich zbavit?
Přestože si myslím, že existovaly i jiné, možná výhodnější možnosti, jak zajistit ochranu vzdušného prostoru České republiky než pořízení nadzvukových letounů a zejména gripenů, podpisem smlouvy o desetiletém pronájmu letounů JAS-39 Gripen byla jedna z těchto možností definitivně vybrána a na zvoleném řešení nelze nic změnit. Je třeba ale mít na paměti, že se jedná o řešení na omezenou dobu, přesněji do 30. září 2015. Máme několik let času na seriózní debatu, jak zajistit ochranu vzdušného prostoru poté, a já jsem připraven se jí účastnit. Rozhodnutí nebude záležet na mě, ale na mých nástupcích.
A: Měla by armáda otevřít veřejnosti velké vojenské prostory, například Brdy?
Souhlasím s tím, aby byly pro veřejnost zpřístupněny za účelem tzv. měkké turistiky ty části vojenských újezdů, kde civilním návštěvníkům nehrozí nebezpečí např. kvůli výskytu nevybuchlé munice. To se týká hlavně okrajových částí újezdů v turisticky atraktivních oblastech. Otevření celých vojenských újezdů pro veřejnost bez jakýchkoliv omezujících podmínek ale považuji za zcela nereálné.
Petr Kalaš, ministr životního prostředí
A: Měly by se i nejcennější přírodní rezervace otevřít veřejnosti?
Řada rezervací veřejnosti přístupná je. Záleží na podmínkách v konkrétní lokalitě. Jistě existují místa, která návštěvníci při ohleduplné prohlídce neohrozí, na druhou stranu pro řadu míst třeba rašeliniště by neomezený příval turistů znamenal riziko. Proto jsou velmi důležitá pravidla, která zajistí, aby turisté mohli přírodu obdivovat, ale nepoškodili ji například vymezení značených cest a naučných stezek k pohybu. Příkladem může být třeba nová zážitková trasa na šumavském Březníku.
A: Je třeba zahájit stavbu nějaké další dálnice?
To není úplně otázka pro ministra životního prostředí. Především je třeba dokončit rozestavěné úseky, samozřejmě se musí dbát na to, aby dopad na životní prostředí byl co možná nejmenší. U každé stavby je třeba uvážit její hospodárnost a ekologické dopady a zhodnotit, zda není například v daném úseku vhodnější využívat více železnice.
A: Měl by stát napodobit britskou vládu a vyhlásit a zaplatit program, který by naučil děti jezdit do školy na kole?
Jsem zastánce postupných kroků, zaměřených spíše lokálně. Stát a města by měly v první řadě dbát o to, aby cesty nejen do školy a nejen na kole byly bezpečné. V tom považuji nový silniční zákon za krok správným směrem. Jsem rád, že se stále více samospráv zapojuje do Evropského týdne mobility, který by měl přispět k tomu, aby se šetrná doprava stala jedním z důležitých témat právě na lokální úrovni. Města, která se do týdne mobility zapojí, musí totiž uskutečnit alespoň jedno trvalé opatření, které přispěje ke zklidnění dopravy. Ostatně MŽP také vydalo publikaci, která se bezpečnými cestami dětí do školy i pěšky a na kole zabývá.
Vlastimil Tlustý, ministr financí
A: Neměla by se peníze vynaložené na státní podporu stavebního spoření přesunout na podporu penzijního připojištění?
Součástí důchodové reformy, kterou chceme prosadit, jsou významné změny v oblasti důchodového připojištění, které by měly více lidí motivovat ke spoření vyšších částek. Stavební spoření patří do jiné kategorie podpory, zejména rodin, a jeho podobu zatím zachováme.
A: Měl by politik rozhodující o státních penězích předložit seznam svých někdejších obchodních partnerů či věřitelů?
Politik rozhodující o státních penězích by se měl chovat přesně podle litery příslušných zákonů a zveřejnit všechny informace, které tyto zákony vyžadují.
A: Je třeba přijmout euro?
Ano, v okamžiku, kdy to bude pro ČR a její občany výhodné. V této oblasti není vhodné nic uspěchávat.