Praha - Ministr dopravy Zdeněk Žák čeká od nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavla Kočici vyjednání slev u staveb, které byly v minulosti pozastaveny kvůli nedostatku peněz.
Řekl to ve středu při uvedení nového ředitele do úřadu.
Manévrovací prostor pro snížení cen ale není podle Kočici příliš veliký. Stavby mají platné smlouvy, nebude proto jednoduché zhotovitele přesvědčit, aby z dohodnutých cen a termínů ustoupili.
Důvodem pro hledání úspor je podle Žáka skutečnost, že pokud by se výběrová řízení na tyto stavby uskutečnila dnes, byla by cena poloviční.
"Máme jedinou možnost. Buď tam nestavět nikdy a vzdát se té stavby, nebo vyjednat s těmi vysoutěženými dodavateli aspoň nějaké slevy," uvedl Žák. Očekává přitom, že revizí smluv by stát mohl ušetřit stovky milionů korun. Konkrétní způsob, jakým má nový šéf ŘSD se staviteli jednat, ale nechal na něm.
První krokem bude vnitřní audit
Pozastaveno bylo 16 staveb z dob exministra Aleše Řebíčka za celkem 25 miliard korun. Velká část těchto staveb se spustila, nebo má spustit v průběhu letošního roku. Jde například o obchvat Chrudimi za 1,5 miliardy korun, úsek I/11 Ostrava, prodloužená Rudná k hranicím okresu Opava za 3,2 miliardy korun nebo úsek R6 mezi Lubencem a Bošovem.
Cena u těchto pozastavených staveb neustále narůstá o takzvanou valorizaci a odpovědnostní závazky. Cena rovněž pozastavené dostavby D11 do Hradce Králové, u které státu stále chybí všechny potřebné pozemky, narostla podle ŘSD téměř o 40 procent.
Prvním krokem, který chce nový generální ředitel uskutečnit, je vnitřní audit, který má na ředitelství najít slabá místa. "Já po pravdě řečeno nemám ještě detailní obraz o tom, jak to uvnitř této firmy vypadá," připustil nastupující šéf.
Zároveň uvedl, že počítá s provedením některých personálních změn. Je podle něj potřeba sestavit nový tým ze současných a nových odborníků a na tento tým delegovat větší pravomoci, než mají dosud, a zároveň od nich vyžadovat i větší odpovědnost.
Kočica byl jedním ze tří ředitelů podřízených organizací ministerstva dopravy, které v úterý šéf dopravního resortu jmenoval krátce po odvolání dosavadních ředitelů.
Na výměně se shodneme, tvrdí Žák
Z Ředitelství silnic a dálnic Žák odvolal Davida Čermáka, v Drážním úřadě nahradil dlouholetého šéfa Pavla Kodyma ředitelem odboru kolejových vozidel Jiřím Hanušem a z Ředitelství vodních cest odvolal Jana Skalického, kterého nahradil Lubomírem Fojtů.
Kočica byl členem brněnské ODS. Ze strany ale v polovině září vystoupil.
Na výměně ředitelů panuje podle Žáka politická shoda, a není tak pravděpodobné, že by jím instalované ředitele vítěz předčasných voleb obratem vyměnil.
Napříč politickým spektrem všichni vědí, že personální situace není uspokojivá, uvedl ministr a zároveň lídr pražské kandidátky SPOZ s tím, že zná názory všech dopravních odborníků ze stran, které mají šanci ve volbách uspět.
Zároveň ale připustil, že personální změny, které jsou v jeho kompetenci, s nikým neprojednával.