Praha - Čtyři dny trvalo, než pražský dopravní podnik vydal jména lidí, kteří jsou zodpovědní za rozdělení obřích odměn pro bývalý management firmy spojený s někdejším ředitelem Martinem Dvořákem.
Teď už je jasno. Drtivou většinu odměn podepisoval Jaroslav Stůj, který po Dvořákově odchodu provizorně na dva měsíce převzal jeho funkci a hlavně: Sám dostal zlatý padák, který pokladnu firmy dotované z veřejných peněz přišel na 2,8 milionu korun.
Stůjův bonus pak schválila Magdalena Češková, která jej zkraje letošního roku na šest týdnů nahradila.
Režie Stůj, realizace Češková
Sled rozhodování bohatýrských odměn, kdy sedm lidí dostalo dohromady 8,6 milionu korun, potvrdila Aktuálně.cz mluvčí dopravního podniku.
"Odměny podepsal tehdejší dočasně pověřený generální ředitel Ing. Stůj a Bc. Češková," stojí v oficiálních odpovědích Moniky Lojínové.
Případ nadstandardních odměn v městské firmě současně ukázal, že Praha minimálně do období, kdy Stůj končil, neměla dění ve své společnosti pod kontrolou.
Město sice vyslalo do dozorčí rady komunální politiky, kteří berou za svou práci až stovky tisíc ročně, všichni ale shodně tvrdí, že o odměnách neměli nejmenší tušení. Ještě v pátek podle zjištění Aktuálně.cz nevěděli ani to, kdo o nich rozhodl.
Češková: Už si to moc nepamatuju
Výpadek paměti ale zřejmě postihl i samotnou Magdalenu Češkovou, která milionový zlatý padák pro Ivo Stůje podepsala.
Manažerka teď tvrdí, že si na výši Stůjovy odměny nepamatuje. Nedokáže obhájit, proč mu miliony na cestu z dopravního podniku přiklepla.
"Mám dojem, že pro pana Stůje jsem to podepisovala já s někým z představenstva. Ani už nevím, jaká byla výše. Nemyslím si ale, že by ty peníze dostal pouze za dva měsíce, kdy byl ředitelem," sdělila Češková v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Stůjův odchod z funkce přitom magistrát zdůvodňoval slovy: "Bylo to kvůli neutěšené situaci v dopravním podniku."
O odměnách pro ostatní lidi z tehdejšího managementu Češková, která v dopravním podniku zastává vysoký post i po příchodu nového šéfa Vladimíra Liche, říká, že jsou nemravné.
"Pokud byly odměny pro několik málo lidí takto vysoké, rozhodně mi to nepřijde jako přiměřená částka, je to až nemravné," uvedla. "Ale ke konkrétním lidem se nechci vyjadřovat. Určitě jsem některé odměny podepisovala, ale už nevím, komu byly ani o jako částky šlo. Od té doby už uplynulo hodně času."
Stůj, klíčová postava příběhu s odměnami v dopravním podniku, zatím zjevně nechce nic komentovat. Z firmy odešel, s novináři se nebaví. Telefon v uplynulých dnech nebral a na SMS zprávy nereagoval.
Nač je dozorčí rada?
Pražský dopravní podnik, v němž policie vyšetřuje několik podezřelých kauz spojených s hospodařením, město v posledních letech dotuje plus minus třinácti miliardami korun ročně. Další peníze získává z evropských dotací na investice.
Město si přitom ve firmě minimálně donedávna nedokázalo ohlídat ani to, jak jsou honorováni lidé z managementu. Členové dozorčí rady dopravního podniku bez výjimky shodně tvrdí: výše prémií nás šokovala, neměli jsme o tom žádné tušení.
Většinu členů dozorčí rady přitom nominovalo právě město, aby mělo přehled o dění ve firmě. A jak je to ve skutečnosti?
"Kategoricky prohlašuji, že dozorčí rada neměla o těchto odměnách žádnou informaci a já bych nikdy pro takové odměny nehlasoval," říká například předseda dozorčí rady Jiří Nouza (TOP 09).
Nic netušil podle svých slov ani místopředseda rady David Vodrážka (ODS): "Je to nehoráznost a dozorčí rada o tom neměla ani tušení... Dále mě zajímá, kdo o podobných odměnách rozhodl a jaké ´mimořádné pracovní úkoly´ uvedení zaměstnanci udělali."
Stejně mluví i další člen kontrolního orgánu podniku Jiří Obitko, který současně poodhaluje praxi, jak to v městské firmě chodilo. "Za poslední rok se na dozorčí radě nic takového neřešilo. Pokud odměny navíc vycházejí z platných předpisů nebo jde o odstupné ze zákona, tak to dozorčí rada neschvaluje, podepíše to pouze vedení. Dozorčí rada to pak vidí až jako celek při celkovém vyúčtování hospodaření," uvedl.
Radní Aleksandra Udženija (ODS) to za město shrnula lapidárně: "Bývalé vedení podniku si tam dělalo, co chtělo." A dodala: "Jsem přesvědčená, že kdyby o tom dozorčí rada věděla, stoprocentně by zasáhla. Doufáme, že nový ředitel tam konečně udělá pořádek."
Aby však bylo jasno: příběh s odměnami se odehrál poté, co současná koalice na magistrátu vyměnila dozorčí radu, aby v ní měla své lidi. A poté, co podnik řídili - byť provizorně - lidé vybraní právě vládnoucími politiky Prahy.
Zástupci města teď slibují, že prosadí větší vliv dozorčí rady na odměny. "Takovéto věci by měla příště určitě schvalovat rada. Naším cílem je dotáhnout tu změnu do důsledného modelu, kdy je nejsilnějším orgánem dozorčí rada," prohlásil náměstek primátora Pavel Richter (TOP 09).
Dozorčí rada inkasuje stovky tisíc
Politici si přitom v kontrolních orgánech městských společností - včetně dopravního podniku - ročně přicházejí až na stovky tisíc ročně.
Člen dozorčí rady dopravního podniku pobírá měsíčně osm a půl tisíce, místopředseda necelých třináct tisíc a předseda sedmnáct tisíc korun. Kromě toho v minulých letech pobírali také odměny.
Údaje za rok 2010 například ukazují, že předseda dozorčí rady si přišel na 205 920 korun tabulkového platu ročně. K tomu ještě dostal jedenapadesát tisíc korun odměnu. Celkem tak v dopravním podniku inkasoval 257 tisíc korun, a to za pouhých deset jednání, která se v tomto roce odehrála.
Za loňský rok tyto prémie vyplaceny nebyly, podle sdělení magistrátu ani nebudou.