Pendolino neuspělo, ČD přesto znovu nakupují za 6 mld.

Petr Holub
23. 1. 2012 6:01
Za 16 souprav Railjet zaplatí 6 miliard. Neumí doložit, že se vrátí jediná koruna
Railjet pro České dráhy testuje Siemens v Rakousku.
Railjet pro České dráhy testuje Siemens v Rakousku. | Foto: wikipedia.org

Praha - Během března začne vídeňská vagónka Siemens dodávat Českým drahám rychlíkové soupravy Railjet. Za šestnáct souprav zaplatí dráhy šest miliard korun včetně DPH. Neexistuje přitom garance, že se investice státem ovládaným drahám kdy vrátí na příjmech.

Zakázku navíc provázela řada nejasností. Počínaje volbou dodavatele bez tendru, přestože existoval výrobce s nižší nabídkou. Anebo praktickými problémy dodavatele souprav s jejich provozováním, za něž si vysloužil kritiku. Až po nevysvětlené rozhodnutí antimonopolního úřadu, který po personální rošádě sporný tendr náhle bez výhrad potvrdil.

České dráhy tak po kritizovaném nákupu souprav Pendolino, jejichž provoz dodnes dotují, znovu mají před sebou obří zakázku, jejíž smysl nedokážou jasně vysvětlit a obhájit.

Dluh a kdo ho zaplatí

Boj s korupcí přitom podle předsedy Věcí veřejných Radka Johna funguje. "Teď mají všichni takovou hrůzu, že ty domluvy, jaké bývaly - tady šlohneme miliardu, tady dvě - už nefungují. Poslední velká loupež byla tři dny před volbami, kdy Fischerova vláda schválila šest a půl miliardy na ubytovnu sestřiček ve vojenské nemocnici," prohlásil John v prosinci v regionálních Denících.

Jen půl roku předtím se však uskutečnila jiná šestimiliardová zakázka v dopravním resortu, který mají Věci veřejné na starosti. Státní podnik České dráhy se zadlužil, aby mohl koupit právě soupravy Railjet.

Železniční experti nedokážou vysvětlit, proč je nákup souprav výhodnější než například odsuzovaná stavba zmíněné ubytovny.

Finanční bilanci investice shrnuje jednoduchá rovnice. Dráhy budou během deseti let odepisovat 600 milionů z nákupní ceny. Protože nevykazují zisk, neušetří tím na daních, ale jenom prohloubí ztrátu, kterou uhradí daňoví poplatníci.

Státní podnik odmítá odpovědět na otázku, jaký čeká z nasazení nových souprav zisk: "České dráhy mají business plán, jeho obsah ale představuje obchodní tajemství Českých drah," vysvětluje mluvčí Petr Šťáhlavský.

Nákupem Railjetů tak České dráhy opakují případ Pendolino, o němž nedávno informoval deník Insider. Na jejich provoz ČD ročně doplácejí 600 milionů.

Scénář Pendolino

Insider o Pendolinu
Autor fotografie: České dráhy

Insider o Pendolinu

  • České dráhy zakrývají, že na projektu Pendolino ztrácejí ročně 600 až 800 milionů korun.
  • Dráhy totiž musí odepisovat vysoké vstupní náklady. Za nákup expresních souprav zaplatily 4,4 miliardy, další tři miliardy stály náhradní díly a speciální depo včetně myčky, které bylo postaveno v jižní části odstavného nádraží Praha-Vršovice.
  • Neúspěch expresních souprav Pendolino způsobil nezájem okolních zemí využívat italské vozy k tranzitu na delších trasách, například z Hamburku do Benátek. Právě poplatky cizích dopravních společností za zajištění dopravy na cizím území měly přinést projektu Pendolino skutečný zisk.
  • Soutěž na nákup rychlíků Pendolino vyhlásily České dráhy v roce 1995, první soupravy však dorazily do Česka až o osm let později a do běžného provozu byly nasazeny v roce 2008.
  • Dráhy projekt hájí větou, že vlaky SC Pendolino jsou provozně v zisku, expert Zdeněk Žák, v roce 2009 náměstek ministra dopravy, obhajobu odmítá: "To není účetní termín a v bilanci Českých drah se vůbec neobjeví," zdůrazňuje.

Více v deníku Insider.

Railjet (užívá se i název Viaggio Comfort) je rychlíková souprava, která má 408 sedadel. Odpovídá tak vlaku s pěti nebo šesti vagóny, lokomotiva ani "vagóny" se přitom nemohou rozpojit a souprava musí být vždy nasazena jako celek, podobně jako německé ICE. Na rozdíl od ICE, které je postaveno pro rychlost 320 kilometrů, mohou Railjety dosáhnout 230 kilometrů.

Nové soupravy mohou jezdit po tuzemských kolejích a České dráhy je například chtějí nasadit na trať mezi Prahou a Ostravou proti konkurenčním rychlíkům Student Agency.

"Tím však nevydělají ani korunu navíc. Maximálně mohou vydělat stejně jako současné vlaky, pokud by nikdo nejezdil se Student Agency," upozorňuje bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák.

Zaplatí cizina

České dráhy chtějí Railjety také nasadit na zahraničních tratích. Provoz tuzemských vlaků v cizině budou platit podle evropských zvyklostí zahraniční společnosti a právě tím se má investice vrátit.

"Jedná se o sériově vyráběné a schválené vlakové soupravy v Rakousku, Německu, Maďarsku a ve Švýcarsku," upozorňuje Šťáhlavský, že Railjety nedopadnou jako pendolina, která dnes jezdí pouze dvakrát týdně do Žiliny.

Railjety chtějí dráhy nasadit na tratích do rakouského Grazu a německého Hamburku, mluvčí Šťáhlavský však připouští, že zatím nic domluveno není. "Ohledně nasazení vlaků v zahraničí vede naše společnost jednání s partnerskými zahraničními dopravci," vysvětluje.

Dnešní České dráhy vydělávají pouze na třech vlacích, které denně jezdí do Berlína. "Pro tento úkol nové soupravy od Siemense nepotřebují," míní exnáměstek Žák. Němci se podle něho navíc snaží omezit platby cizím drahám, a proto chtějí pouštět české soupravy pouze do Drážďan.

Přirážka za neprodejnost

Podezření na nehospodárnost při nákupu Railjetů vzniklo během výběrového řízení v první polovině roku 2011.

České dráhy tehdy nevypsaly veřejnou soutěž, ale přímo oslovily Siemens. Postup zdůvodnily tím, že nabídka Siemensu byla "mimořádně výhodná".

České dráhy skutečně získaly Railjety v rámci dodávky pro rakouské dráhy ÖBB, které si od Siemensu objednaly 67 souprav.

Rakouské soupravy jsou nasazeny na tratích z Vídně do Mnichova, Curychu, Grazu a Budapešti, vzbudily ale značnou kritiku. Mimo jiné z toho důvodu, že jejich kapacita čtyř set sedadel nejde změnit, a vlaky proto někdy jezdí prázdné a jindy nestačí zájmu.

I proto ÖBB přenechaly čtvrtinu objednávky Českým drahám a tuzemský dopravce zřejmě využil množstevní slevu. Přesto Češi zaplatili za soupravu 12,5 milionu eur bez DPH - to je o 350 tisíc eur víc než Rakušané.

Další nevýhody

Ve skutečnosti je nevýhoda oproti Rakušanům ještě větší.

Rakouská vláda totiž podmínila zakázku tím, že Siemens vlaky vyrobí ve Vídni, a tím kompenzovala ztrátu svých státních drah.

Projekt Railjetů navíc naráží na to, že jiné země nechtějí soupravy kupovat.

Vedle nevhodné kapacity vadí případným kupcům vysoké provozní náklady například na elektřinu. Jedinou výjimkou jsou Češi, kteří zaplatili plnou cenu, i když Siemens měl vlaky již vyrobené.

Konec náměstka Rudoleckého

Proti nejnovější zakázce Českých drah protestoval tuzemský výrobce vlaků Škoda Transportation.

Plzeňský podnik loni v červenci upozornil antimonopolní úřad, že vlaky pro dvousetkilometrovou rychlost a se stejnou kapacitou může dodat za cenu do jedenácti milionů eur. Nabídka Siemensu podle této sumy tedy nebyla "mimořádně výhodná". Neboli: České dráhy neměly důvod obcházet pravidla veřejné soutěže.

Náměstek antimonopolního úřadu Kamil Rudolecký vydal osmého srpna předběžné opatření, kterým oddálil podpis smlouvy se Siemensem. Použil standardní postup, aby úředníci mohli případ důkladně prozkoumat.

Předseda úřadu Petr Rafaj (do roku 2009 poslanec ČSSD) však postup Rudoleckého odsoudil a náměstek poslední den v srpnu rezignoval. "Nechtěl jsem si nechat zasahovat do svého rozhodování," zdůvodnil Rudolecký svůj odchod.

Rafaj okamžitě jmenoval novou náměstkyni Evu Kubišovou, která tři dny po svém nástupu zrušila celé správní řízení, a odstranila tak Českým drahám před podpisem smlouvy se Siemensem poslední překážku.

 

Právě se děje

Další zprávy