Praha - Při pilotním celoplošném testování v prosinci loňského roku dopadly nejhůře testy z angličtiny pro žáky 5. tříd. Naopak nejlépe si školáci vedli v češtině.
U testů z anglického jazyka byla přitom dokonce vypuštěna poslechová část, o jejímž zařazení se původně uvažovalo.
Vyplývá to z prvních výsledků, které má deník Aktuálně.cz k dispozici.
Do klubu těch nejlepších, tedy žáků s percentilem 80 až 100 %, se v angličtině pro páté třídy dostalo pouze kolem dvou procent škol, což ukazuje na významné rozdíly mezi nimi.
V případě devátých tříd byla už situace o něco vyrovnanější - mezi nejlepšími bylo 11 % škol. Přesto to ukazuje na výrazné nůžky ve výuce cizího jazyka mezi testovanými školami.
Těch se zúčastnilo celkem 104, otestováno v nich bylo celkem 3792 žáků (1689 v 5. ročníku a 2103 v 9. ročníku).
Vzhledem k výsledkům se může zdát paradoxní skutečnost, že otázkám z angličtiny pro páté třídy věnovali žáci nejméně času ze všech typů testů - průměrně 1:15 minuty na úlohu. Nejdéle pak, 2:52 minuty na úlohu, strávili žáci devátých tříd nad početními úlohami.
Z analýzy výsledků také vyplývá, že úloh by mohlo být za stejnou dobu trvání testu o něco více.
Papír, nebo počítač?
Otázka panovala také ohledně rozdílů ve výsledcích papírových a elektronických testů. Podle výsledků pilotního testování se ukázalo, že u určitých typů úloh má elektronická i tištěná podoba testu konkrétní vliv na výsledek.
Potvrdilo se též očekávání, že pravděpodobnost rozdílu v úspěšnosti u obou forem testu je tím vyšší, čím delší je rozsah úlohy. V další fázi testování tak bude uplatňována tendence držet se spíše menší délky.
Nicméně výraznější rozdíly mezi papírovou a elektronickou formou byly zaregistrovány pouze u osmi otázek z celkem 99.
Co bude dál?
Po otestování technické připravenosti systému budou v rámci generálky celoplošného testování v roce 2012 testovány další aspekty testů, zejména styl a forma zadaných úloh.
Řešit se bude otázka diferenciace zadání otázek, která by umožnila vyvodit nějaké závěry i pro nadprůměrné žáky. Otázkou je, zda se opět dostane na přetřes možné využití těchto testů místo přijímacích zkoušek na střední školy.
Další otazník visí nad zařazením otevřených úloh, které během pilotního testování mnoho žáků zaskočily.
Předpokládají se tři varianty pro český jazyk, matematiku a angličtinu a po jedné variantě pro němčinu a francouzštinu. Testy z němčiny a francouzštiny nebudou pro páťáky zatím vytvářeny.
Posledně jmenovaný jazyk, francouzština, navíc zatím podle analýzy vypadl z možnosti využít ho namísto mezinárodně uznávané zkoušky.