Ostrava - Dopravní podnik města Ostravy se přidal k dalším třem městům v republice a zavádí SMS jízdenky, které si mohou cestující koupit přes mobilní telefon.
Dopravce si od toho mimo jiné slibuje, že ubyde černých pasažérů, kteří tvrdí, že si chtěli jízdenku koupit, avšak dosud často nemají kde.
"Službu připravujeme ke spuštění 1. října," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.
Od listopadu 2007 fungují SMS jízdenky v Praze, od minulého roku také v Ústí nad Labem a od letošního května v Českých Budějovicích.
V Ostravě bude systém podobný jako v těchto místech. Cestující odešle ze svého mobilního telefonu na speciální mobilní číslo dopravce určenou textovou zprávu. Během několika vteřin by měl za ní dostat SMS jízdenku, kterou se může prokázat i revizorovi.
Sedmdesát minut za 25 korun
"SMS jízdenka bude na sedmdesát minut a bude stát 25 korun, zlevněná verze bude za 15 korun," doplnil Albrecht.
U řidiče stojí jízdenka stejně - 25 pět korun, ale je na hodinu. Obyčejná papírová na patnáct minut se prodává za dvanáct, hodinová za dvacet korun.
Například v Českých Budějovicích stojí třicetiminutová SMS jízdenka dvacet dva korun, celodenní je za šedesát. Cestující v Praze zaplatí za devadesát minut dvacet šest korun. Základní papírová jízdenka na sedmdesát pět minut stojí stejně.
Nejlevnější SMS jízdenka je v Ústí nad Labem. Čtyřicetiminutová stojí patnáct korun.
"Jde o alternativní způsob nákupu jízdenek. Věříme, že si ho mnozí cestující oblíbí. Odpadne věčný problém s hledáním mincí při nákupu jízdenky u řidiče," uvedl mluvčí ostravského dopravce Albrecht.
"Očekáváme také, že novinka by mohla snížit počet lidí, kteří jezdí bez jízdenky," doplnil.
Větší dostupnost, větší poctivost
Například v Českých Budějovicích si mohou lidé kupovat i takzvané datové jízdenky. Je to však trochu komplikovanější systém.
Cestující, který si koupí datovou jízdenku, musí mít v mobilu aktivován datový tarif. SMS jízdenky lidé zatím využívají mnohem více než jízdenky datové.
"Můžeme to přičíst zejména tomu, že datová jízdenka vyžaduje o něco více technické zdatnosti a trpělivosti při počáteční instalaci příslušné aplikace do mobilního přístroje... Navíc tato technologie je úplnou novinkou a její rozšíření tedy vyžaduje určitý čas," řekla vedoucí marketingu českobudějovického dopravního podniku Ivana Štěpková.
Dopravce v Českých Budějovicích zavedl opatření, které by mělo zabránit zneužívání SMS jízdenky. Kvůli tomu, aby si lidé nekupovali jízdenku až poté, co uvidí revizora, začíná platnost SMS jízdenky až dvě minuty po té, co ji cestující obdrží.
V Ústí nad Labem zase na SMS jízdenky nespoléhají zcela.
"Cestující musí mít u sebe i jiný jízdní doklad, napříkald papírovou jízdenku. Co kdyby vypadla síť? Stát se může cokoliv," vysvětlovala zaměstnankyně podniku na bezplatné informační lince.
Jestliže si někdo jízdenku omylem vymaže, může si za několik korun nechat poslat duplikát.
Telefon jako platební karta
Zpočátku si lidé stěžovali, že na jízdenku čekali na zastávce někdy hodně dlouho. Teď si tuto službu mnozí chválí. "Je to skvělá věc. V trafikách jsou frotny, u automatů také, někdy ani nefungují nebo nemám drobné," líčila Jana Oplachová z Ostravy, která si kupuje SMS jízdenky při občasných jízdách v ;pražských tramvajích.
Úplně novou technologii, která se zatím nikde v Česku nepoužívá, zkouší Plzeň. Telefon se přiloží v tramvaji k odbavovacímu terminálu, který si stáhne peníze jako u platební karty a vytiskne i doklad o zaplacení.
Předtím si však musí cestující založit zvláštní účet a nahrát si do telefonu speciální platební program, přes který se peníze stahují.
Tento systém však zatím funguje jen na dvou typech mobilních telefonů Nokia. Od příštího roku by ho mohli lidé v Plzni využívat v dopravě i jinde.