Praha - Čeští učitelé proti mezinárodnímu průměru tráví za katedrou méně času, než je mezinárodní průměr. Naopak více času jim zabere plánování a příprava vyučovací hodiny.
Na pracovní dobu učitelů a její rozvržení se v aktuálním zpravodaji zaměřila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Průzkumu TALIS se zúčastnilo 24 členských zemích OECD a dalších deset partnerských států.
Podle údajů přepočtených na šedesátiminutové, nikoliv vyučovací hodiny, učitelé v těchto zemích přímou prací s dětmi průměrně tráví 19,3 hodiny týdně.
V Česku je to 17,8 hodiny. Například v Chile učitelé učí 26,7 hodiny týdně a v Norsku naopak jen 15 hodin.
Čeští učitelé se přípravují na výuku 8,3 hodiny týdně
Učitelská práce nespočívá jen v přímém vyučování. OECD uvádí, že práce ve třídě představuje zhruba polovinu pracovní doby učitele.
Z dalších pedagogických činností zabírají nejvíce času plánování a příprava na hodiny a opravování a známkování písemných prací.
Čeští učitelé tráví přípravou na vyučování 8,3 hodiny týdně, to je o 1,2 hodiny nad mezinárodním průměrem. Více času přípravě věnují například portugalští a japonští učitelé, naopak ve Finsku je to jen 4,8 hodiny týdně.
Opravování a známkování tuzemským pedagogům zabere 4,5 hodiny týdně, průměr je 4,9 hodiny. Ve Finsku jsou to přibližně tři hodiny, v Portugalsku 9,6 hodiny.
Učitelé si v Česku umí zajistit pořádek ve třídě
Pro úspěch vyučovacího procesu je podle OECD zásadní klima ve třídě. Třídy a školy s horším klimatem jsou méně efektivní, protože učitelé musejí trávit více času udržováním kázně na úkor výuky. Průměrně jim to zabere 13 procent času.
Česko patří ve srovnání se zahraničím k zemím, kde zajištění pořádku ve třídě ukrajuje učitelům poměrně málo času. Polovina učitelů uvedla, že je to méně než pět procent vyučovací hodiny, tedy pod tři minuty. Naopak polovina učitelů v Brazílii, Malajsii a Singapuru umravňováním žáků tráví přes 15 procent času.