OECD: Čeští učitelé méně učí a více se připravují na výuku

ČTK ČTK
13. 3. 2015 16:55
Průzkum se zaměřil na pracovní dobu učitelů. Zjišťoval kolik času věnují učení, přípravě na výuku, opravě školních prací nebo udržování pořádku během hodin.
Učitel při výkladu (ilustrační foto)
Učitel při výkladu (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Čeští učitelé proti mezinárodnímu průměru tráví za katedrou méně času, než je mezinárodní průměr. Naopak více času jim zabere plánování a příprava vyučovací hodiny.

Na pracovní dobu učitelů a její rozvržení se v aktuálním zpravodaji zaměřila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Průzkumu TALIS se zúčastnilo 24 členských zemích OECD a dalších deset partnerských států.

Podle údajů přepočtených na šedesátiminutové, nikoliv vyučovací hodiny, učitelé v těchto zemích přímou prací s dětmi průměrně tráví 19,3 hodiny týdně.

V Česku je to 17,8 hodiny. Například v Chile učitelé učí 26,7 hodiny týdně a v Norsku naopak jen 15 hodin.

Čeští učitelé se přípravují na výuku 8,3 hodiny týdně

Učitelská práce nespočívá jen v přímém vyučování. OECD uvádí, že práce ve třídě představuje zhruba polovinu pracovní doby učitele.

Z dalších pedagogických činností zabírají nejvíce času plánování a příprava na hodiny a opravování a známkování písemných prací.

Čeští učitelé tráví přípravou na vyučování 8,3 hodiny týdně, to je o 1,2 hodiny nad mezinárodním průměrem. Více času přípravě věnují například portugalští a japonští učitelé, naopak ve Finsku je to jen 4,8 hodiny týdně.

Opravování a známkování tuzemským pedagogům zabere 4,5 hodiny týdně, průměr je 4,9 hodiny. Ve Finsku jsou to přibližně tři hodiny, v Portugalsku 9,6 hodiny.

Učitelé si v Česku umí zajistit pořádek ve třídě

Pro úspěch vyučovacího procesu je podle OECD zásadní klima ve třídě. Třídy a školy s horším klimatem jsou méně efektivní, protože učitelé musejí trávit více času udržováním kázně na úkor výuky. Průměrně jim to zabere 13 procent času.

Česko patří ve srovnání se zahraničím k zemím, kde zajištění pořádku ve třídě ukrajuje učitelům poměrně málo času. Polovina učitelů uvedla, že je to méně než pět procent vyučovací hodiny, tedy pod tři minuty. Naopak polovina učitelů v Brazílii, Malajsii a Singapuru umravňováním žáků tráví přes 15 procent času.

 

Právě se děje

Další zprávy