Praha - Obchodníci, kteří u soudů zažalovali majitele nákupních center za to, že jim za astronomické nájemné nejsou schopni zajistit zákazníky, neuspěli.
Rozhodčí soud při Hospodářské komoře už řešil desítky takových sporů a zpravidla vítězně odchází pronajímatel - tedy obchodní centrum. Redakci Aktuálně.cz to potvrdila tajemnice rozhodčího soudu Marie Moravcová.
"Takový je trend. Spory většinou dopadají v neprospěch nájemců prodejních prostor. Znalci docházejí k tomu, že nedostatek zákazníků či současný pokles kupní síly patří mezi podnikatelská rizika, se kterými musí počítat všichni a nemůže je nést jenom pronajímatel," řekla Moravcová.
Nájemné se měsíčně pohybuje v řádu statisíců korun za jeden obchod. Jednotlivá nákupní centra ani obchodníci ale nechtějí přesnou výši zveřejňovat. Záleží na konkrétní lokalitě, výměře obchodu i umístění v centru.
Rozhodci soudu při Hospodářské komoře řeší mnoho desítek takových žalob. "Jen u jednoho centra v Praze jich byly asi tři desítky," říká Moravcová s tím, že další žaloby přišly z ostatních velkých měst.
Provozovatelé butiků viní obchodní centra z toho, že se nesnaží zákazníky do center přilákat.
V jednom konkrétním případě provozovatel butiků chtěl uhradit ztrátu za oblečení, kterým se předzásobil a neprodal ho, protože nákupní galerie nebyla tak navštěvovaná, jak si představoval. Oblečení ale mezitím vyšlo z módy a nyní je téměř bezcenné.
Podle odhadů odborníků mají v Praze největší problémy s nedostatkem návštěvníků nákupní galerie Nové Butovice, Šestka v Ruzyni či Eden ve Vršovicích. Obchodní centrum ve Stodůlkách pak dokonce jako první v zemi zanedlouho definitivně zavře. Objekt chce koupit rakouský řetězec s levným nábytkem Möbelix.
Uspěly restaurace, kterým slíbili kino
Ne všechny žaloby na obří obchodní centra jsou ale předem odsouzeny k neúspěchu. Uspěli třeba obchodníci, kteří u soudu prokázali, že jim majitel slíbil, že v centru bude kino, a slib nedodržel.
"To byla jiná situace. Týkalo se to pražského obchodního centra, ve kterém se majitel smluvně zavázal vybudovat kino. Nesplnil to, a poškodil tak provozovatele restaurací a kaváren, kteří s kinem počítali," vysvětluje Moravcová.
V současné době je na území České republiky umístěno již přes 250 nákupních center různých typů i velikostí. V 10 případech se přitom jedná o nákupní centra s více než 100 nájemci a dalších 40 moderních nákupních komplexů s více než 50 provozovateli.
Když boom začínal, přistoupili obchodníci často na obrovské nájmy a nevýhodné smlouvy, jen aby se do centra jejich obchod dostal. Nyní se situace obrací a výše nájmu už se například stanovuje podle obratu, který obchodník má.