Nový šéf tiskárny cenin: Cihličky vydražíme na charitu

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
13. 8. 2014 18:55
Zaměříme se na stravenky a čipové karty, říká ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák v rozhovoru.
Ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák
Ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Pavel Novák sedí v křesle generálního ředitele Státní tiskárny cenin přes dva měsíce a podle svých slov se zatím prakticky nezastavil.

Pověst podniku pošramotila aféra jeho předchůdce Richarda Bulíčka s rozdáváním zlatých cihliček za miliony korun, kvůli které ministerstvo financí dokonce podalo trestní oznámení.

Podobný průšvih už podle Nováka nehrozí - klienti dostanou maximálně kalendář za dvě stovky. Nový šéf se chce zaměřit hlavně na to, aby tiskárna dokázala vydělat víc v komerčním sektoru.

"Důležitou roli by měla hrát také čipová karta i s nějakým vybavením. Určitě na to najdeme různé aplikace, které by se daly využít," popisuje Novák své plány v rozhovoru pro deník Insider.

Insider: Jak se vyvíjí kauza zlatých cihliček?

Pavel Novák: Já vím zatím jen to, co je veřejně známé z tisku. Trestní oznámení podalo ministerstvo na konkrétní osoby a já to s ministerstvem neprobíral. Občas se tu objeví požadavek orgánů činných v trestním řízení na součinnost, tak jim ji poskytujeme. Cihličky jako takové jsou v trezoru a budou tam, dokud šetření neskončí. Poté se s nimi nějak vypořádáme, pravděpodobně je nabídneme v nějakých aukcích na dobročinné účely.

V médiích se objevila informace, že cihličky měly sloužit k získávání zakázek, a že si to zaměstnanci dokonce psali do žádanek. Narazil jste na něco takového?

Já jsem viděl jenom inventurní sestavy, kde žádná podobná vysvětlení nejsou. Nemohu tedy potvrdit, že to tak bylo.

Jsou teď dárkové předměty v tiskárně tabu?

Jako hlavní dárkový předmět jsme zvolili sérii kalendářů. Právě se vyrábí a myslím, si, že je to vhodný – řekl bych spíše upomínkový – předmět. Je to běžný kalendář za 200 korun a odpovídá tomu, že jsme ceninová tiskárna. Ostatní motivátory k uzavírání smluv tady nepěstujeme, musíme se protlačit kvalitou našich produktů, nikoli dárečky.

Ministr financí po odvolání vašeho předchůdce Richarda Bulíčka nařídil audit, jak to s ním vypadá?

Nejdříve musíme vypsat veřejnou zakázku. Teď jsme ve fázi, kdy máme sestavené zadání a je otázka tohoto týdne, kdy bude zadání vystaveno. Audit bude mít dvě části – za prvé se chceme podívat na výsledky hospodaření za uplynulé tři roky, zjistit, jak se nakládalo s majetkem. A druhá část jsou právní aspekty - jak se pořádaly soutěže, jaké jsou dodavatelské a odběratelské smlouvy. Předpoklad je, že ke konci září bychom měli mít vysoutěženo, takže výsledky by mohly být někdy na konci roku.

Máte už teď nějaké indicie, že tam bylo něco v nepořádku kromě zlatých cihliček?

Zatím jsme na nic dalšího nenarazili, ale nevylučuji to.

A jak se díváte na stav hospodaření podniku?

Co se týká čísel, tak je to všechno v plánu nebo nad plán. Určitě jsou tu ale rezervy, a to jak na příjmové, tak na nákladové stránce. Tiskárna má portfolio produktů pro státní správu i pro komerční sféru a tam by se jednoznačně dalo podniknout více. Pracujeme na strategii na příštích několik let a mám ambice rozšířit portfolio o některé služby, a to nejenom v Česku, ale i v zahraničí.

O co konkrétně půjde?

Určitě jsou to stravenky, zvláště v zahraničí je těch stravenkových firem více. Důležitou roli by měla hrát také čipová karta i s nějakým vybavením. Určitě na to najdeme různé aplikace, které by se daly využít. Já jsem původně z IT sektoru, takže chci i v tomto přijít s novými věcmi. Už máme zkušenost s výrobou občanských průkazů, cestovních pasů, kde je čip s biometrickými údaji, řidičských průkazů.

Chtěli byste nabízet pouze fyzický nosič, nebo i službu?

I službu, tedy nejen tu kartu vyrobit, ale provozovat i systém na ní. Určité zkušenosti s tím tiskárna má, ale je to jedna z oblastí, kde by se služby daly rozšířit. Například s ministerstvem dopravy bychom se měli začít vážně bavit o tom, že by i malý technický průkaz byl na čipové kartě. Zároveň by se na ni mohlo nahrávat i pojištění vozidla. Umím si představit i variantu s dálničními kupony.

Neměli byste třeba zájem o opencard?

Napadlo mě to, ale není to jen otázka mého nápadu, je potřeba širší debata. Zatím jsme se tím nezabývali.

Říkal jste, že chcete expandovat do zahraničí. Máte už vytipované nějaké konkrétní země?

Máme, ale nechám si je zatím pro sebe. Nemusí to být jen Evropa, v oblasti dokumentů to mohou být i státy mimo Evropu.

Říkal jste, že rezervy jsou i na výdajové stránce. Kde by se dalo ušetřit?

Tiskárna má 1,7 miliardy obrat, takže je to dostatečně silný partner na to, aby si nakupoval materiál napřímo a aby si spoustu věcí dělal sám. Máme zakázky, kde uděláme polotovar, pošleme ho někam jinam, polotovar se vrátí zpátky, my na něm zase něco uděláme, předáme to dalšímu a pak je to teprve u koncového zákazníka. Takže v tomto řetězci se dá ušetřit – nakupovat napřímo a činnosti zajišťovat tady.

Rozhovor vyšel 13. srpna 2014 v sesterském deníku Insider.

 

Právě se děje

Další zprávy