Nové hlavní nádraží? Ode dneška za 5 let

čtk, ves
14. 12. 2006 13:00
Praha - Největší nádraží v republice se dočkalo léta odkládané rekonstrukce. Uvnitř: FOTOGALERIE
I tak může vypadat hlavní nádraží, ale až za pět let.
I tak může vypadat hlavní nádraží, ale až za pět let. | Foto: Grandi Stazioni

Oprava budov pražského hlavního nádraží slavnostně začala dnes dopoledne.

Rekonstuovat se bude ve čtyřech etapách. Vše podle odhadů přijde na miliardu korun.

Během pěti let se má nádraží změnit v moderní centrum s obchody, restauracemi a bankami, které budou využívat nejen pasažéři, ale i obyvatelé Prahy.

Plány představila v listopadu společnost Grandi Stazioni (GS), která je investorem stavby. "Chceme nádraží nejen opravit, ale především otevřít pro všechny obyvatele a začlenit do života metropole," řekl generální ředitel GS Enrico Aliotti.

Obnova nádraží bude trvat celých pět let, protože stavebníci musí zachovat vlakový provoz v plném rozsahu a narušen nesmí být ani provoz metra.

Dalším důvodem je zchátralost secesní Fantovy budovy, kde je nutné provést důkladné restaurátorské práce. Návrat společenského života do původní budovy je jedním z cílů rekonstrukce.

Italové rekonstrukci zaplatí výměnou za 30letý pronájem

Grandi Stazioni investuje jednu miliardu korun, z toho si 500 milionů půjčí od Živnostenské banky, druhou polovinu zaplatí z vlastních zdrojů. Na oplátku dostane budovy hlavního nádraží do 30letého pronájmu a bude komerčně využívat veškeré plochy.

Historie nádraží

  • 19. století: V provozu je nádraží od 14. prosince 1871, kdy z něj započal provoz Dráhy císaře Františka Josefa na jih do Benešova, Tábora a Vídně. Jmenovalo se Nádraží císaře Františka Josefa. Roku 1872 v blízkosti nádraží Dráhy císaře Františka Josefa byla na samostatné stanici ukončena od severu Turnovsko-kralupsko-pražská dráha. Obě nádraží brzy splynula. Roku 1872 byla rovněž zprovozněna Pražská spojovací dráha v trase Smíchov (Česká západní dráha) Praha (dnešní hlavní nádraží) Hrabovka (napojení na Severozápadní dráhu), čímž došlo k propojení nádraží čtyř různých společností. Původní budova nádraží byla postavena v novorenesančním slohu podle návrhu Ignáce Ullmanna a Antonína Barvitia. Vrchlického sad před nádražím byl založen roku 1876.
  • Začátek 20. století: Začátkem dvacátého století bylo nádraží zrekonstruováno a zvětšeno. Nová hlavní budova v secesním slohu byla postavena v letech 1901 až 1909 podle návrhu architekta Josefa Fanty. Byly vybudovány podchody a kolejiště bylo zastřešeno dvěma ocelovými obloukovými konstrukcemi o rozpětí 33,3 m a výšce 18 m, jejichž autory byli J. Marjanko a R. Kornfeld. Pod zastřešením jsou nástupiště číslo 1 až 4, nástupiště č. 1A je mimo hlavní zastřešení vysunuto k vinohradskému zhlaví.
  • 2. polovina 20. století: Po druhé světové válce byla trať na Smíchov zdvojkolejněna a byl postaven druhý tunel. Byla dokončena jednokolejná spojka Vítkov - Libeň (horní nádraží) (Vítkovská trať), která doplnila jednokolejnou spojku druhou stranou kopce, přes Hrabovku, z roku 1872. 9. května 1974 sem bylo napojeno metro (stanice Hlavní nádraží) a v letech 1972 až 1979 vznikla nová odbavovací hala, které ustoupila část dosavadních sadů. Autory nové budovy jsou Josef Danda, Jan Bočan a Alena a Jan Šrámkovi. Nad halou vede Severojižní magistrála. V letech 1983 až 1989 byl vybudován třetí vinohradský tunel na jižní straně nádraží.
  • 90. léta 20. století: V roce 1994 byla na hlavním nádraží zprovozněna další tři nástupiště, s čísly 5 až 7, která mají samostatná plochá zastřešení. Přestavba severního (východního) zhlaví hlavního nádraží byla dokončena v roce 2005. Hala i park před nádražím (lidově zvaný Sherwood) jsou obydleny bezdomovci a narkomany. Rovněž technický stav nádraží je na přelomu 20. a 21. století špatný, a proto došlo na rozsáhlou rekonstrukci, podle návrhu českého architekta Patrika Kotase, s rozpočtem jedné miliardy korun. Tu zajišťuje italská developerská společnost Grandi Stazioni, která nádraží dostane na 30 let do pronájmu. Má být autenticky rekonstruována secesní i moderní budova a přebudován park před budovou. Odbavování cestujících se má přiblížit letištnímu, první nástupiště má být přebudováno na promenádu, ve Fantově budově má být obnovena restaurace a nádraží se má při zachování dopravních funkcí změnit v obchodní galerii. Termín začátku prací byl několikrát posunut.
  • Názvy nádraží

  • Od roku 1871 se nádraží jmenovalo Praha nádraží Františka Josefa I. S příchodem republiky bylo nádraží přejmenováno v r. 1919 na Praha Wilsonovo nádraží, v r. 1928 byla v parku před nádražím odhalena socha Woodrowa Wilsona. Za protektorátu Němci pomník odstranili a název nádraží změnili 15. února 1940 na Praha hlavní nádraží.
  • Po válce se do r. 1948 vrátil název Wilsonovo nádraží, který byl od ledna 1953 opět změněn na Praha hlavní nádraží. V r. 1990 byl do názvu Praha hlavní nádraží připojen doplněk nádraží prezidenta Wilsona. Při té příležitosti zde velvyslankyně USA Shirley Temple-Black odhalila jeho pamětní desku v hale.
  • Zdroj: Otevřená encyklopedie Wikipedie

Stejná společnost se s Českými drahami domluvila také na rekonstrukci nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních. Jedním z důvodů je podle drah i to, že právě tato nádraží hodně využívají zahraniční turisté. České dráhy chtějí v příštích letech zmodernizovat 65 velkých nádraží. Součástí projektu "Živá nádraží" je i rekonstrukce pražského hlavního nádraží.

Současným obchodníkům na nádraží končí smlouvy na dobu určitou nebo jsou ve výpovědní lhůtě a po etapách budou nádraží opouštět.

Praha hlavní nádraží je největším nádražím v České republice, denně odbaví až 100.000 cestujících a vytváří asi deset procent tržeb ČD z osobní dopravy.

Poslední velkou úpravou prošlo nádraží v roce 1979, kdy byla dokončena nová budova směrem do Vrchlického sadů.

 

Právě se děje

Další zprávy