Praha - Ministerstvo dopravy (MD) nemá pro tvorbu svých informačních systémů dlouhodobou strategii a jeho koncepce je zpracovaná jen formálně.
Proto podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) vznikají průtahy při vzniku nových systémů. Kontrola odhalila také podezření na porušení rozpočtové kázně za více než 425 milionů korun a zakázky zadané bez soutěže.
Nekoncepční přístup ministerstva a způsob zadání způsobily zpoždění při vzniku nového Centrálního registru vozidel.
"I když MD vědělo už od roku 2008, že bude muset převést registr z ministerstva vnitra, zadalo jeho vývoj teprve půl roku před termínem spuštění v roce 2012. Vývoj registru vozidel podřadilo pod stávající smlouvu na IT služby," uvedl NKÚ.
Ministerstvo kvůli tomu podle kontrolorů nemohlo dobře nastavit smluvní podmínky. Dále NKÚ pracovníkům ministerstva vyčítá, že neanalyzovali včas kvalitu a stav dat v registru. Po spuštění nového registru proto zůstalo 800 tisíc nekompatibilních záznamů, míní NKÚ.
Nový registr spustilo ministerstvo se zpožděním a i pak se potýkal s řadou problémů, přesto ho od dodavatele převzalo bez výhrad, poznamenali kontroloři. Vývoj registru vozidel přitom stál přes 37 milionů korun.
Se zpožděním se potýkaly také další systémy, Centrální registr řidičů a Rejstřík podnikatelů v silniční dopravě. Ty mají být podle evropských předpisů propojeny se systémy dalších zemí EU. "Ministerstvo to ale nezajistilo, takže Evropská komise podala na ČR po několika výzvách žaloby," uvedl NKÚ. Po ukončení kontroly EK žalobu kvůli rejstříku podnikatelů stáhla, stále prý ale hrozí sankce kvůli registru řidičů. Propojení registrů řidičů má zamezit tomu, aby lidé, kteří přišli o řidičský průkaz v jedné zemi, ho získali v jiné členské zemi EU.
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak ministerstvo dopravy naložilo s penězi určenými na informační systémy. Těch má ministerstvo celkem 50, kontroloři se podrobněji zabývali pěti nejvýznamnějšími z nich, za které ministerstvo zaplatilo přes 1,2 miliardy korun.