Studénka - Proč spadla mostní konstrukce ve Studénce? Bylo možné neštěstí, které sedm lidí nepřežilo a desítky utrpěly zranění, předejít?
Muž, který bydlí asi dvacet metrů od místa nehody a stavbu měl pořád před očima, se domnívá, že katastrofa se dala čekat.
Tvrdí, že na rekonstrukci mostu přes trať, kterou pro hlavního dodavatele, společnost Ostravské dopravní stavby, zajišťovala v kritické fázi firma Bogl a Krýsl, byl nepořádek.
"Pracoval jsem dříve na různých stavbách, například u společnosti Skanska, ale tady byl opravdu binec. Chyběly třeba síta na zachycení padajícího materiálu. Dělníci pili alkohol. Moje děti je viděly s lahví vodky. A rozhodně jsem nikdy předtím neviděl, že by se manipulovalo s mostem za plného provozu," tvrdil muž, který pomáhal vytahovat raněné z vlaku.
Redakce jeho jméno zná, na jeho žádost ale v článku není uvedeno. "Bojím se. Vím, že i další lidé si všimli, jak to na stavbě chodí. Sousedce, která něco řekla, už někdo vyhrožoval," tvrdí. "Mlčet ale nechci, protože mne štve, když slyším, že se tam prý v pátek nic nedělo! Pořád se tam dělalo, o sobotách, nedělích i v dešti! Podle mne firma honila termín," míní.
Lidé ze stavby podle něho i přímo ve Studénce sháněli dělníky.
"Mohl jsem tam jít taky dělat. Nabídka byla šedesát korun za hodinu. Mám teď ale jinou práci," řekl.
Je přesvědčen, že část dělníků na stavbě pracovala načerno. "To je ale na stavbách zcela běžné," pravil a doplnil, že někteří dělníci mluvili s cizím přízvukem.
Podle verze hlavního dodavatele stavby - společnosti Dopravní stavby Ostrava - se v pátek dopoledne dělaly přípravné práce, které nebylo třeba hlásit železnici. "Ve čtvrtek si tam stavaři přivezli jeřáb, v pátek od rána kolem něho lítali, mlátili do něho kladivy, tvrdili, že je něco křivě. Také stáli přímo na mostní konstrukci," líčil muž.
Výluka nebyla ani jednou
"Ani jednou jsem neviděl, že by při stavbě byla na trati výluka," uvedl.
V tom mu dal dnes za pravdu ředitel Správy železniční a dopravní cesty Jan Komárek. V pátek přitom ještě popisoval, že při stavbě, která začala v dubnu, byla v době práce nad tratí buď výluka, anebo dozor správy komunikoval s výpravčím a v případě, že jel vlak, práci na stavbě přerušil.
Čtěte také: Havárie na železnici: K odpovědnosti se nikdo nemá
"Zjišťoval jsem to u našich pracovníků. Výluka nebyla po dobu stavby skutečně ani jednou. Zhotovitel ji nežádal. Stavební práce ale probíhaly za účasti dozoru našeho člověka, který byl ve spojení s výpravčím. Některé práce firma dělala v době takzvané vlakové přestávky, když v obou směrech nejel určitou dobu žádný vlak," vysvětloval Komárek.
V pátek to podle Komárka ale tak rozhodně nebylo, stavitel si dozor správy vůbec nevyžádal. Mluvčí ODS Dan Šabík to potvrdil. "V případě přípravných prací nemáme ohlašovací povinnost, zasouvání mostu se plánovalo až na páteční večer," řekl.
Šabík doplnil, že firma Bogl a Krýsl, která se specializuje na montáže ocelových konstrukcí, zajišťovala pro ODS část prací.
"Máme s touto firmou dobré zkušenosti z minulosti, nevím o žádném problému, alespoň co se týče zakázek pro nás," řekl.
Na otázku, zda společnost ODS firmu Bogl a Krýl kontrolovala a věděla, co se na staveništi děje, Šabík uvedl, že stavbyvedoucí byli v kontaktu, práce probíhaly podle dohodnutého harmonogramu a jsou o tom záznamy ve stavebním deníku. "Co se týče zajištění lidí, to byla věc subdodavatele," doplnil.
Projděte si fotogalerii: Jeřáby a tank odtahují trosky smrti. Uklízí po neštěstí
Jsou za námi krásné mosty
Ředitel ostravské pobočky firmy Bogl a Krýsl Miroslav Kovalík je útoky na firmu dotčen. Odmítá, že by se tam dělo něco nekalého.
"Nikdo tam nepracoval načerno. Žádný alkohol se tam nepil. Naši lidé jsou špičkoví odborníci. V roce 2008 jsme v Ostravě postavili a předali dva velké mosty, také nový severní most přes Odru. Běžte se podívat!" uvedl. "Nikdo zatím neví, proč most spadl, ale už se na nás hází špína," zlobil se. Ujistil, že ostravské pobočce firmy ještě nikdy žádný most nespadl.
Podle některých informací byl jednou z obětí dělník, který na stavbě pracoval. Mělo jít o Ukrajince, který krátce po nehodě zemřel na následky těžkých zranění v novojičínské nemocnici. "Nebyl to dělník, ale cestující," prohlásil včera vyšetřovatel případu Jiří Jícha.
Čtěte dále: Dráhy odškodní truchlící, 240 tisíc korun každému
Miroslav Kovalík sdělil, že několik jeho dělníků bylo při havárii zraněno, ale ne vážně. "Než se konstrukce zřítila, čtyři muži skočili dolů. Jeden zůstal v nemocnici na pozorování," dodal.
Neštěstí vyšetřuje speciální policejní tým. Zatím není jasné, proč se mostní konstrukce zřítila. Stavební firmy odmítají, že by pochybily.