Havárie na železnici: K odpovědnosti se nikdo nemá

Petra Sasínová, Jakub Antoš
8. 8. 2008 20:47
Nikdo neřekne, proč strojvůdce nedostal varování
Zbytek přemostění. Většina ho spadla přímo vlaku do cesty
Zbytek přemostění. Většina ho spadla přímo vlaku do cesty | Foto: Ondřej Netočný

Studénka - Už od dubna probíhá nad tratí za Studénkou výměna mostu.

Stavitel je známý a ten, kdo je zodpovědný za bezpečnost na trati též. A přesto se už pár hodin po tragické nehodě, při které zahynulo sedm lidí a dalších 65 utrpělo zranění, firmy hádají: "My za nic nemůžeme, to oni."

Nehoda se odehrála v pátek v 10:30. Rychlík EuroCity jedoucí do Prahy narazil do zřícené mostní konstrukce. Na mostě v té době probíhala celková rekonstrukce.

Drážní inspekci se večer podařilo vyjmout z trosek vlaku černou skříňku. Podle dat na ní zaznamenaných jel vlak před havárií rychlostí 134 kilometrů za hodinu, v okamžiku nárazu pak devadesát kilometrů v hodině. Je tedy zřejmé, že strojvůdce před nárazem do mostní konstrukce brzdil.

Stav konstrukce z roku 1961 byl velmi špatný, Moravskoslezský kraj proto letos v dubnu zahájil rozsáhlou rekonstrukci. Práce měly skončit 15. října.

Foto: Martin Popelář
Více čtěte ZDE:
Rychlík vrazil u Studénky do trosek mostu, 6 mrtvých

Opravy svěřil firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava. Jak ale tvrdí generální ředitel společnosti, Tomáš Vítek, stavební práce zajišťoval subdodavatel. Firma Bögl a Krýsl.

Foto: Ondřej Netočný

Stavitelé se domluvili se správcem trati - Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC), že vždy, když budou s konstrukcí mostu manipulovat, řádně to nahlásí.

To se zjevně nestalo. Ani České dráhy, ani SŽDC totiž neměly informace, že by se v pátek mělo dokončovat nové přemostění.

Svědci: Přivezli jeřáb a pak to spadlo

Přesně to se však zřejmě dělo. Alespoň podle očitých svědků.

Ti pro Aktuálně.cz popsali, že ve čtvrtek nad trať stavební firma dovezla jeřáb. "Dneska s ním začali pracovat. V ten okamžik se to stalo. Nejdřív se začala řítit konstrukce jeřábu, pak ten most... Mašinfíra stačil jen zatroubit a vlítl do toho, neměl šanci," řekl David Šimíček, který byl přímo v ten čas na místě nehody.

Foto: Martin Popelář
Nepřehlédněte reportáž:
Přímo ze Studénky: Vlak měl zpoždění. Osudných 10 minut

Jeho se ovšem rozchází s informacemi, které na místě získali hasiči. "Podle toho, co víme, tak na mostě poslední dva dny nikdo nepracoval. Chystalo se přemostění nad tratí. Nový most byl vysunutý zhruba ze dvou třetin. Zřejmě ty vibrace z provozu na trati to mohly narušit," spekuluje šéf hasičů Moravskoslezského kraje Zdeněk Nytr.

Foto: Ondřej Netočný
Dokument: Přečtěte si prohlášení stavitele přemostění

Odpovědnost si nikdo nepřipouští

SŽDC tvrdí, že o žádných pracích nevěděla. "Když se na stavbě pracovalo, měli jsme to nahlášeno a buď byla výluka nebo zajištěn dozor z naší správy. Dozor měl vysílačku a spojení s výpravčím a v případě, že jel vlak, omezoval stavební práce," řekl Aktuálně.cz ředitel SŽDC Jan Komárek.

Nepřehlédněte:

Fakta:

  • Nehoda se stala v 10:30
  • Ve vlaku jelo 300-400 pasažérů.
  • V okamžiku srážky jel vlak rychlostí 135 kilometrů v hodině.
  • Odhadovaná škoda činí 136 milionů korun, z toho 120 milionů je škoda na vlaku a 10 na železničním svršku.
  • Zemřelo 7 lidí, z toho šest na místě: Pět žen, které se zatím nepodařilo identifikovat, a jeden muž. Sedmý člověk s ukrajinským pasem zemřel na následky zranění v nemocnici Nový Jičín. Sanitky odvezly 35-40 osob, z toho 15 bylo zraněno těžce. Další lidé se k ošetření dostavili sami. Lékaři tak dohromady ošetřili 65 osob.
  • Na místě zasahovala letecká záchranka, 20 sanit a 60 zdravotníků. Pomáhali místní a přiběhli i lékaři z místní polikliniky.
  • Zranění jsou v devíti nemocnicích Moravskoslezského kraje. 15 jich je ve fakultních nemonici Ostrava, ve Vítkovické nemocnici v Ostravě 1 člověk, v městské nemocnici Fifejdy 5 lidí, Frýdek-Místek 3 lidé, Nový Jičín 3 lidé, Bílovec 2 lidé, Olomouc 1 člověk, Valašské Meziříčí 2 lidé, Hranice na Moravě 3 lidé.
  • Na místě zasahovalo 100 hasičů.
  • Na odklízení sutin bude nasazena těžká armádní technika. Přesto bude trať zřejmě několik dní uzavřená.
  • Dorazili politici: Premiér Mirek Topolánek, vicepremiér Jiří Čunek a hejtman Evžen Tošenovský a také polský premiér Donald Tusk. Ten spolu s Topolánkem poté jeli do ostravské nemocnice. Prezident Václav Klaus poslal kondolence.

"Na dnešek nebyla nahlášena žádná taková opatření," dodává.

Odmítá, že by správa cokoli zanedbala. A to přesto, že po dobu výstavby mostu musela auta tímto místem projíždět pouze 30 km rychlostí, ale vlaky klidně 140 km/h. "Každé zařízení musí být zajištěno tak, aby nikoho neohrožovalo. To se zjevně v tomto případě ale nestalo," řekl Komárek.

Odpovědnost však odmítá i vedení společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava. "No byla. Prostě se to stalo. Já na to neumím odpovědět," reaguje ředitel Tomáš Vítek na otázku, zda byla stavba dostatečně zajištěna a nehrozilo nebezpeční pro projíždějící vlaky.

"Je to hrozné neštěstí. Co je příčinou, to zatím není úplně jasné. Pravděpodobná je technická závada. Musím tady promluvit s našimi lidmi. Tu stavbu pro nás dělal subdodavatel, firma Bögl a Krýsl," říká.

Stavitelé: My vám nic neřekneme

Manažeři ostravské pobočky firmy Rögl a Krýsl, pod kterou stavba podle Vítka spadala, se k nehodě a jejím příčinám odmítli vyjádřit. "My nejsme oprávněni cokoli říkat. Obraťte se na tiskovou mluvčí," odkazuje generální ředitel Miroslav Kovalík na neexistující mluvčí.

Náměstek krajského policejního ředitele Karel Třetina deníku Aktuálně.cz potvrdil, že vyšetřovatelé ještě v pátek večer vyslechnou zástupce stavební firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava. Policie již společnost kontaktovala.

Nejdřív tramvaj, teď vlak

Jak se celá událost odehrála, se veřejnost dozví až ukončí práci drážní inspekce a policie.

"Případ převzal vyšetřovatel, který zrovna včera dokončil vyšetřování tramvajové nehody ve Vřesině. Zatím se to vyšetřuje jako trestný čin obecného ohrožení. Samotné ohledání místa činu zatím neproběhlo. Čekáme, až na místě skončí práci záchranka," vysvětluje náměstek Třetina.

České dráhy zřídily po nehodě pro občany, kterých se vlakové neštěstí jakkoliv dotklo, provizorní kontaktní centrum. Vyhradila jim Vládní salonek na hlavním nádraží v Praze.
České dráhy zřídily po nehodě pro občany, kterých se vlakové neštěstí jakkoliv dotklo, provizorní kontaktní centrum. Vyhradila jim Vládní salonek na hlavním nádraží v Praze. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Lidé, kteří chtěli pokračovat do Prahy, dorazili po půl páté na Holešovické nádraží náhradním spojem.
Krizové centrum vzniklo v Praze na Hlavním nádraží.
Krizové centrum, kam se dá volat o informace, zřídil také Krajský úřad Moravskoslezského kraje:
974 723 201 nebo 974 723 202
 

Právě se děje

Další zprávy