Ostrava - Vyšetřovací tým Comenius, který vyšetřuje příčiny pádu mostu ve Studénce, ukázal po téměř čtrnácti měsících od tragédie na deset hlavních podezřelých.
Policie vyslechla sto devadeást lidí, nechala si vypracovat šest znaleckých posudků.
Vyšetřování přesto pokračuje dál a nedá se vyloučit, že obviněných ještě bude víc.
Deset lidí, a to devět ze stavebních firem Bögl a Krýsl a ODS - Dopravní stavby Ostravy, jeden úředník z příspěvkové organizace kraje, je obviněno z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozím jim až deset let vězení.
I po více než roce se policisté vyjádřili k příčině zřícení mostu dosti obecně a odmítli rozebírat podíl viny jednotlivých obviněných, které ani blíže nespecifikovali.
Zásadní sdělení, se kterým policie vyšla na veřejnost po obvinění dalších osmi lidí, je toto: Pracovníci stavebních firem, kteří prováděli rekonstrukci mostu, nereagovali na závažné technické problémy, které nestaly během zasouvání již opravného mostu do původní polohy. Operace probíhala v několika krocích.
Pokračovali v manipulaci nad železnicí, aniž by zjistili a odstranili závady, které nastaly v přechozí fázi operace. "Došlo mimo jiné ke vzpříčení posuvných vozíků na podpěrné konstrukci a k nadzvednutí mostu," uvedl vedoucí vyšetřovacího Comenius Jiří Jícha.
"To mělo být signálem k prověření celé konstrukce, k provedení geometrických měření. To se nestalo. A právě nedostatek geometrických měření byl jednou z příčin zřícení mostu, ke kterému došlo ve třetí fázi zásunu mostu nad železnici," vysvětloval Jícha.
Most přes mezinárodní železniční koridor ve Studénce spadl 8. srpna 2008 před projíždějící mezinároní rychlík. Osm lidí havárii nepřežilo, přes osmdesát lidí bylo zraněno. Způsobená škoda dosahuje asi sto sedmdesáti milionů korun.
Obvinění podávají stížnosti
Investorem rekonstrukce mostu byl Moravskoslezský kraj. Z příspěvkového organizace kraje Správa silnic Moravskoslezského kraje, která měla na starosti technický dozor na stavbě, je od pondělí za zřícení mostu obviněný jeden zaměstnance z pobočky v Novém Jičíně. Je to jediný obviněný úředník.
Generálním dodavatelem byla stavební firma ODS - Dopravní stavby Ostrava. Policie v pondělí obvinila tři zaměstnance, kteří byli zodpovědní za provoz na staveništi. Mluvčí firmy Jindřich Vaněk potvrdil, že všichni tři si podali proti obvinění stížnost.
"Všichni také zůstávají ve firmě," řekl Vaněk. Naznačil, že se necítí vinni vzhledem k tomu, že na samotnou operaci výsunu a zásunu mostu, jehož oprava proběhla vedle trati, byla zodpovědná firma Bögl a Krýsl, která byla subdodavatelem ODS. Policie má na jejich odpovědnosti jiný názor.
Z firmy Bögl a Krýsl policie viní nejvíce lidí. Týden po nehodě policie zahájila stíhání proti dvěma inženýrům - Oldřichovi Magnuskovi a Zdeňku Malému.
V pondělí k nim přibyli další tři zaměstnanci včetně ředitele ostravské pobočky a jednoho externího spolupracovníka firmy.
Stíhání se zatím vyhnulo několika dalším zúčastněným organizacím - stavebnímu úřadu v Bílovci, Drážnímu úřadu, Správě železniční dorpavní cesty, Českým drahám.
"Možný podíl těchto orgánů a organizací na pádu mostu nadále prověřujeme. Zatím jsme nezjistli žádné skutečnosti, které by nás opravňovaly zahájit stíhání," uvedl Vícha.
Policie stále nemá zprávu Drážní inspekce
Stále tak zůstává otevřena podstatná otázka, proč se nad koridorem s mostem manipulovalo za provozu a při neomezené rychlosti, jestli nebylo chybou stavebního úřadu, drážních úřadů či Českých drah, že to připustily.
"Zabýváme se nadále všemi aspekty. A čekáme na závěrečnou zprávu Drážní inspekce, která na ni stále intenzivně pracuje," uvedl jen Jícha.
Na otázku, jestli při vyšetřování nevyšly najevo systémové chyby a jestli se může něco podobného opakovat, odpověděl dozorový státní zástupce Aleš Kopal: "Jde o selhání lidského faktoru. A k tomu může dojít kdykoliv," řekl Kopal.
Policie nyní začne vyslýchat nově obviněné. Dva původně stíhaní inženýři dosud vypovídat odmítali.