reklama
 
 

Tragédie ve Studénce: Po roce nedošly úřady k závěrům

7. 8. 2009
Rok po havárii má policie dva obviněné. Drážní inspekce stále nedokončila závěrečnou zprávu
Hlavní zprávy

Studénka - Před rokem spadl ve Studénce před projíždějící mezinárodní rychlík Comenius rozestavěný most. Jednu z nejtragičtějších nehod na železnici nepřežilo osm lidí, přes osmdesát jich bylo zraněno.

Na otázku, jak je možné, že stavebníci mohli nad významným mezinárodním železničním koridorem, po kterém jezdily vlaky plnou rychlostí, manipulovat s mostní konstrukcíbez jakéhokoliv dozoru drážních úřadů , zatím nikdo neodpověděl.

Policisté ani inspektoři drážní inspekce dosud neuzvařeli vyšetřování. Jediní obvinění jsou tak zatím dva inženýři ze stavební firmy Bögl a Krýsl. Podle policie neřešili zjevné vady na podpěrné konstrukci a nekontrolovali její statické zajištění.

Firma zajišťovala pro hlavního dodavatele ODS - Dopravní stavby Ostrava vysouvání a zasouvání mostu, který se opravoval mimo trať. Tehdy firma s mostem hýbala, aniž to oznámila drážním úřadům.

Drážní inspekce: Mimořádně komplikovaný případ

Drážní inspekce České republiky, která by měla odhalit případné chyby v systému bezpečnosti na trati, stále nemá hotovou závěrečnou zprávu.

Mluvčí inspekce Zdeněk Neusar několik měsíců říká, že zpráva je ve finální fázi. „Jde o mimořádně komplikovaný případ, závěrečná zpráva dosud nebyla vydána," řekl opět v pátek.

Z předběžných závěrů však vyplývá, že inspekce nezjistila v souvislosti s nehodou ve Studénce u drážních úřadů žádné zásadní nedostatky.

"Součástí závěrečné zprávy bude pravděpodobně doporučení, aby měl v podobných případech stavebník povinnost zajistit přímé telekomunikační spojení stavby s řízením provozu dráhy," řekl Neusar. Ani toto opatření by však zřejmě tragédii nezabránilo.

Inspekce tedy ani po roce nesdělila příčiny neštěstí a nenavrhla opatření, aby se to nemohlo opakovat.

"Nehoda ve Studénce byla velmi specifická. Nepředpokládáme, že tam šlo o systémové selhání. Rozhodně nechceme žádným způsobem urychlovat vyšetřování inspekce, která má důvěru ministerstva, že nehodu vyšetří maximálně pečlivě," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle znalce na mostní konstrukce z Kloknerova ústavu ČVUT Praha Milana Holického se nedá vyloučit, že se může něco podobného stát znovu.

"Absolutně se to nedá vyloučit. Je tady určitá malá pravděpodobnost, že se to může opakovat. A může se to stát kdekoliv," řekl Holický.

Policisté tvrdí, že hlavní příčinou havárie byly chyby a nepořádek na stavbě. To potvrdili i znalci. „Nedostaky byly na každém kroku," prohlásil soudní znalec Jiří Studnička, který dělal pro policii stěžejní expertízu z oboru stavebnictví.

Studnička také Aktuálně.cz řekl, že určitou odpovědnost nesou podle něho i organizace, které na trati působily - například Správa železniční dopravní cesty.

Policie má posudky, další obvinění nepadla

Šéf vyšetřovacího týmu Jiří Jícha už koncem minulého roku prohlásil, že obvinění několika dalších lidí je jen otázkou času. Stále se tak ovšem nestalo.

„K obvinění dalších lidí dojde pravděpodobně v řádu několika týdnů. V této chvíli však nemůžeme říct  nic bližšího," informovala v pátek mluvčí vyšetřovacího týmu Comenius Miroslava Šálková.

Vyšetřovací tým prověřuje, jakou má na neštěstí vinu hlavní dodavatel stavby, zda nepochybil investor, což je moravskoslezský krajský úřad, který zajišťoval prostřednictvím své příspěvkové organizace na stavbě dozor. Policisté se zabývají i úlohou Správy železniční dopravní cesty.

Správa železniční dopravní cesty, podobně jako Drážní úřad a České dráhy, od začátku odmítá jakékoliv pochybení.

„Kdyby na stavbě probíhalo vše tak, jak bylo domluveno, nikdy by k této tragické havárii nedošlo. Ač to stavební firma měla povinnost udělat, nehlásila nám, že bude s mostem hýbat. Vzhledem k tomu, že bylo domluveno, že manipulace bude probíhat v pauzách, nebyla snížena rychlost," uvedla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravy cesty.

Policie zatím vyslechla k případu sto osmdesát lidí. Shromáždila také podklady o způsobené škodě, která dosahuje sto sedmdesáti milionů korun.

Koncem července dostal vyšetřovací tým poslední znalecký posudek - z oboru bezpečnosti práce. Předtím obdržel posudky z oboru hydraulických a zvedacích zařízení, z oboru geodezie a kartografie, dva posudky z oboru stavebnictví a dále posudky z oboru zdravotnictví.

autor: Petra Sasínová

reklama
     
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama