Spokojený žák = spokojený kantor. To u nás nehrozí

Martin Fendrych Martin Fendrych
2. 9. 2013 7:00
Ministerstvo školství nakládá na kantory čím dál víc práce. Peníze na ni dává málokdy.
V pondělí se děti vracejí do školy. Čeká je plno nové látky, kterou učitelům ordinuje ministerstvo školství.
V pondělí se děti vracejí do školy. Čeká je plno nové látky, kterou učitelům ordinuje ministerstvo školství. | Foto: Thinkstock

Pondělí 2. září - děti se po prázdninách vracejí do školy. Píše se o tom, kolik stojí "taška prvňáka", ale méně o tom, kam se vracejí po prázdninách učitelé. (Obvykle jsou ve škole už nejméně týden a připravují školy.) Od letošního školního roku začíná na základních školách platit upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vydalo ho ministerstvo školství (MŠMT).

Změněný vzdělávací program přináší zásadní změny. Na druhém stupni základních škol se má učit další cizí jazyk, malé děti čeká těžší matematika, přidává se informatika, etika, finanční gramotnost a další novinky. Na část nových věcí ministerstvo dá školám peníze (výuka dalšího jazyka), ale na ostatní požadavky nedá nic.

Nové věci nejsou nesmyslné. Ministerstvo píše, že při úpravě matematiky vycházelo "především z požadavků mezinárodních výzkumů". Přidání dalšího cizího jazyka úředníci vyčetli "ze Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a rovněž bylo přihlédnuto k záměrům v oblasti jazykového vzdělávání v ČR a jeho srovnatelnosti se zeměmi EU, kde více než polovina členských zemí EU má povinnou výuku druhého cizího jazyka ve stejném věku dítěte".

Další cizí jazyk

MŠMT si jistě uvědomuje, že školám přibývá práce. Předem se brání výtkám. Píše, "že všechna výše uvedená témata RVP ZV již nyní víceméně obsahuje. Účelem úprav bylo na daná témata více upozornit a zdůraznit jejich důležitost v dnešní době." Školy tedy "nebudou muset provádět žádné velké zásahy do stávajících ŠVP, kromě vzdělávacích oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk, jejichž úpravy jsou rozsáhlejší." Dodejme, že ŠVP je školní vzdělávací program. Je to ale tak? Nebudou školy muset nic moc měnit? Zjevně budou.

Začněme dalším cizím jazykem. Bude vyučován "podle svých možností nejpozději od 8. ročníku v minimální časové dotaci 6 hodin". To znamená 2 hodiny týdně v 7., 8. a 9. třídě. Pokud výuku dalšího jazyka škola zavede až od 8. třídy, pak bude muset dát 3 hodiny týdně.

Vypadá to dobře, čím víc jazyků umíš, tím lépe, ale jazykáři takový posun často zpochybňují. Z většiny základních škol odcházejí schopnější děti na gymnázium. Na základce zůstávají spíš slabší žáci, kteří mají problémy zvládnout už první cizí jazyk. Ani ten se nenaučí. Zavádět do takového prostředí druhý povinný cizí jazyk nemá velký smysl, budou to nejspíš vyhozené peníze a úsilí.

Naplňujeme doporučení EU...

Smysl má pořádně naučit jeden jazyk, ten první, tam přidat hodiny. Na druhou cizí řeč se pro zájemce může nechat nepovinný kroužek. Druhý jazyk by se jistě měl učit na víceletých gymnáziích, tam to smysl má. Ale na druhém stupni základní školy moc ne. Navíc je u cizí řeči vždy otázkou, kdo ji bude učit. Právě základy, začátky, jsou strašně důležité a vyžadují kvalifikovaného kantora.

Pravdou je, že ministerstvo očekává: žáci se budou jazyky umět "alespoň dorozumět". I to je však podle více jazykových expertů málo pravděpodobné. Oč tedy jde? MŠMT píše: "tím se alespoň částečně naplňuje doporučení EU..."

Na další cizí jazyk dá vláda peníze. Ale na další změny ve vzdělávacích programech nové prostředky nejsou. Přitom budou nepochybně vyžadovat víc hodin. Třeba v matice jsou na prvním stupni (1.-5. třída) přidávány zlomky, sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem, desetinná čísla, dokonce i záporná čísla. Matikářky to budou muset zvládnout v dnešních 4-5 hodinách matematiky.

Aktivně vystupovat na trhu finančních produktů

Podobně je to s tématem finanční gramotnosti - žádná hodina navíc, ale musí se odučit. Takový předmět by chtěl učitele s ekonomickým myšlením. Nebo pedagoga-specialistu, ale to si škola obvykle nemůže dovolit. Zvlášť když na výuku nové látky nedostane peníze.

Co má výuka finanční gramotnosti podle MŠMT obsahovat? "Vybavení žáků takovými znalostmi, dovednostmi a hodnotovými postoji, aby byli schopni finančně zabezpečit sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupovat na trhu finančních produktů a služeb. Jako finančně gramotný občan by měl být schopen orientovat se v problematice peněz a cen a měl by být schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace."

Dnes je samozřejmě velmi důležitá výuka informatiky, o tom není pochyb. Bez počítače jsi pračlověk. Nároky ministerstva jsou velké, ale kupříkladu na prvním stupni základky ani hodina navíc. "Počítače" budou školy zavádět přímo do výuky ostatních předmětů. A - podobně jako u jazyků - je otázkou, kdo bude "kompjůtering" učit.

Vyžadovaných důležitých témat je víc - etika, dopravní výchova, ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (jako jsou třeba čím dál častější povodně), obrana vlasti, samozřejmě nechybí ani megapolitické téma korupce (spolugestorem úkolu bude Úřad vlády...). Další je sexuální a rodinná výchova.

Škola místo mámy a táty

Školství chce po školách, ať děti naučí víc látky. Nová témata často musejí učit kantoři, kteří na to nejsou vyškoleni. Kromě další cizí řeči stát nepřidává hodiny navíc. Novinky tedy jdou na úkor ostatních předmětů (asi se budou vynechávat hodiny výtvarky, hudebky, tělocviku... Jak jinak to udělat? Nebo se omezí i jiné předměty?

Navalování nových a nových věcí do výuky učitele vyčerpává. Zavádění novinek se neplatí. Před 4 roky kantoři museli sami, bez odměny vypracovat školské vzdělávací programy. Teď je museli zase předělávat. Dělají to nad rámec svých úvazků. MŠMT totiž vypracuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu, tedy co musí děti v jaké třídě umět, co je škola musí naučit, a každá škola pak vyrábí svoje programy, co bude ve kterém ročníku přesně učit, kolik na to dá hodin, jakým způsobem to žáky naučí.

Každou takovou změnu shora provází gigantické papírování, na které není čas, učitele to demotivuje. Ministerstvo navíc po školách čím dál víc žádá, aby suplovalo rodiny, rodiče. Cíle základního vzdělávání jsou mimo jiné: "připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti. Jiný cíl: vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě". To mají dítě učit rodiče, rodina, ne škola.

Začíná škola. Bylo by fajn, kdyby učitelé hned na začátku roku nebyli otráveni a demotivováni. Aby holky a kluci chodili do školy rádi. Otrávenost ale leckde panuje. Kantoři mají pořád málo peněz, nestali se, jak slibovala minulá vláda, ministr Josef Dobeš (tehdy VV), prestižní společenskou skupinou.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Zrušení ústavního práva na potrat vyvolalo protesty napříč Spojenými státy

V amerických městech se čekají další protesty spojené s pátečním verdiktem nejvyššího soudu, který po téměř 50 letech zrušil ve Spojených státech ústavní právo na potrat. Už během sobotního dopoledne se lidé opět scházeli před budovou soudu ve Washingtonu, přičemž vedle stovek nespokojených přišla podle médií i menší skupina lidí, kteří verdikt umožňující zakazovat interrupce vítají. Nové manifestace přicházejí po pátečních protestech, ale i oslavách v New Yorku, Bostonu, Atlantě nebo Los Angeles.

Nejvyšší soud poměrem pěti hlasů ku čtyřem zneplatnil precedenční verdikt z roku 1973, který vytvořil právo na ukončení těhotenství přibližně do 23. týdne. Páteční stanovisko představuje velmi vzácné rozhodnutí, které zrušením platného precedentu práva Američanů nerozšiřuje, ale omezuje. Verdikt dává možnost americkým zákonodárcům potraty libovolně regulovat a v několika státech s republikánským vedením už jsou nyní tyto procedury zakázané.

Před budovou soudu nedaleko washingtonského Kapitolu po zveřejnění verdiktu slavili členové takzvaného hnutí pro život, pro které šlo o dlouho očekávaný moment, zatímco zastánci práva na potrat vývoj těžce vstřebávali. Protesty proti rozhodnutí nejvyššího soudu se do večera rozšířily do mnoha koutů Spojených států. Průzkumy veřejného mínění v USA dlouhodobě ukazují většinovou podporu práva na interrupce, byť se čísla mohou stát od státu výrazně lišit.

Bezpečnostní složky se v souvislosti s očekávaným výbušným verdiktem připravovaly na násilí a noc na sobotu v tomto směru přinesla několik menších incidentů. V Jacksonu ve státě Mississippi podle televize CNN nad ránem neznámý muž vystupující proti potratům najel autem do dobrovolníka místní kliniky. Web Huffington Post pak informoval o dění v Cedar Rapids ve státě Iowa, kde nějaký muž najel do žen pochodujících za právo na interrupci.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Čeští hokejbalisté porazili ve čtvrtfinále MS Finsko 9:1

Čeští hokejbalisté zvítězili ve čtvrtfinále mistrovství světa v kanadském Lavalu nad obhájci stříbra Finy jednoznačně 9:1 a na čtrnáctém světovém šampionátu postoupili potřinácté mezi nejlepší čtyři celky. Pěti góly zazářil Dalimil Zvonek. Šest bodů za šest asistencí si připsal Martin Kruček.

Češi, kteří ovládli základní skupinu A1 bez porážky, s Finy prohráli před třemi roky na minulém MS v Košicích v semifinále 1:2 v prodloužení. Po následné porážce v duelu o 3. místo s Kanadou (2:3 v prodloužení) skončili teprve podruhé v historii bez medaile. V roce 2005 v Pittsburghu obsadili páté místo.

V Lavalu museli svěřenci trenéra Jiřího Mašíka dohánět ztrátu. Při vyloučení Henrika Kärkkäinena nevyužili přesilovou hru a v čase 9:07 otevřel skóre Sami Pietsalo. Český výběr ve 14. minutě bleskově během 11 sekund otočil stav. Při trestu Juusa Nieminena vyrovnal Jan Müller a vzápětí se zapsal mezi střelce Tomáš Zajíček.

Ve druhé třetině pojistil náskok dvěma góly Zvonek, který skóroval v 18. a 27. minutě. Mezitím se Mašíkův výběr ubránil ve dvou oslabeních při pobytu Ondřeje Pražáka a Radomíra Vaňka na trestné lavici.

Po 59 sekundách závěrečného dějství při vyloučení Mikka Hyvönena zvýšil Tomáš Fejfar. V čase 32:23 dovršil hattrick Zvonek a za čtyři minuty přidal ičtvrtou trefu. Potom se prosadil Lukáš Lhota a ve 43. minutě korunoval své střelecké představení Zvonek.

před 4 hodinami

Českou obec sokolskou povede v dalších třech letech opět Hana Moučková

Českou obec sokolskou povede i v nadcházejících třech letech starostka Hana Moučková. Bude to její páté funkční období. Delegáti o tom rozhodli dnes na 13. sjezdu, který se uskutečnil v Tyršově domě v Praze. Oznámil to mluvčí obce Jiří Reichl.

Moučková vede sokoly již od roku 2011. Je také první ženou, která tento post zastává od založení organizace před 160 lety.

Sokol, který se řadí mezi nejstarší spolky v Česku, vznikl 16. února 1862, kdy Miroslav Tyrš a Jindřich Fügner založili Tělocvičnou jednotu pražskou se znakem sokola v letu. V současnosti má Česká obec sokolská 152 tisíc členů.

Od ostatních sportovních organizací se Sokol odlišuje mimo jiné tím, že se věnuje i kulturně-společenským aktivitám. Pod hlavičkou České obce sokolské tak působí asi dvě stovky divadelních, loutkářských, folklorních a hudebních nebo pěveckých sborů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy