Národní galerie kritizuje Vodafone kvůli spotu, znevažuje prý současné umění

ČTK ČTK
Aktualizováno 9. 6. 2023 15:38
Národní galerie Praha (NGP) je ve sporu se společností Vodafone, která bez jejího vědomí natočila reklamní spot v prostorách Veletržního paláce a s přímými záběry na umělecká díla. Galerie a dílo současných autorek byly zneužity pro komerční účely, navíc v kontextu, který pro oba subjekty vyznívá poškozujícím způsobem, tvrdí galerie.
Veletržní palác, ilustrační foto.
Veletržní palác, ilustrační foto. | Foto: Sergei Gherciu

Podle mluvčí NGP Zuzany Vlčkové galerie před plánovanými právními kroky upřednostňuje jednání, které by se po dohodě vedení obou institucí mělo konat příští týden. Společnost Vodafone video stáhla.

Mluvčí Vodafone Ondřej Luštinec sdělil, že firmu situace ohledně celkového vyznění spotu a kolem toho vyvolané negativní emoce velmi mrzí. "Z naší strany tím rozhodně nebyl sledován nějaký nepoctivý záměr či snaha dehonestovat výstavu nebo konkrétní umělecké dílo, potažmo moderní umění jako celek," uvedl.

V půlminutovém spotu si dívka prohlíží umělecké dílo a pohlíží na něj s trochu nechápavým pohledem. Záhy jí na mobilní telefon přijde informace o tom, že právě vyšel nový díl populárního seriálu a dívka ho s pobavením začne sledovat. Ve videu se pak objeví text: Sleduj svoje oblíbený show, ať jsi kdekoli.

Společnost Vodafone si podle svého mluvčího není vědoma toho, že by jakýmkoliv způsobem poškodila dobré jméno či pověst galerie nebo jí způsobila jakoukoliv újmu. "Ve spotu nikde nefiguruje logo ani název Národní galerie Praha, ani se o ní žádným způsobem nezmiňujeme. Zachycená část výstavy má sloužit pouze jako kulisa pro náš spot a pro diváka je zcela generická. Ano, některá díla byla ve spotu krátce zachycena, ale národní galerie jako taková v něm nebyla nijak identifikována a spot s ní nelze jakkoliv spojovat," uvedl mluvčí.

Galerie ale takové tvrzení odmítá s tím, že prostory Veletržního paláce jsou nezaměnitelné a na umělecká díla je ve spotu přímý záběr. Spot podle ní navíc galerii poškozuje i v očích dalších lidí, kteří se mohou domnívat, že "galerie takovou reklamu, která vyznívá výsměšně vůči současnému umění, umožnila natočit".

Národní galerie Praha se podle Vlčkové snaží dostát svého úkolu chránit vystavená díla a jejich autory. Požadavek instituce směřuje k dodržování zákona, elementární komunikaci a vzájemnému respektu, uvedla. Společnost Vodafone podle galerie v uzavřených prostorách národní galerie na výstavě Květinová unie v Malé dvoraně Veletržního paláce natočila reklamní spot bez vědomí galerie a souhlasu autorek díla Johany Pošové a Barbory Fastrové.

"Společnost Vodafone Czech Republic a. s. tak v právních i etických aspektech zásadním způsobem poškodila národní galerii i autorky. Její komerční aktivita totiž, jak dokládají ohlasy na sociálních sítích i mediální rešerše, vyzněla jako výsměch současnému umění a zpochybnila roli galerie jako instituce, která spravuje a rozvíjí kulturní dědictví," uvedla mluvčí v tiskové zprávě.

Video: Lidé mají vůči současnému umění předsudky. Chceme to změnit, říká Pokorný (10. 10. 2022)

Současné umění žádnou přípravu diváka nepotřebuje, je to předsudek. Spousta lidí má pocit, že rozumí gotice, baroku nebo impresionismu. Ale nerozumí. | Video: Michael Rozsypal
 

Právě se děje

Další zprávy